Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: 7 nejlepších filmů Kevina Smithe


ikona
KarelR
ClerksJay a Tichý BobKevin Smithnarozeninyrežisér
Někdejší král nezávislého filmu už nevládne velkému plátnu, ale rozdává radost a smích na Youtube. Luxusní první půlku kariéry mu však odepřít nejde. 

Řada z vás si to možná nepamatuje, ale začátky MovieZone stály mimo jiné na velebení Kevina Smithe. Režisér devadesátkových konverzaček, jež přetékaly popkulturními odkazy a brilantními dialogy „ze života“, tehdy v Česku nebyl moc známý. Soustavné probírání Jaye a Tichýho Boba ho však představilo spoustě lidí, kteří v roce 2006 nadšeně slavili jeho comeback s dvojkou Clerks.

Smith následně trefil ještě Zacka a Miri, pak ale jeho kariéra shořela na prachy a posledních 14 let ho leckdo nemůže vystát. Jeho život se pro náhodné kolemjdoucí proměnil ve ždímání pseudokauz (jak mě vyhodili z letadla) a osobních problémů (infarkt), jež prokládal jen lacinými hororovými bizáry. Realita je však samozřejmě složitější a Smith je pořád nejlepším vypravěčem v Hollywoodu (dejte mu na pár hodin mikrofon a budete se pár hodin královsky bavit), což ostatně dokazuje každý týden ve vidcastu Fatman Beyond.

Přesně tak, Smithovo komentování popkultury je bohužel mnohem zábavnější než jeho filmy. Uvidíme, jestli se tahle netradiční situace ještě někdy změní – trojka Clerks je na cestě a dvojka Flákačů jakbysmet. Po rebootu Jaye a Tichýho Boba jsou ale naděje na zázrak minimální a rozum velí, že je lepší ohlížet se do minulosti, než doufat ve světlou budoucnost.

Smithovu dnešní padesátku tak neslavíme s nadějí, že po tomhle milníku změní směr. Raději jsme zvolili nostalgické ohlédnutí za jeho největšími peckami, které nám – jak se říká – už nikdo nikdy nesebere.

Clerks (1994)

Výjimečný debut, který dodnes inspiruje (budoucí) filmaře celého světa. Vlastními silami zafinancovaný, od srdíčka točený a skrz naskrz kultovní snímek přivedl Smithe do velkého filmového světa. Přitom jde o stroze koncipovanou černobílou konverzačku o dvou kámoších za pultem, kteří se během jednoho dlouhého dne snaží nezvencnout. Výsledkem je série divokých historek, bizarních zákazníků a hlavně více či méně ulítlých konverzací o popkultuře, holkách i kamarádství zabaleného do nekonečného fuckování. A dokonale funguje.

Držkatý Randall a Dante, co tam onoho dne neměl bejt, se stali ikonami nejen amerického nezávislého filmu. Ukázali totiž, že i dlouhé a nízkorozpočtově pojaté diskuze o Čelistech, Star Wars a dlouhé řadě vykouřených pér můžou dojímat i rozesmát k slzám. Tady se zrodila esence Smithova stylu, lovící vtipy a hlášky z kamarádského pábení v New Jersey – tady ještě v maximálně autentickém podání. Clerks jsou pomalou a nepoddajnou, ale o to upřímnější a působivější motivací pro všechny filmové nadšence, kteří můžou věřit, že někdy prostě stačí vzít kameru a pár kámošů a začít psát velkou hollywoodskou story. (Cival)

Flákači (1995)

Smithův druhý film přinesl zklamání – ale jen ve své době. Po festivalovém úspěchu Clerks a pasování Smithe na nového indie hrdinu se (zejména odborná) veřejnost nechtěla spokojit s Clerks upgradnutými na verzi 2.0 – s mladými muži, co vylezli zpoza pultu a opanovali obchoďák. Akorát v barvě, s hvězdnějším obsazením (Brenda!) a tak velkorysým podáním, že se mohl Tichej Bob i batmanovsky prolítnout a zkoušet triky Jediů.

Jenže ono to stačí. A bohatě. Flákači jsou parádní konverzační oddychovkou se špetkou romantiky, v níž se naplno rozjelo komediální dynamo Jasona Lee. Hlášek je víc než v celých dějinách slovenské kinematografie dohromady, chytré running jokey prokládá dojemné cameo Stana Lee a vtipná kaše nevystydne a nedochází ani ke konci vydatné stopáže. Smith se tu stal spolehlivým komediografem, který si drží rukopis, a přesto dokáže servírovat žánrové klasiky. Trochu přisprostlé a pokleslé, ale nestárnoucí. (Cival)

Hledám Amy (1997)

Hollywood je v současnosti velmi vstřícný k LGBT filmům (tedy pokud to nejsou rodinné věci nebo blockbustery), v devadesátých letech ale byla situace trochu jiná. Romantická dramata se držela vzorce heterosexuální holka + heterosexuální kluk, jen aby přišel Smith, který pro svého bratra natočil mnohem složitější podívanou. Ani v Hledám Amy samozřejmě nechybí komiksy nebo monology o Star Wars („Darth Vader byl nejčernější frajer v galaxii, a oni z něj udělali bělocha!“). Příběh zabouchnutého komiksového tvůrce, z jehož dívky snů se vyklube bisexuálka, je však mnohem hlubší než Clerks a Flákači.

Smith tu poprvé ukázal, že kromě humoru a životních pravd zvládá i složitější příběh a nefalšované emoce. Navíc se jedná o velký upgrade i po herecké stránce (Ben Affleck nemá moc lepších rolí) a vůbec o film, po němž začali „týpka z večerky“ brát vážně i lidé, jejichž životy se netočí kolem stormtrooperů a kreslených sešitů. Po Hledám Amy byl zkrátka Smith na vrcholu kariéry, a je trochu škoda, že se k její poetice už nikdy pořádně nevrátil (asi nejblíž k ní má Táta na plný úvazek). Pořád totiž jde o malý unikát, který dnes umí strhnout stejně jako před dvěma dekádami. (KarelR)

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace