Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Hollywood sází vše na streamy. Přijde velké vystřízlivění?


ikona
TedGeorge
amazondisneydisney+dunagodzilla vs. kongharry pottterhbohbo gohbo maxhra o trůnyhulujames bondmandalorianmgmnetflixparamount+stranger thingsstreamovánístreamywarner bros.witcherzaklínač
Fenomén streamování už naplno frčí i u hollywoodských studií. Opravdu je dobrý nápad konkurovat za každou cenu Netflixu?  

Ne, v čerstvém tématu se navzdory nadpisu nedočtete šokující informace o tom, že fenomén streamování bude v příštích letech vyklízet pozice a za pár let si všichni zase budeme kupovat blu-raye a novým filmům pokvete pšenka pouze v kinech. Suverénní jízda Netflixu za hranice 100 (a posléze 200) milionů celosvětových předplatitelů změnila vše a už není cesty zpět. Amazon a Hulu byly první reagující a potom bylo překvapivě dlouho ticho po pěšině. S „novým“ streamováním se roztrhl pytel až v roce 2019.

Právě tehdy odstartoval doposud hodně v pozadí operující Apple TV+. V polovině listopadu téhož roku se směrem k nevyhnutelné streamovací budoucnosti vydal Disney se svým pluskem, které se ani po roce a půl neodhodlal spustit u nás (zrovna jsem to kontroloval). Warneři, respektive AT&T se svou „speciální“ HBO Max kontrovali v květnu 2020 a ne, za ten rok se ještě pořád nedopracovali do jediné země mimo USA.

První várka především v Latinské Americe bude až příští měsíc a u nás se snad dočkáme někdy letos, přičemž to odnese populární HBO GO, kterou čeká nejenom přejmenování, ale pravděpodobně i zdražení. Pro úplnost je nutné zmínit Peacock založený Universaly, respektive telekomunikačním gigantem Comcastem, a samozřejmě také letošní start Paramountu+, za kterým stojí zase jiný moloch – Viacom.

Podle mého názoru se poslední rok víc než kdy předtím ukazuje, že exkluzivita a maximální katalog není to úplně nejhlavnější, co teď láká lidi na streamy. Předvedeme si to na příkladu Netflixu, kterému poslední kvartál nenarostl dostatečně počet předplatitelů. Plánoval se růst na 210 milionů a bylo z toho „jenom“ celkových 208 milionů. Což o to, pořád se rostlo slušně a co by za to jiní dali. Problém byl v tom, že burza srazila cenu akcií okamžitě o 10 % a Netflix byl nucen ve svém klasickém reportu okamžitě slibovat, že všechno spraví Zaklínač, k filmům točeným pro streamy čím dál víc povolný Leonardo DiCaprio a další už na podzim.

Rozumíte tomu správně, nedostatek divácky zajímavého nového obsahu v posledních měsících zapříčinil, že lidé navzdory covidu nezamířili k Netflixu v dostatečných počtech a dalším důvodem může být i to, že trh je především v Americe už přespříliš saturovaný (i ten úspěšný Disney+ už letos nezanedbatelně zpomaluje). Ne každý v zámoří je holt ochotný platit si v 4 různé streamy a k tomu drahou kabelovku. No a ve světě bude ještě hůř. Podle mě se s nadcházející expanzí HBO Max, Paramountu a (přes neustále rostoucí ambice nejenom u nás doposud překvapivě nevýrazného) Amazonu ukáže, že paušální platby za streamy nemusí přinést do hollywoodských a Bezosovských pokladniček dostatek chechtáků a bude nutné další drahé spojování. Couvat už teď totiž není možné.

V případě Netflixu to možná bude ještě trochu jinak. Sarandos a spol. sveřepě trvají na tom, že jimi vyprodukované Stranger Things, Zaklínač (bude i prequel!) a stovky dalších filmů a seriálů jsou pouze jeho. Kromě binge-watchingu si tím v posledních letech tak trochu tvoří svůj brand. Prostě a jednoduše se ve velké většině k jeho korunovačním klenotům nikde jinde nedostanete a při pohledu na poslední rok a účetní uzávěrky z minulých let, kdy pánové až donedávna pravidelně končili v mínusu, se nabízí otázka, jestli si to i do budoucna budou moci dovolit. To tempo růstu předplatitelů totiž i v případě Netflixu musí zákonitě polevit a jeho byznys model na tom stojí a padá.

Klasické televizní stanice se sice v posledních letech musely přizpůsobit, ale pořád ještě nevyklízejí pole. A především v Americe mají pořád hodně peněz. Za možnost vysílat před plánovanou podzimní premiérou čtvrté série Stranger Things ty předchozí řady by jistě daly pěknou částku. Nemluvě o tom, že by se určitě našlo dost diváků, kteří by si na základě v televizi viděných první tří sezón předplatili Netflix, protože by chtěli na podzim okamžitě vidět čtvrtou. Podle mého názoru by jim to hodně pomohlo v nejisté cestě za čím dál nutnějším ziskem. S dluhy totiž nedokáže donekonečna operovat ani Tesla.

