Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Free Guy o víkendu vyhrál a je plný optimismu


ikona
imf
black widowčasdisneyexpedice: džunglefree guyrespectryan reynoldssebevražedný oddílsmrt ve tmě 2snake eyestržbyzelený rytíř
Producenti i studio už mluví o dvojce a velkolepém úspěchu. My jsme opatrnější. 

Byl jsem už od soboty, kdy naskočily v podvečer první odhady, v Jiříkově vidění. Celkem chápu, že Ryan Reynolds, který s kolegyní Jodie Comer vymetl nejen všechny talkshow, ale snad i YouTube kanály, je vrchní roztleskávačkou filmu a mluví o možném sequelu ještě předtím, než se začnou trhat lístky, i zástupci studia však bubnovali do boje plní nadšení. A pak Free Guy utržil 28,4 milionu dolarů. Dokonce o tři, čtyři víc, než se čekalo! Tržební servery se nechávají strhnout vlnou nadšení a sypou palcové titulky o kapitálním úspěchu. 

Ano, Free Guy jede na rozdíl od jiných disneyovek exkluzivní kino slot, takže má 45 dní na to, aby vydělal peníze. Nehrozí mu, tak jako Sebevražednému oddílu, že ho dají piráti hned druhý den online, a on následující víkend propadne o ostudných 70 % (počet kin je přitom pořád přes 4000). Na druhou stranu stál Reynoldsův snímek 120 milionů dolarů a momentálně na světě neexistuje matematika, která by ho při vší snaze dostala do černých čísel, zvlášť když vezmeme v úvahu masivní marketingovou kampaň v posledních pár týdnech. Ta si zaslouží poklonu, ale její cenovka určitě nebyla malá.

Režisér Shawn Levy se v rozhovorech rozplýval nad tím, jak vzal Disney Free Guye za svého. Sluší se připomenout, že ho “zdědil” po akvizici Foxů, takže ho svým způsobem neplatil, šlo jen o součást balíčku za 70 miliard dolarů. U Myšáka by takový film vlastně ani neodmávli. Není to sequel, nemá úspěšnou předlohu ani předem danou základnu fanoušků. Je chvályhodné, že do toho marketingu nasypali tolik peněz, ale vlastně ani neměli na výběr. Free Guy měl jít původně do kin před víc než rokem. A udržet v paměti potenciálního publika mnohokrát odkládaný titul prostě něco stojí.

My jsme každopádně za úspěch Free Guye rádi. Stejně jako mnozí jsme ovšem spíš příjemně překvapení, že dokázal v této nejisté době něco vydělat film, který je originální, ač si tedy půjčuje prvky z mnoha žánrových klasik a sám nabízí hlavně nostalgii po feel-good filmech přelomu osmdesátek a devadesátek. Nemám pocit, že by se teď utrhla vlna podobných projektů, ono to při vší úctě možná nebude stačit ani na sequel, ale něco by z toho světa Disney vydojit mohl. Určitě už teď nějaký scenárista horečně sepisuje pitch na seriálový spinoff v rámci Disney+.

Ve všem tom buzzu skoro zaniknul spolehlivý výkon Smrti ve tmě 2. Návrat úspěšného týmu přinesl 10,6 milionu, což je pro patnáctimilionovou produkci hezký výsledek. Tenhle žánr navíc slušně vydělává i mimo USA, takže tady si mohou Screen Gems připsat úspěch bez kompromisů. Expedice: Džungle na třetím místě sice nabírá vodu pomalu a je vidět, že spoléhá na rodinné publikum, ale celosvětových 152 milionů dolarů po třech týdnech jsou prostě covidová čísla, při kterých se odepisují desítky milionů dolarů. Disney musí doufat, že tenhle film bude trvalkou alespoň na VOD a v televizi.

S devíti miliony Expedice džungle jen o fous utekla životopisnému dramatu Respect o Arethě Franklin. Dvouapůlhodinový snímek pustilo MGM do širokého nasazení a zjevně to byla dobrá volba. Aretha bez problémů přeskočila padající Sebevražedný oddíl, který má po druhém týdnu celosvětově pouhých 118 milionů dolarů a v USA vydělal stejně jako o dva týdny starší release Čas od M. Night Shyamalana. Takovou konstelaci si u Warnerů asi neuměl nikdo představit ani v těch nejtemnějších nočních můrách. Dalším warneráckým průšvihem je samozřejmě Space Jam 2: Nový začátek, který na desátém místě žebříčku zavírá dveře s celosvětovými 145 miliony při stopadesátimilionovém rozpočtu. Nový začátek holt nabral rychlý konec a Warneři budou letos krvácet ještě několikrát. Kdo chce kam…

Celosvětových 370 milionů při všem tom mediálním rachotu kolem Black Widow je vlastně ještě docela kauf. Mohla Vdova při lepším zacházení jít přes 500 milionů? Zcela určitě, ale co se týče experimentů s releasy, má Disney rozhodně lepší výsledky než ostatní studia. Paramount s celosvětovými 35 miliony za Snake Eyes by mohl vyprávět. Ano, v druhé půli žebříčku máme StillwaterZeleného rytíře, ale jejich skromné rozpočty se odepisují snadno, tím spíš, že s trochou štěstí poberou nějaké ty ceny a bude se o nich mluvit i za pár měsíců. Snake Eyes stál 90, ale možná i 110 milionů dolarů, což rozhodně nejsou drobné. Nehledě na investice do reklamy, merche a další blockbusterové povinnosti, které vás v případě komerčního krachu stojí majlant.

Co nás čeká v následujících týdnech, když nepočítám pár malých hororů, životopisů a dva, tři utopené filmy od Warnerů, kteří si uličkou hanby chtějí projít až do pověstného konce? Snad jen marvelovka Shang-Chi, které Disney z nějakého důvodu pořád tak nějak věří. Možná jde o úmyslné se střelení do vlastní nohy, aby se případný komerční neúspěch mohl svádět na váhající diváky. Věru netuším, proč zrovna tenhle origin fasuje exkluzivní kino slot, navíc bez jakékoliv opory v obsazení nebo ukotvení v širším MCU vesmíru. Za pár týdnů uvidíme, jak dobrou mají v Disneym křišťálovou kouli.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (18)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace