Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Wonder Woman dorazí na HBO Max. Bude to pro kina poslední rána?


ikona
TedGeorge
christopher nolandisney+hbo maxmulannení čas zemřítnetflixno time to diestreamytenettrollstržbywarner bros.wonder womanwonder woman 1984
Kina jsou buď zavřená nebo prázdná. Studia tak vymýšlejí alternativní scenáře premiér svých filmů a posledním zástupcem je Wonder Woman. 

Letošní rok v kinech stojí za houby a všichni dobře víme proč. Zákeřný virus zabíjí miliony lidí po celém světě, omezuje naše každodenní aktivity a na fakt, že od jara jsou kina buď zavřená, nebo do nich míří minimum lákavých filmů, jsme si (bohužel) zvykli relativně rychle. Jak by také ne, když příležitost zavětřily streamovací sítě a skoro všechny hlásí rekordní přírůstky v počtu předplatitelů. Právě v to doufají i Warneři, kteří před pár dny oznámili fakticky souběžnou vánoční premiéru Wonder Woman 1984 na své službě HBO Max (prozatím je dostupná pouze v Americe) a v těch kinech, která budou v zámoří a ve světě otevřená.

Není to první „podivuhodný“ distribuční model a já se na následujících řádcích rozepíšu nejenom o čerstvě potvrzené vánoční premiéře komiksové amazonky. V první kapitole si na několika filmových příkladech připomeneme letošní (často zoufalé) pokusy Hollywoodu utržit co nejvíce dolarů v unikátně zoufalé pozici, v níž se filmový zábavní průmysl nachází. V té druhé si rozebereme vánoční premiéru Wonder Woman a zamyslíme se nad tím, co warnerovský distribuční model může znamenat pro budoucnost celého těžce zkoušeného odvětví. K mírně depresivnímu víkendovému čtení si otevřete letošní Rosé z Vinařství Ilčík Mutěnice a jdeme na to.

 

Wonder Woman 1984 byl poslední velký blockbuster, který měl stanovené letošní datum premiéry (nejprve léto, potom Vánoce), a ještě před pár dny všichni automaticky očekávali, že Warneři budou brzy po vzoru konkurentů odkládat na rok 2021. Jenomže studio, jež se na začátku září sympaticky spálilo se svou kinopremiérou Tenetu, zase jednou všechny překvapilo. Pokračování komiksového filmu, o němž se hovořilo jako o velkém kandidátu na miliardové tržby, se opravdu dočká premiéry na Vánoce a bude to premiéra pozoruhodná.

Ve světě se bude blockbuster promítat počínaje 16. prosincem ve všech zemích, kterým to nařízení vlád umožní (u nás tedy pravděpodobně máme smůlu). V Americe se bude v kinech promítat počínaje 25. prosincem, ale to není vše. Současně s premiérou v kvalitně ozvučených a dezinfikovaných sálech si Američané mohou Wonder Woman 1984 vychutnat i doma, na HBO Max. Chtějí Warneři po vzoru Disneyho a jejich Mulan extrahovat desítky dolarů za puštění filmu navíc? Ne, bude stačit předplatné jejich relativně nové služby a Gal Gadot s magickým bičem je pro ně gratis. Pokud v tomhle vánočním dárku Warnerů tušíte nějaký háček, tak tušíte správně.

Podle prozatím nepotvrzených, ale podle všeho správných informací od Deadline, bude Wonder Woman 1984 dostupná na jejich streamu jenom 30 dní. Následující měsíc potom budou mít opozdilci možnost shlédnout biják pouze v kinech. Co potom? Potom se film nabídne na klasických TVOD kanálech jako je třeba ITunes nebo Google Play k zapůjčení, případně k zakoupení. Na tomto místě bych měl hned několik otázek, na které mi třeba někdo odpoví v diskuzi pod článkem.

Šéf největšího zámořského provozovatele kin AMC, Adam Aron totiž řekl (zkráceně) následující: „Atypická situace vyžaduje atypickou spolupráci mezi kinaři a studii. AMC bude s Warner Brothers plně spolupracovat a těší se, že bude očekávaný film promítat ve svých kinech“. Provozovatel multikin AMC samozřejmě není jediným americkým hráčem, jednání s dalšími ještě probíhají (Cinemark se ještě nevyjádřil), ale vzhledem k tomu, že pochvalně se o warnerovském plánu vyjádřilo Independent Cinema Aliance sdružující v USA nezávislá kina, jsou Warneři nejspíš v suchu a kinaři jsou na jejich straně. A já se ptám: Proč?

Proč kinaři neřvou se stejnou vervou, s jakou hulákali na jaře u Trollů? Opravdu si někdo z nich myslí, že jako mávnutím kouzelného proutku bude za měsíc v zámoří otevřena většina kin a kinaři se dočkají desítek a stovek milionů dolarů? A i kdyby nakonec byla, kdo bude o Vánocích chodit do kina, když si může předplatit HBO Max a v klidu si film pustit doma? Deadline spekuluje, že kinaři jsou spokojení kvůli tomu, že jim studio nabídne mnohem větší vratku ze vstupného. Zatímco u první Wonder Woman si studio v zámoří z každého dolaru utrženého za prodej vstupenky bralo 60 centů, tentokrát se prý spokojí se 40-45 drobnými.

Ne, pořád tomu nerozumím. Napadá mě snad jenom, že kinaři jsou v zámoří v tak zoufalé situaci, že už rezignovali na jakékoliv bojůvky se studii disponujícími alternativními distribučními možnostmi a nechávají si takhle srá… kálet na hlavu. Anebo je v tom ještě něco jiného. Příslib exkluzivních premiér do budoucna, koňská hlava v posteli šéfa AMC, nevím. Deadline sice opatrně naznačuje, že by za svoje „mlčení“ měla kina dostat všimné z tušeného nárustu předplatných HBO Max, ale tomu se mi vůbec nechce věřit. Nemluvě o tom, že by to reálně ani nešlo změřit. Jedna věc je každopádně jasná – souběžná premiéra na HBO Max a v kinech bude v zámoří znamenat mnohonásobně nižší tržby z kin, než před pár lety psala jednička Wonder Woman. Tedy tenkrát šokujících 412,5 milionů dolarů.

Pojďme se na závěr článku vrátit zpět k Warnerům. Na první pohled jejich vánoční strategie nedává moc velký smysl. Místo toho, aby po vzoru ostatních studií odkládali, po Tenetu znovu riskují a neodkládají. Ale zatímco sci-fi Christophera Nolana donutilo smutné účetní odepisovat obrovské peníze, s výsledky Wonder Woman 1984 z kin je nikdo otravovat nebude. Jsou totiž naprosto nepodstatné a i těm nejpomalejším už musí být jasné, že tahle rezignace na možnou tržební miliardu je jedno velké promo pro HBO Max.

To má k dnešnímu dni v zámoří 38 milionů předplatitelů. Zdroje se však dost různí a některé tohle relativně vysoké číslo rozporují s tím, že ne všichni předplatitelé kabelovky HBO mají streamovací službu aktivovanou (více o problematice zde). Provozovatel služby Warner Media, respektive všeobjímající moloch AT&T, by dobré vánoční promo uvítal jako prase drbání.

Zvlášť když se na rozdíl od Netflixu nemůže spolehnout na desítky extrémně populárních televizních seriálů, které najdete pouze na Netflixu (195 milionů předplatitelů!) a jednoho Mandaloriana, jehož najdete pouze na Disney+ (74 milionů, převážně amerických, britských a indických předplatitelů). Do rovnice si přidejte brzké odstartování spolupráce s chytrou a extrémně populární krabičkou Roku (něco jako set top box, ale lepší) a máte jasno.

 

Warner Bros. obětovalo možný úspěch svého dost možná největšího blockbusteru na oltář budoucnosti své streamovací služby a to pro kinaře a fanoušky kin není dobrá zpráva. Je sice hezké to celé zaonačit vysokými procenty z prodeje vstupenek a „exkluzivním“ druhým měsícem promítání, ale já nechci vidět všechny ambiciózní filmy, které připravovaly tisíce profesionálů na nějaké obrazovce doma. Chci je vidět v kinech a nechci, aby Apple byl jenom pár stovek milionů dolarů od zakoupení práv na vysílaní poslední Bondovky. Byť jenom pro Ameriku. Signál, jenž by to vyslalo všem kinařům a fanouškům, by byl ještě dvakrát nebezpečnější než ten, který právě vysílají Warneři s Wonder Woman.

---

Poznámka pod čarou: Až po dopsání článku jsem si přečetl internetové šepty hovořící o pravděpodobném zrušení jarní kinopremiéry disneyovky Cruella a premiéry na Disney+. Stejně tak je prý blízko přesun hraného Petera Pana a Pinokia.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (131)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace