Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 20 extrémně dlouhých filmů, na které nedáme dopustit


ikona
TedGeorge
avengersbarry lyndondoktor živagofrank darabontjames cameronjfkkevin costnerkmotr IIlawrence z arábieleonardo dicapriolovec jelenůmartin scorsesemarvelnávrat králepán prstenůpeter jacksonrobert de niroschindlerův seznamsergio leonespartakusstanley kubricktanec s vlkytenkrát v americetitanicvlk z wall streetzelená míle
Redakce MovieZone pro vás vybrala ty nejlepší filmy delší než 3 hodiny 

Už za pět týdnů zamíří na HBO Max (u nás kupodivu i na HBO GO) fanoušky vymodlený Snyder Cut Ligy spravedlnosti a podle všeho by měl mít čtyři hodiny. Extrémní délka Snyderova návratu k jednomu zpackanému blockbusteru nám v redakci vnukla myšlenku zavzpomínat na dlouhé filmy, které máme rádi a pouštíme si je opakovaně. Na následujících řádcích jsme se tedy rozepsali o dvacítce kvalitních bijáků, u nichž se na stopáži rozhodně nešetřilo. Hned na začátek je třeba říct, že schválně vynecháváme speciální nebo režisérské verze. Budeme řešit jenom filmové kvalitky, které se přes 180 minut překulily bez dodatečného cutu. Proč je hranice nastavená právě takto?

Na MovieZone jste si nedávno mohli užít pokec Civala s Radomírem D. Kokešem alias Douglasem. Ten je kromě jiného filmový historik a má výzkumem podložené, že právě stopáž tři hodiny a více se již označuje za „dlouhé filmy.“ V dějinách hollywoodské kinematografie vzniklo od nástupu zvuku pouze 50 takových bijáků a je docela překvapivě, kolik z nich jsou pecky. Nelze sice jen tak položit rovnítko mezi délku a kvalitu, ale z výše zmíněného množství se ta dvacítka vybírala až překvapivě jednoduše. Teda dvacítka… My jich z Hollywoodu vybrali jenom 19, protože zaúřadoval Rimsy a rozepsal se o jednom sedmihodinovém evropském filmu. Na úvod je to vše a vy už se ponořte do extra tučného článku (výčet je řazený chronologicky od nejstaršího), na němž spolupracovala celá současná redakce. Ať vám chutná.

Schindlerův seznam (1993)

Režie: Pokud to nevíte, tak tohle vážně není web pro vás
Stopáž: 195 minut
Poznávácí znamení: Spielberg splácí dluh svým předkům
VIM? MovieZone také musí splatit jeden dluh
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Jeden z nejsilnějších filmů všech dob.
Vytáhni v hospodě: Když Spielberg pustil první sestřih filmu Johnu Williamsovi, byl legendární skladatel natolik rozrušený, že se musel jít projít ven. Po návratu prý Spielbergovi řekl, že si zaslouží lepšího skladatele. Odpověď režiséra? „Já vím, ale všichni už jsou po smrti“.

Jde napsat o Schindlerovu seznamu něco nového, aniž by se opakovala jasná pravda a několikrát napsané superlativy? Asi nikoliv. Příběh Oskara Schindlera asi už navždy zůstane jedním z nejlepších a nejzásadnějších filmů z druhé světové války a zároveň jedním z vrcholných děl (ne-li úplně tím nejlepším) Stevena Spielberga. Ostatně všichni, kteří na snímku pracovali, jako by se zrovna nacházeli na vrcholu svých tvůrčích sil a předvedli svůj takřka životní výkon, ať už se jedná o podmanivou kameru a úchvatné obrazové kompozice Janusze Kamińskiho, scénář Stevena Zailliana a v neposlední řadě samozřejmě i emotivní hudbu Johna Williamse.

Schindlerův seznam je nejen smutným a vysilujícím pohledem do hrůz druhé světové války, z jehož památných scén i po mnoha zhlédnutích stále velmi mrazí, ale zároveň i obrazem lidskosti, od jeho úpadku a krutosti až po záblesk lásky i naděje. A pro mě osobně pak legendární snímek skýtá také jednu z nejlépe zahraných a napsaných záporných postav vůbec, Amona Goetha, který je v podání bezchybného Ralpha Fiennese děsivým amorálním monstrem, u jehož scén vám nebude vůbec dobře. Ostatně stejně jako z celého filmu, a tak to má být. Já sám si tento syrový a depresivní pohled do minulosti i přes vysilující zážitek rád čas od času vpálím. A řekl bych, že někteří lidé bagatelizující holocaust a téma druhé světové na sociálních sítích by si toto mistrovské dílo měli pouštět ještě častěji. (Spooner)

Satanské tango (1994)

Režie: Béla Tarr
Stopáž: 438 (slovy čtyři sta třicet osm) minut
Poznávácí znamení: Filmový bobřík cinefilnosti
VIM? Jsem překvapený stejně jak vy, ale ano!
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Neviděl jsem.
Vytáhni v hospodě: Satanské tango není nejdelší film všech dob. I když vyřadíme ze seznamu experimenty z ranku 24hodinového bijáku Andyho Warhola, pořád zbývá slušná řádka delších filmů. Určitě neznáte 1265 minut dlouhý bangladéšský film Amra Ekta Cinema Banabo, ale možná ještě už slyšeli o Out1 Jacquese Rivetta. Komedie/drama/thriller na motivy Balzacovy Lidské komedie má 729 minut.