Opravdu by diváci na krále streamů zanevřeli, kdyby se jeho starší seriálový obsah začal objevovat v televizích? Neocenili by spíše to, že by měl Netlix o pár miliard víc na nový obsah, který by mohl divákům servírovat s mnohem větší intenzitou, než poslední rok? No a ten binge-watching. Na příkladu disneyovské WandaVision a Mandaloriana se krásně ukázalo, že binge je dost možná už přežitý. Je mi jasné, že je to dost kontroverzní myšlenka a vy si na Netflixu rádi dáváte třeba nedávnou čtvrtou řadu Koruny najednou.

Svým způsobem to teď ukazuje i výborná HBO Max detektivka na pokračování (když už je mám za něco pochválit) Mare z Easttownu. Diváci rádi řeší, co bude v dalším díle a jaké překvapení je za rohem. O seriálu se nemluví týden, ale měsíce. V případě sledování celých (kromě Amazonu především netflixovských) sérií najednou je to hlavně o tom, kdo stihne nakoukat celou řadu už za sobotu. Ten, kdo to zvládne nedejbože až za týden, je z diskuze už vyjmutý a má smůlu. Maximálně si tak může dávat pozor, aby se na internetu nedočetl, jak to celé dopadne. Abychom si rozuměli – bingeování byl skvělý nápad, který doposud fungoval. Ale podle mého názoru je čím dál nákladnější, nemá budoucnost a v některých případech bude muset ze současného statu quo slevit i Netflix. Konec konců nová série reality show The Circle a se o nějaké to rozvolnění pokusila a Netlix si ji roztáhl na několik týdnů. Podobně to bude i s blížící se druhou řadu Hladova guilty pleasure Too Hot to Handle.

Je třeba můj proud myšlenek zakončit. Těch věcí, které se mi honí hlavou v souvislosti se streamováním, je snad až příliš mnoho a já možná zase jednou honil až příliš zajíců najednou. Pokud by měl věrný čtenář v celém článku vysledovat nějakou sjednocující myšlenku, tak je to ta, že streamovací dobrodružství je pro všechny strašně drahé a možné zisky nadále leží (i v případě Netflixu) v nejisté budoucnosti. I ten superúspěšný Disney+ je pořád krutě v mínusu a podle původních zpráv by měl začít vydělávat až někdy v roce 2024.

Budou někdy vydělávat i Warneři? Nejsem si vůbec jistý, ale teď už je příliš pozdě zatáhnout za záchrannou brzdu. Ve článku jsem zmínil, že sázka na nové filmy na streamech se jim podle všeho moc nevyplácí a chybí jim ten streamovací základ – tedy lákavý seriálový obsah. Bylo by fér dodat, že si to podle všeho uvědomují a do budoucna plánují kromě The Last of Us i další velké seriály. Za všechny jmenujme návraty do světa Hry o trůny. Na to jistě diváci uslyší a právě takové projekty by je do budoucna mohly zachránit a konečně poslat do plusu. Akorát že všechno bude mít premiéru až počínaje rokem 2022.

Doporučil bych jim, aby nadále netrvali na přepálených amerických 15 dolarech měsíčně za předplatné HBO Max a ve světě svoji službu nabízeli za přece jenom rozumnější peníz. U nás stojí HBO GO 159 korun, což je ekvivalent 7–8 dolarů. To nejhorší, co by pánové při letošním plánovaném Max přejmenování mohli udělat, by bylo zdražit nad dvě kila a ještě k tomu lidem u nás pouštět reklamy. Prozatím není bližší info, jestli v druhé kapitole zmiňované předplatné s reklamami naceněné v Americe na šíleně předražených 10 dolarů zamíří i k nám, ale představa, že by Češi skousli nejenom navýšení ceny, ale i reklamy navíc, mi přijde absurdní.

Příště bych se rád mnohem více věnoval exaktním číslům, která jsem v tomto brainstormingovém tématu z velké většiny vynechal. Třeba i tomu chlubení WarnerMedia, že HBO jako taková (tedy včetně kabelovky) má v zámoří 44 milionů uživatelů, tím pádem je to pro ně úspěch.  Start "levné" verze s reklamami je přece rozumná evoluce, která nemá s dosavadním (ne)úspěchem jejich služby nic společného. Venku je také ročenka MPAA hovořící o celkových streamovacích číslech z celého světa za rok 2020 a miliardách dolarů, které zákazníci za streamy utrácejí. No bude o čem psát. Do té doby děkuji za pozornost a neváhejte se svým názorem na článek a problematiku celkově zamířit do diskuze. Čau.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace