Horor Edgara Wrighta s Anyou je propadák roku, Duna v kinech brzdí
00:01 | 01.11.2021 |
Říjen byl pro kinaře tučný. Po rok a půl trvající covidové mizérii se v rychlém sledu dočkaly premiéry blockbustery a hitovky Venom 2: Carnage přichází, bondovka Není čas zemřít, sequel Halloweenu a konečně i Duna. Kina ve většině světa byla konečně plná a nebýt další nastupující vlny epidemie, těžce zkoušený filmový průmysl, závislý na vyprodaných multiplexech, by měl konečně pádný důvod k optimismu. Fakt, že pátý říjnový víkend v zámořských kinech po dlouhé době nestál za nic, se dá připsat jednak absenci větších premiér a také faktu, že v Americe se znovu povolilo tradiční halloweenské koledování.
Prvenství obhájila Duna, ale mezi námi - pokles o 62 % a dalších 15,5 mega do poloprázdné kasičky Warnerů není žádný zázrak. Neházejme však trochu slabší výsledky kolosální sci-fi Denise Villeneuva za druhý víkend jenom na vrub HBO Max a pirátů. Duna sice očekávaně trhala torrentové rekordy, ale je fér dodat, že vzhledem k již zmiňovaným Dušičkám mohl být pokles ještě ostřejší. Do kina se prostě nikomu moc nechtělo a roky předtím také zely na Svátek Všech svatých multiplexy prázdnotou.
Mortal Kombat, Sebevražedný oddíl nebo Space Jam (všechno fláky z warnerovské stáje se souběžnou premiérou na streamu) každopádně v létě padaly do ještě hlubší propasti se sklonem 70 a více procent. U Duny už minulý týden z části zafungoval apel režiséra, hereckého obsazení, recenzentů a již dříve nadšených evropských diváků hovořící o tom, že kulervoucí boj rodu Atreidů o přežití je maximálně nutné vidět na co největším plátně.
Jak jinak si vysvětlit, že za celou pětinu amerických tržeb jsou zodpovědné IMAXy, což je historický rekord. Průběžný součet hovořící o 69 melounech z USA každopádně ukazuje, že předpokládaná stovka ze zámoří bude ještě pořádná fuška. Zvlášť když si uvědomíte, že velkou část největších sálů bude muset Duna už příští víkend oželet kvůli premiéře marvelovky Eternals.
Jak to vypadá s Paulem, Duncanem a Lady Jessicou ve světě? Slušně, protože současných 296 mega dává naději na finiš někde u 350 milionů. Hlavně klid, Warneři a Legendary už svůj štempl potvrzující pokračování zpět nevezmou a my se všichni za dva roky potkáme v IMAXu na dvojce. Snad už nás ale v Praze na nějvětším možném plátně nebudou nutit koukat na epické pouštní sci-fi ve 3D.
Stříbro bere Halloween zabíjí, který se po kolapsu z minulého víkendu stabilizoval a díky nízkým poklesům o 41 % právě přepočítává 86 mega. S kilem bych však pořád moc nepočítal, protože všichni asi tušíme, proč se na horor v USA tentokrát docela výjimečně chodilo. Příští týdny budou tržby Michaela Myerse padat mnohem rychleji. Ve světě se na Halloween skoro vůbec nechodí, ale vzhledem k nízkému dvacetimilionovému rozpočtu tvůrci bědovat nemusí..
Bronz je v držení Není čas zemřít a mně se výsledky Craigovy rozlučky s agentem 007 líbí. Ani ne tak kvůli průběžným 133 míčům ze zámoří (vyhlížené stopáďo bude ještě dřina), ale spíš díky parádním číslům ze světa. Cival minulý týden informoval čtenáře o tom, že Bond překonal půlmiliardu, a já s radostí oznamuji, že Není čas zemřít právě o šest milionů přelezl hranici 600 kulatých. Samozřejmě hodně pomohlo úvodních 28 mega z Číny, ale na biják se pořád chodí i v Evropě. Třeba taková Velká Británie hlásí 116 mega, což už teď za Lamanšským průlivem stačí na šestý nejlepší výsledek všech dob.
Slabounký víkend v zámořských kinech jenom potvrzuje bramborová pozice urvaná japonskou anime My Hero Academia: World Heroes Mission. Z 1 600 kin se povedlo utržit 6,4 mega a po superúspěšném Demon Slayerovi (v zámoří prohnal i Mortal Kombat) se znovu ukazuje, že Amíci na japonské bijáky docela slyší. Jaký to rozdíl oproti čínským nacionalistickým blockbusterům z ranku The Battle at Lake Changjin. Ten sice doma pomalu atakuje neuvěřitelných 900 mega, ale ve zbytku světa se historický film nebude vůbec promítat, nebo na něj beztak skoro nikdo nepáchne.