Opus Magnum Bély Tarra jsem si do tohohle seznamu musel trochu vydupat. Přece jen se pohybuje na hraně mezi kategoriemi kvalitních dlouhých filmů a extrémních experimentů s médiem. Pokud však každá zmínka o tomhle náročném veledílu přesvědčí aspoň jednoho člověka, aby jeden den ve všedním ruchu věnoval této celuloidové meditaci dalece přesahující standardní filmový zážitek, stojí to za to. A nemusíte to ani pojímat tak důsledně jako slavná kritička Susan Sontag, která se na Satanské tango chtěla dívat aspoň jednou do roka.

Povšechnou představu asi máte. Příběh-nepříběh z blíže nespecifikovaného venkova, kde se nepříliš sympatická komunita odhodlává k apokalypsou vynucenému exodu. Desetiminutové černobílé záběry, často s minimem děje i pohybu. A samozřejmě s tím související nenaplňování očekávání a práce s divákovou frustrací a nudou. To nezní moc lákavě, že? Tarr však zkoumá hranice filmového média tak jedinečným a filosoficky nebanálním způsobem, že trpělivý divák dostane skutečně bohatou nadílku – během více než sedmihodinové stopáže se dozví víc o sobě nežli o filmu samotném. (Rimsy)

Titanic (1997)

Režie: James Cameron
Stopáž: 194 minut
Poznávácí znamení: Ta loď
VIM? Cameron si ten štempl zaslouží snad za každý film
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Parádní romantický epos, kterému se snad už dávno nikdo nesměje.
Vytáhni v hospodě: Stavba samotného Titaniku stála v letech 1910-1912 cirka 1,5 milionu liber, což bylo 7,5 milionů dolarů (časy se mění). Pokud budeme brát v potaz inflaci, tak v roce 1997 by to bylo 120-150 milionů dolarů. Asi nemusím zmiňovat, že Cameron natočil svůj velkofilm za 200 milionů babek a ve své době se jednalo o nejdražší film vůbec.

Příběh nejslavnější potopené lodi v podání Jamese Camerona asi nikdy nemohl dopadnout špatně. Jen málokdo ale tušil, že se ze snímku stane naprostý filmový milník, velebená klasika, která světu dá jednu z největších hereckých hvězd současnosti, na několik dalších let zničí ženské představy o romantických vztazích, a ještě udělá superstar z kanadské zpěvačky Celine Dion, jejíž hudební hit už z hlavy nejspíš nikdy nevyženeme. A víte co? Já mám rád My Heart Will Go On, mám rád epické romantické příběhy a především, mám opravdu rád Titanic.

Od úvodních vteřin je jasné, že snímek bude daleko komplexnější než obyčejný příběh o tom, jak loď plná bohatých lidí narazila do ledovce a začala se potápět. Cameron do něj narval strašně moc témat a motivů, od příběhu chudého Jacka, přes kritiku tehdejších elit, až po samotný smysl lásky a jak se jeden dokáže obětovat pro druhého. Titanic je velkolepý nejen po technické stránce, ale troufám si říct, že na rozdíl od Avatara je i velkolepý v tom, jak silný a vrstevnatý příběh na pozadí té obří tragédie vypráví. Je z dnešního pohledu trochu naivní? Možná. Za tu dávku emocí, za ty herecké výkony a za tu závěrečnou třetinu mu ale těch pár drobných nedostatků vždycky milerád odpustím. Na tuhle nestárnoucí pecku zkrátka nedám dopustit a vy byste taky neměli. (do_Od)

Magnolia (1999)

Režie: Paul Thomas Anderson
Stopáž: 188 minut
Poznávácí znamení: Tom Cruise je jenom jedna z tuctu hlavních postav
VIM? Rimsy se před necelým rokem postaral
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Absolutní pecka s možná nejlepší rolí Toma Cruise.
Vytáhni v hospodě: V roce 2015 zavítal režisér Paul Thomas Anderson na pokec do podcastu k Marcu Maronovi a přišla řeč i na jeho Magnolii. Maron se ho zeptal, jestli by dnes Anderson film sestříhal jinak, kdyby měl příležitost. Režisér mu snad až přehnaně sebekriticky odpověděl: „Zkrátil bych to. Je to ku*evsky dlouhý.“

8 minut! Kdyby Paul Thomas Anderson se střihačem Dylanem Tichenorem šmikali nůžkami jen trochu aktivněji, tenhle špičkový kousek bychom tu dnes nemohli mít. Byla by to přitom velká škoda, protože zde PTA definitivně dokázal svou genialitu. Po rozjížděcím Gamblerovi a vydařených Hříšných nocích natočil svůj nejdelší snímek a superlativy šetřit nemusíme. Soundtrack Jona Briona a Aimee Mann pomáhá udržet tempo a propojit síť devíti hlavních postav, jež bojují se světem podle svých možností.

Trocha melodramatického patosu, trocha biblických referencí a vyhrocených příběhových linek s parametry antických tragédií, prodýchnutí spiritualismem ve střetu s konzumním způsobem života. Anderson se skutečně nedržel zkrátka a ačkoli na první dobrou servíruje divácky aktrativní mix témat i známých tváří, pod povrchem dřímou tíživé motivy o mezigenerační vině, limitech osobní svobody i nedostupnosti vytržení z kauzálního řetězce. A samozřejmě i Tom Cruise odvázaný jako nikdy. (Rimsy) 

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (57)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace