Téma: 10 nejzajímavějších režisérek současnosti
18:00 | 09.08.2020 |
Režisérka Giny Prince-Bythewood natočila pro Netflix komiksárnu The Old Guard: Nesmrtelní a moc se jí to nepovedlo. Právě v souvislosti s netflixovskou nudou se znovu začaly objevovat stesky nad tím, že naprostá většina současných režisérek nestojí za nic a šovinisté (nejenom na MovieZone) měli z mrzkých kvalit posledního filmu s Charlize Theron skoro až škodolibou radost. V redakci jsme se tedy rozhodli dát dohromady desítku, respektive jedenáctku zajímavých jmen, jež nemají pindíka a točí kvalitní filmy. Nevybírali jsme jenom v Hollywoodu, lovili jsme i v nezávislých vodách a tím pádem si můžeme odpustit dráždění jmény, které v současnosti točí (stejně jako muži) blockbustery pochybných kvalit.
S pomocí na Letní filmové škole vegetujícího Rimsyho a v Praze se flákajícího do_Oda se kromě USA podíváme i do Francie, Polska nebo na Nový Zéland a jenom tematické ukotvení do současnosti nám neumožní zmínit jména jako Agnès Varda nebo Věra Chytilová, jež v minulosti natočily nejednu pecku, ale bohužel už nejsou mezi námi. Pro jistotu připomínám, že režisérky neřadím za sebe podle „kvality“, nýbrž bez plánu a jak se mi to hodí. Na úvod je to vše, ke čtení si v právě probíhajících vedrech dejte raději nějaké nealko a jdeme na to.
3. Sofia Coppola
Diváci od ní mají nejraději: Ztraceno v překladu (2003) – 7,7/10
Kritici preferují: Ztraceno v překladu (2003) – 8,4/10
Nejvýdělečnější film: Ztraceno v překladu (2003) – 118,7
Vytáhni v hospodě: Dcera Francise Forda byla se svým (ex)manželem Spikem Jonzem prvním oddaným párem v historii, který se mohl chlubit oscarovou nominací. Dodám trochu bulvární informaci - po rozchodu se Spikem to chvíli táhla s Quentinem Tarantinem. A aby to nebylo jenom o „důležitých“ chlapech v jejím životě – stala se teprve druhou ženou v historii, která si z festivalu v Cannes odnesla Zlatou palmu za nejlepší režisérku. Dostala ji před třemi lety za drama Oklamaný.
Nedávno jsem u jednoho traileru nadával, jak syn Cronenberga jen sprostě vykrádá taťku, aniž bych od něj viděl jakýkoliv pokus se vymanit ze slavného stínu. V případě talentované Sofii je to pak přesný opak. Od legendárního Francise Forda se sice pořád něco málo naučila, navíc díky němu měla zlatou vstupenku do Hollywoodu a de facto si mohla ze začátku dovolit prakticky cokoliv, ale jak později její filmy dokázaly, rozhodně to nebyl omyl. Její autorský rukopis je jasně čitelný už od Smrti panen a co pak předvedla ve Ztraceno v překladu ji nadobro zacementovalo do historie, takže i když už jsme od ní pak nikdy tak kvalitní film nedostali, své fanoušky tahle režisérka má a schopnosti k tomu nás někdy v budoucnu znova poslat do kolen taky. (do_Od)
2. Agnieszka Holland
Diváci od ní mají nejraději: Evropa, Evropa (1990) – 7,6/10
Kritici preferují: Hořící keř (byť to není film) má na Rottenech 8,22/10, jinak také Evropa se 7,68/10
Nejvýdělečnější film: Tajemná zahrada (1993) – 31,2
Vytáhni v hospodě: Spolu s Milošem Formanem a Emirem Kusturicou je asi nejslavnějším absolventem pražské FAMU. Tam ji mimochodem vyučovali Otakar Vávra nebo Karel Kachyňa a ona sama uvádí, že ji v životě nejvíce ovlivnila Československá nová vlna zastoupená mimo jiné Janem Němcem, Evaldem Schormem a Ivanem Passerem.
Všimli jste si, že Šarlatán režírovaný Agnieszkou má na Rottenech z první várky recenzí 100 %? To se pravděpodobně v následujících dnech a týdnech ještě změní, stejně bych si ale přál, aby ambiciózní biják zachránil další rozpačitou sezónu českých filmů v kinech a zanechal stopu i ve světě. K tomu by možná mohlo pomoci i samotné jméno režisérky, která se celosvětového ohlasu dočkala už před 30 lety díky válečnému dramatu Evropa, Evropa. Polákům můžeme režisérku opravdu jenom závidět, protože nám jaksi chybí nějaké jméno, které by do svých filmů lákalo Leonarda DiCapria, Eda Harrise nebo čerstvě třeba Vanessu Kirby. À propós – není ta Hollandová už vlastně tak trochu naše? Minisérie HBO Hořící keř totiž jasně ukázala, že naše normalizační historie, ze které jsme „vykvetli“, se jí dotýká mnohem víc, než většiny z nás. (TedGeorge)
1. Kathryn Bigelow
Diváci od ní mají nejraději: Smrt čeká všude (2009) – 7,6/10
Kritici preferují: 30 minut po půlnoci (2012) – 8,59/10
Nejvýdělečnější film: 30 minut po půlnoci (2012) – 132,8
Vytáhni v hospodě: V roce 2010 se stala první ženou v historii, která vyhrála Oscara pro nejlepší režisérku za film Smrt čeká všude. Mezi její nejoblíbenější filmy patří Lawrence z Arábie, Divoká banda, Špinavé ulice a Terminátor režírovaný…. Ne, vy všichni víte kým a já tu nemusím po stopadesáté zmiňovat, v jakém k ní byl vztahu. Kathryn tím nepodařeným manželstvím už dlouho není definovaná.
Kdo jiný by měl skončit v téhle topce na prvním místě (Ted to jede bez pořadí, ale já podvádím) než de facto královna mezi režisérkami, bývalá manželka Jamese Camerona a sama o sobě vrcholně talentovaná a taky právem oscarová Kathryn Bigelow. Osobně od ní mám nejradši Smrt čeká všude, s Detroitem i půlnočním raidem na Usámu mě ale furt byla schopná nadchnout natolik, abych měl ty filmy dodnes v živé paměti. Důležité je ale zmínit, že Bigelow je za všechny ty roky působení v Hollywoodu asi nejvíc konstantní, i v její dřívější tvorbě byste totiž málokdy našli vyloženě špatný film, a třeba takový Bod zlomu je dodnes považován za velký kult. Trochu mne trápí, že zatím nemá oznámený žádný další projekt a svoje schopnosti tak neuplaťnuje o něco častěji, ale jestli to znamená, že bude dál točit velkolepé filmy které budou ten daný rok vždycky soupeřit o místo v žebříčku nejočekávanějších filmů, tak to asi stojí za to. (do_Od)
---
Diskuze je otevřená. Napište nám do ní, kterou z výše zmíněných režisérek máte nejraději a klidně nám i vyčiňte s tím, že na vaši favoritku se v textu nedostalo. Pro dnešek je to vše, děkujeme za pozornost.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry