TOP 20 extrémně dlouhých filmů, na které nedáme dopustit
13:00 | 13.02.2021 |
Už za pět týdnů zamíří na HBO Max (u nás kupodivu i na HBO GO) fanoušky vymodlený Snyder Cut Ligy spravedlnosti a podle všeho by měl mít čtyři hodiny. Extrémní délka Snyderova návratu k jednomu zpackanému blockbusteru nám v redakci vnukla myšlenku zavzpomínat na dlouhé filmy, které máme rádi a pouštíme si je opakovaně. Na následujících řádcích jsme se tedy rozepsali o dvacítce kvalitních bijáků, u nichž se na stopáži rozhodně nešetřilo. Hned na začátek je třeba říct, že schválně vynecháváme speciální nebo režisérské verze. Budeme řešit jenom filmové kvalitky, které se přes 180 minut překulily bez dodatečného cutu. Proč je hranice nastavená právě takto?
Na MovieZone jste si nedávno mohli užít pokec Civala s Radomírem D. Kokešem alias Douglasem. Ten je kromě jiného filmový historik a má výzkumem podložené, že právě stopáž tři hodiny a více se již označuje za „dlouhé filmy.“ V dějinách hollywoodské kinematografie vzniklo od nástupu zvuku pouze 50 takových bijáků a je docela překvapivě, kolik z nich jsou pecky. Nelze sice jen tak položit rovnítko mezi délku a kvalitu, ale z výše zmíněného množství se ta dvacítka vybírala až překvapivě jednoduše. Teda dvacítka… My jich z Hollywoodu vybrali jenom 19, protože zaúřadoval Rimsy a rozepsal se o jednom sedmihodinovém evropském filmu. Na úvod je to vše a vy už se ponořte do extra tučného článku (výčet je řazený chronologicky od nejstaršího), na němž spolupracovala celá současná redakce. Ať vám chutná.
Kmotr II (1974)
Režie: Francis Ford Coppola
Stopáž: 202 minut
Poznávácí znamení: Zázračné pokračování zázračného filmu
VIM? Kdyby nebylo, tak Cival nespí
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Kacířsky bych řekl, že za mě ještě o fous lepší než jednička...
Vytáhni v hospodě: První Kmotr byl obrovský úspěch a tak bylo jasné, že musí vzniknout dvojka. Sám režisér se do ní však nijak nehrnul, protože režírování Kmotra pro něj bylo hodně náročné a vztahy na place rozhodně nebyly pouze idylické. V jednu chvíli dokonce zkoušel studio Paramount přesvědčit, aby místo něj točil pokračování jeho kamarád Martin Scorsese a on by pouze produkoval. Paramounti odmítli.
Zní to absurdně, ale první Kmotr mi pořád přijde trochu uspěchaný. Ve srovnání s knížkou se snaží vše odvyprávět v takovém tempu, že pro určité nuance ve vývoji postav i vykreslení stěžejních scén nezbývá prostor. Nevyčítám mu to, lépe to snad ani udělat nešlo. Půlhodinka navíc i přece jen méně hutný děj však dělá z druhého Kmotra bez přehánění dokonalý film. Robert De Niro zastoupil Marlona Branda zcela důstojně a dal Vitu Corleonemu jednu z nejdotaženějších osobních historií filmové historie.
Jeho souboj napříč časem s Alem Pacinem o to, kdo svou příběhovou linku ovládne důsledněji, je pro každého filmového fanouška takovou lahůdkou, že tři a půl hodiny stopáže utečou téměř okamžitě. Tragika postavy Michaela zde plně těží z náčrtků prvního dílu a ve srovnání s rozporuplnou trojkou, která se už v propadu ústřední figury přece jen spíše opakovala, ukazuje dokonalý rozpad hodnot i životních snů; a to vše samozřejmě ve zcela vrcholně stylovém balení mixujícím atmosférické momenty s ikonickými scénami. Nádhera. (Rimsy)
Barry Lyndon (1975)
Režie: Stanley Kubrick
Stopáž: 185 minut
Poznávácí znamení: Fascinující antihrdina šplhá po společenském žebříčku
VIM? Kubricka máme na MovieZone rádi
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Jeden z nejlepších Kubricků.
Vytáhni v hospodě: Věděli jste, že mezi lety 1915 a 2013 se v Americe posílaly dotazníky kinařům (měla to na starosti Quigley Publishing Company) ve kterých měli vedoucí kin zvolit TOP 10 největších filmových hvězd roku? Studia na výsledky této studie dost dala a dokonce podle toho diktovala obsazení hlavní role Barryho Lyndona. Kubrick se musel rozhodnout mezi pánem číslo 5 za rok 1973 Robertem Redfordem a číslem 2 Ryanem O´Nealem, jinak by mu Warneři nedali peníze na natáčení. Vyhrál ten druhý a vás už jistě zajímá, kdo byl podle kinařů tou TOP 1 hvězdou. Odpověď naleznete zde
Ve filmografii Stanleyho Kubricka se na Barryho Lyndona občas trochu zapomíná a rozhodně neprávem. Má ovšem tu nevýhodu, že na rozdíl od Mechanického pomeranče, 2001: Vesmírné odyssey nebo Osvícení nepůsobí na první pohled nijak zvlášť revolučně a zásadně. Prostě vypadá jako historický film, který bude pravděpodobně vzhledem ke jménu režiséra a čtyřem Oscarům i dobrý. A on samozřejmě je. Jenomže mnohem víc, než se může na první pohled zdát. Skvěle vypadá (John Alcott si došel pro cenu akademie), má nádherné kostýmy, výborné herce a perfektní atmosféru Anglie osmnáctého století.
Jenomže by to nebyl Kubrick, kdyby natočil Barryho Lyndona jako obyčejný historický film. Hlavní hrdina je šmejd, arogantní hajzlík a cynik, jenž se hodlá dostat mezi smetánku a nezáleží mu na tom, komu při tom šlápne na krk. Je voják, gambler, špión, svůdník a vždycky umí vycítit příležitost. Barry Lyndon je prostě trochu svině. Ale Kubrick jeho příběh vypráví s odstupem, cynismem a ironií a nutí diváky, aby se zištnosti a nulovým morálním kvalitám hlavního hrdiny vysmívali spolu s ním. A přesto jeho příběh prodává tak, že vás bude zajímat, jak to s tímhle opovrženíhodným hrdinou dopadne. Kubrick by se zkrátka s obyčejným historickým filmem nespokojil a nabízí mnohem víc. I proto je radost na to ty tři hodiny koukat. (Mr. Hlad)
Lovec jelenů (1978)
Režie: Michael Cimino
Stopáž: 183 minut
Poznávácí znamení: Nezapomenutelná ruská ruleta
VIM? Samozřejmě
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Nezapomenutelná válečná depka s vyloženě ikonickým přelomem.
Vytáhni v hospodě: John Cazale měl rakovinu plic a jeho stav se před natáčením zhoršil. Režisér Michael Cimino to před studiem tajil a naplánoval jeho scény na začátek, aby to zesláblý Cazale ještě zvládnul. Když se studio dozvědělo pravdu o stavu Cazaleho, chtělo ho vyhodit, což rozzuřilo nejenom jeho snoubenku Meryl Streep. Problém byl podle všeho s pojistkou a jako pravý gentleman se projevil Robert de Niro, který ji ze svých peněz zaplatil. John Cazale se premiéry Lovce jelenů bohužel nedožil.
Kdo tuhle vietnamskou epopej neviděl, má padáka, a to nejen ze studia jako chudáček Rimsy. Moc inspirativnějších reflexí zničující síly válečných konfliktů totiž nenajdete. Tříhodinová stopáž je tu maximálně využita k tomu, abyste si hrůzy války poctivě odžili. A vyžrali si je do dna až poté, co si budete moct vychutnat poklidné klokotání běžného amerického života, kdy se běhá po horách, zevlí s kámošema a užívají světské krásy svatby. O to větší šok pak přichází.
Ta rána mezi oči, kdy se najednou ocitáme v džungli uprostřed ryzího šílenství, je těžko opakovatelná. Režisér Michael Cimino, jehož kariéru o pár let později předčasně ukončil ještě delší a ještě ambicióznější megapropadák Nebeská brána, tu spustí intenzivní psychologické peklo, ve kterém Robert De Niro a Christopher Walken názorně ukazují, jak se drolí duše v momentech, kdy kolem nich mizí všechno lidské. Lovec jelenů je mistrovské dílo s bravurně využitou obří stopáží, posvěcené zaslouženými pěti Oscary i pro nej film a režii. (Cival)
Správná posádka (1983)
Režie: Philip Kaufmann
Stopáž: 193 minut
Poznávácí znamení: První krůčky amerického vesmírného programu
VIM? Na film už před 15 lety vzpomínal Shushika
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Pořád nejlepší film o dobývání vesmíru.
Vytáhni v hospodě: O hudbu k filmu se měl postarat slavný John Barry, ale nakonec to nedopadlo. Prý nemohl vůbec pochopit, co po něm režisér chce a já se pokusím přeložit následující větu náročného režiséra co nejpřesněji: „Měla by (hudba) znít, jako když jde člověk po poušti, uvidí kaktus, položí na něj nohu a kaktus skrze ní prostě začne růst“. O hudbu se nakonec postaral Bill Conti, který podle všeho zvláštně rostoucím kaktusům rozuměl lépe.
Osamocený režijní vrchol Philipa Kaufmana o vzniku vesmírného programu Mercury je velkolepou historickou lekcí, u které vám čas uteče jako písek mezi prsty. Skvělí herci, mistrovská kamera, fantastická hudba Billa Contiho. Ale musíte být samozřejmě trochu investovaní do letců s ocelovými ptáky a koulemi tak obřími, že si dovolí být těmi prvními, kdo opustí pohodlí matičky Země. Jejich představování Kaufman věnuje hodně času. Tolik, že se toho odlepení od rodné hroudy ne a ne dočkat. Pečlivé prokreslení charakterů však v druhé půli vyplácí dividendy. Kaufman navíc v na první pohled vyloženě chlapském filmu myslí i na manželky a dává ději tolik potřebný kotrapunkt.
Díky tomu je Správná posádka nejen dlouhá, ale hlavně fascinující. Je to ten druh filmu, ve kterém si lebedíte, a jeho rozvážné tempo plné technických, politických i personálních zvratů, vám buď sedne nebo nesedne. Znám pár lidí, co ten film nikdy nedokoukali. A pár, kteří na něj nábožně zírají rok za rokem. A vždy v něm nebo v sobě objeví něco nového. Hardcore vesmírných filmů jsme tu od té doby měli hodně, ale žádný se měřítkem a snahou ukázat život astronautů bez příkras Kaufmanovu veledílu ani nepřiblížil. A dost možná to tak zůstane, protože ani trilión pixelů nebo znalosti o nejzažších koutech vesmíru nenahradí tu chemii, která visela ve vzduchu, když se na place sešli Shepard, Glenn, Quaid a Harris. Téhle správné posádce zasalutujete kdykoliv. (imf)
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Existuje nějaký starší článek, věnující se topce filmů v prodloužených / režisérských / alternativních verzích?
Samozřejmě spousty z nich jsou hodně známé kousky (Alien, Aliens, Alien 3, T2, The Abyss, Gladiator, Kingdom Of Heaven, LOTR, Once Upon A Time In America, The Godfather Saga, Apocalypse Now Redux, Das Boot atd.), ale spousty z nich až tak ne (JFK, Dances With Wolves, Nixon, Waterworld, RoboCop, Troy, Alexander, Patriot, The Exorcist, Watchmen, BVS, Heaven´s Gate, Ali, z poslední doby třeba The Hateful Eight, Doctor Sleep nebo Midsommar atd.) a některé z nich mají docela zajímavé pozadí vzniku (Blade Runner, Payback, Superman 2, aktuálně samozřejmě Justice League). Určitě existuje ještě spousty dalších filmů v delších verzích, o kterých jsem já (a možná nejen já) nikdy neslyšel.
Pokud neexistuje, tímto se přimlouvám za jeho sepsání, díky.
*Článek jsem musel hledat přes google a i po vložení jeho přesného názvu tady na webu žádný relevantní výsledek. K čemu to vyhledávací pole na webu vůbec je? Nebylo by lepší rovnou do webu implementovat google search?