Pátý plac má v držení starý známý Venom: Carnage přichází. Po měsíci v kinech se Hardymu laškujícímu s Woody Harrelsonem povedlo překulit přes 190 melounů, a očekávaná dvě kila nakonec padnou. Důležitější jsou však výsledky ze světa, kde mutant pořád čeká na premiéry v desítkách zemí a tím pádem je globálních 396 míčů prozatím velmi hezký výsledek. Sony by každopádně mohlo konečně vyjednat premiéru v Číně. Jednička v miliardové zemi vydělala neskutečných 269 milionů a sequel tam ještě pořád nemá start jistý.
Smutný je pohled na šestou pozici okupovanou druhou víkendovou novinkou – Poslední nocí v Soho. Těším se už od prvního parádního traileru a pohled na 4,2 mega z více než tří tisícovek kin bolí. S rozpočtem 43 mega se jedná o obří průšvih, který z vícero důvodů snese srovnání s rozporuplně přijímaným Zhoubným zlem Jamese Wana. Režírující Edgar Wright si splnil sen a stejně jako šikovný Singapurec vzdal čest italskému hororovému subžánru „Giallo“. To je sice fajn a přejme mu to, ale já být hollywoodský producent, dám upomínkám na mistrovství italského režiséra Daria Argenta a dalších navěky přísný ban.
Na podobné snímky totiž masy navštěvující multiplexy očividně neslyší. Poslední noc v Soho zároveň ukazuje, že Anya Taylor-Joy sice na chvíli vystřelila ke hvězdám díky netflixovskému Dámskému gambitu, ale v 25 letech ještě není schopná utáhnout nákladný biják. Tohle je omyl po všech stránkách. Někdo mi v diskuzi třeba vysvětlí, proč mělo menší studio Focus Features potřebu prát specifický snímek (rozdělující často remcající kritiky) do absurdně nadsazeného počtu 3 000 amerických kin zrovna poslední říjnový víkend.
S novinkami ještě nekončíme, protože nešťastnou sedmu bere hororové Paroží. Talentovaný režisér Scott Cooper (minimálně westernoví Nepřátelé jsou podle mě velká pecka) natočil horor produkovaný Guillermem del Torem už na podzim 2018. Nad trailerem jsem se rozplýval o rok později a těšil se, že v dubnu 2020 nás čeká v kinech kvalitka. Covid však udělal studiu tlustou čáru přes rozpočet a odkládalo se. Nejprve na začátek letošního roku, později na konec října. Dlouhé čekání bohužel nepřineslo pecku ani kasovní hit.
Paroží se z 2 800 kin dočkalo jenom čtyř mega a co víc, diváky ani recenzenty jednu dobu vcelku očekávaný horor svými kvalitami rozhodně nepřesvědčil. Rozpočet se mi sice nepodařilo dohledat, ale když si vzpomenu na rok a půl starou prezentaci snímku na Comic Conu, tak tuším odepisování nikoliv jednotek, ale spíše desítek milionů dolarů. Horory v kinech holt nemají na podzim (kromě Michaela Myerse) na růžích ustláno.
Osmý plac bere animák Rozbitý robot Ron, kterému by mnohem víc slušelo netflixovské bydlo. Vydělat během dvou týdnů z 3 500 kin pouhých 13 mega je další z řady tržebních katastrof.
Radostnější je pohled na devítku alias sequel Addamsovy rodiny. Animák v Americe vyklízí pole s průběžnými 53 melouny, což je sice vysoký pokles oproti kilu jedničky, ale sequel se spolu s kinopremiérou dočkal i souběžného prodeje přes iTunes a tenhle další dodatečný přísun chechtáků dost možná ospravedlní vznik trilogie. Ne že bych snad trojku úpěnlivě vyhlížel.
Žebříček zakončuje Wes Anderson se svou všude vychovalovanou The French Dispatch (těším se) obdařenou krutým českým distribučním názvem Francouzská depeše Liberty, Kansas Evening Sun. Studio jistě doufá, že aktuální čtyřii a půl mega se povede ještě násobně rozmnožit díky šeptandě i nějakému tomu Zlatému glóbu a Oscarům.
Celkový žebříček víkendových tržeb zde
Příští víkend se premiéry dočká již třetí letošní marvelovka – Eternals. Navzdory prozatím rozpačitým recenzím by klidně mohla útočit na 70–80 mega z USA plus ještě vyšší numero ze zbytku světa. Kina budou zase plná.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry