Oscary ovládla Země nomádů. Slavili i Anthony Hopkins nebo Pixar
06:00 | 26.04.2021 |
Ještě před pár hodinami měli asi u Netflixu připravené bedny se šampaňským. Teď je asi uklízí do lednice a doufají, že na ně dojde příští rok. Jejich favorizované kousky jako Chicagský tribunál, Mank nebo Ma Rainey – matka blues se totiž musely sklonit před konkurencí. Letošní Oscary ovládlo drama Země nomádů, které vyhrálo nejen cenu za nejlepší film, ale sošky putovaly i k Frances McDormand a režisérce Chloé Zhao. Druhého Oscara získal Anthony Hopkins za komorní drama The Father, které vybojovalo i adaptovaný scénář, a ceny pro nejlepší vedlejší role získali Daniel Kaluuya za Judas and the Black Messiah a Youn Yuh-jung za Minari.
Chicagský tribunál vyšel nakonec naprázdno, z deseti nominací pro Manka byly nakonec jen sošky za výpravu a kameru Ma Rainey – matka blues vyhrála kostýmy a masky. Dvě ceny nakonec zbyly i pro Sound of Metal a dvakrát slavili i v Pixaru s Duší. O letošním roce se však bude mluvit nejvíc v souvislosti s tím, že Chloé Zhao je teprve druhou ženou, která byla oceněna jako nejlepší režisérka. V každém případě Oscaři jsou rozdaní a ať už se vám líbí nebo nelíbí, jak to celé dopadlo, můžete si maximálně postěžovat nebo tvůrcům pogratulovat v diskusi. Sám za sebe říkám, že je trošku škoda opomenutí Chicagského tribunálu a že bych to u animáků víc přál Vlkochodcům, ale celkově s letošním ročníkem nemám vlastně nejmenší problém.
Kompletní přehled vítězů:
Sacha Baron Cohen, Chicagský tribunál
Daniel Kaluuya, Judas and the Black Messiah
Paul Raci, Sound of Metal
Lakeith Stanfeld, Judas And The Black Messiah
Leslie Odom, Jr., One Night in Miami
Frčíme
Až na Měsíc
Ovečka Shaun ve filmu: Farmageddon
Duše
Vlkochodci
Judas and The Black Messiah
Mank
Zprávy ze světa
Země nomádů
Chicagský tribunál
The Father
Země nomádů
Nadějná mladá žena
Sound Of Metal
Chicagský tribunál
The Father
Ma Rainey – matka blues
Mank
Zprávy ze světa
Tenet
Nejlepší vizuální efekty
Love and Monsters
The Midnight Sky
Mulan
Ivan je jen jeden
Tenet
Nejlepší dokument
Colectiv
Kripl kemp: Revoluce na kolečkách
Tajný agent
Moje učitelka chobotnice
Time
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Podľa mňa ďalším dôvodom je výber filmov, ešte 10 rokov dozadu boli oscary výberom najlepšieho z aspoň priemerne úspešných a kvalitne spracovaných filmov (stredný prúd). Viacero filmárom a recenzentom toto vadilo, lebo sa nedostávalo pozornosti malým filmom, a tak zmenili prístup. Nedá sa tomu príliš vytýkať, lebo začalo byť predvídateľné aké filmy vyhrajú (napr. biopics), čo zabíjalo kreativitu a možnosti financovania alternatívnych filmov. bohužiaľ miesto diverzity sa do nominácii začali presadzovať politický výber zo Sundancu.
čo si títo kritici ale neuvedomili je to, že tie ceny sa síce odovzdávajú filmárom, ale sú to v podstate ľudové/divácke ceny a ak väčšina ľudí nepozná 80% nominovaných filmov, nemajú dôvod byť zvedavý, kto cenu vyhrá a teda sledovať odovzdávanie.