Disney sází všechny karty na streamování
13:00 | 13.10.2020 |
Sedm z deseti filmů v kinové topce loňského roku patřilo studiu Walta Disneyho. Miliardy dolarů, které jsme my – diváci – utratili v kinech, šly do kapes studia, jež neopakovatelným způsobem svírá v pařátech celý Hollywood. Letos v té samé desítce má Disney jen jeden film, loňské zakončení Hvězdných válek. Ale ono tu letošní desítku ani nelze brát vážně, protože kina jsou po většinu roku zavřená. Miliardy se rozkutálely a Disney, ač má plné kapsy uspořených peněz, musí hledat odbyt jinde. Ono ani ty úspory nesmí ležet ladem, to by manažery na konci roku pěkně hnali investoři a drobní akcionáři.
A Disney rozhodně nezahálel – odvážně vrhnul na svou relativně čerstvou streamovací platformu vysokorozpočtovou Mulan a dokonce donutil zákazníky zaplatit nějakou tu zlatku navíc, aby ji mohli vidět. Bez příplatku jim o Vánocích nadělí pixarovku Soul a komiksové sucho v kinech se snaží zalepit seriálovým startem MCU, stejně jako hlad fanoušků po Star Wars druhou sezónou Mandaloriana. A všechny ty projekty vypadají nádherně, draze a jako by z kina vypadly.
Není to náhoda, protože v kuloárech už se dlouho proslýchalo, že pro studio je Disney+ jakýsi plán B, kdyby to s těmi kiny začalo jít z kopce. Jenom nikdo nečekal, že to půjde tak rychle. Ať už jde o Covid, nebo o růst Disney+. Ta má momentálně 60 milionů zákazníků, což je číslo, které i ti odvážní analytici predikovali až někdy na rok 2024. Není divu, že teď Disney ohlásil masivní restrukturalizaci, která defakto udělá z DIsney+ hlavní distribuční kanál. Dává to smysl, protože na rozdíl od klasické televize nebo kina jde o platformu, nad níž má studio absolutní kontrolu, od tržeb, přes marketing, až po hierarchii obsahu.
Kinaři se tak definitivně stěhují na vedlejší kolej a do Disney+ se teď bude pumpovat víc peněz, aby byli spokojení stávající zákazníci, ale především ti budoucí. Urychlené otvírání platformy na nových trzích (u nás v Česku stále čekáme) je prioritou, stejně jako tlak na kvalitní obsah. Tady je konkurencí především Netflix a HBO Max, Apple Plus bude spíš vyzobávat zajímavé projekty, ale nemůže konkurovat objemem a Paramount Plus bude zas opírat své trumfy o velkou knihovnu filmů a seriálů.
Disneyho akcie po oznámení vyskočily o pět procent a je to jen logické, protože tohle je regulérní vyhlášení VOD války těmi největšími zbraněmi. Někteří investoři dokonce prohlásili, že Disney by si měl letošní dividendu nechat a celou ji investovat do rozvoje Disney+. To se pravděpodobně nestane, ale ani na sekundu nepochybujte o tom, že Disney může ve výrobě obsahu utopit stejně peněz jako Netflix, aniž by se musel skokově zadlužit. A to může v dlouhodobé bitvě sehrát rozhodující roli.
Úlohu kin v novém potravním řetězci řešíme v redakci už dlouho. Rozhodně nezaniknou, dokonce by mohly být svým způsobem na vrcholu a dočkat se exkluzivní premiéry za standardní ceny, až se opět naše životy vrátí do původního režimu, nebo nějakého alternativního, který bude připomínat staré dobré časy. Zapomeňte ale na tříměsíční okna mezi premiérou v multiplexu a doma. Tady si bude Disney diktovat nekompromisní podmínky a zákazníci jeho Disney+ budou mít všechno servírované na stříbrném podnosu. Doba se mění, dámy a pánové. Termín domácí kino získává nový rozměr a jestli jste s tím nákupem 4K OLED televize doposud váhali, můžete si letošní Black Friday zpříjemnit novým přírůstkem do obýváku. Budete ho potřebovat.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Gustavo Woltmann