Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Jak Hollywood (ne)vydělává na filmech za časů koronaviru


ikona
TedGeorge
black widowdisneyitunesJames Bondjohn wickjohn wick 3keanu reeveskoronavirusmulannetflixneviditelnýno time to dietenetTrollové: Světové turnétrollstržbyvod
Zachraňují továrnu na sny prodeje filmů přes iTunes, Google Play a další? A jak si vedli na VOD Trollové: Světové turné?  

Také už se nemůžete dočkat, až se znovu otevřou brány multiplexů a vy budete konzumovat filmové pecky v přítmí parádně ozvučených kinosálů? No, podle všeho si ještě nějaký ten měsíc počkáme a kdo ví, jak dlouho poté bude omezený počet lidí v jednom sále. Jako vždy optimistická Amerika to vidí s premiérami prvních odvážných (TenetMulan) už na druhou polovinu července, ale nejsem rozhodně jediný, kdo takový termín považuje za nereálný a tuší první velké premiéry v tisících multiplexů až o pár měsíců později. Na tomto místě by někteří jistě zmínili, že renesanci prožívají autokina, ale takové nicotné příjmy snad ani nestojí za zmínku a bylo by bláhové očekávat, že kvůli pár tisícovkám dolarů Cival znovu rozjede klasické nedělní tržební reporty.

Na následujících řádcích si tedy především posvítíme na přímý prodej filmů přes internet, známé také jako Video on demand aneb „VOD“. Ještě před pár měsíci to byl pouze doplňující nástroj plnící bezednou hollywoodskou pokladničku, ale následně propukla jistá globální epidemie a najednou je to ten vůbec nejhlavnější příjem pro „těžce zkoušený“ Hollywood. Zajímá vás, kolik procent dostává studio z každého prodeje? Chcete vědět, které filmy se na VOD prodávají nejlépe? Nejste jediní, ale Hollywood si tyto informace bohužel střeží jako oko v hlavě. Přesto jsem nějaká signifikantní data našel, to nejzajímavější pro vás vyextrahoval a vy se už pomalu můžete pustit do článku. Ještě, než tak učiníte – otevřete si ke čtení kvalitní červené víno z Vinařství Veverka a jdeme na to.

Jak už jsem na začátku minulé kapitoly zmínil, „koronašmejd“ udělal čáru přes rozpočet hollywoodským studiím, která měla pečlivě už roky dopředu naplánované svoje premiéry. Byla nucena improvizovat a naplno to kromě Disneyho schytal především Universal. Právě ten měl totiž zrovna v kinech NeviditelnéhoEmmu, a již jednou odkládaný Lov. Načež se multiplexy po celém světě (v Americe k tomu došlo relativně pozdě) zavřely a v návaznosti na to se studio rozhodlo nabídnout výše zmíněné filmy už 20. března divákům přímo domů, do karantény. 

Tipnete si, kolik chce Universal v zámoří za Lov, Neviditelného nebo Emmu? Chce 19,99 dolarů za půjčení (biják není možné koupit) na 48 hodin, a právě tady je ten zakopaný pes. Cenu si totiž ospravedlňuje tím, že jde o žhavé novinky, které by se za normálních okolností pořád hrály v kinech, a tím pádem si je může prémiově nacenit. Na tomto místě jenom připomenu, že očekávaného Jokera, který se před prá měsíci dočkal VOD premiéry, si mohou diváci půjčit na iTunes za 5,99 dolarů a ke koupi je ve 4K za 19,99 babek. U nás je k zapůjčení za 79 Kč a koupě vás u jablíčka vyjde na 329 Kč, což jsou v dnešní době maximální ceny, za které novinku na applovské platformě pořídíte.

Největší haló však teprve mělo přijít. Pokračování animovaných Trollů mělo čas s premiérou ještě něco udělat a Disney koneckonců Mulan také odsunul až na poslední chvíli. Universalové však řekli ne a rozhodli se film za 90 milionů dolarů pustit (spíše jako marketingový tah) do hrstky fungujících kin-nekin a zároveň synchronně rozjet to nejdůležitější – VOD premiéru. Znovu divákům nabídli zápůjčku za dvacet babek na 48 hodin a tržební analytici byli napjatí jak struny. „Může vůbec studio něco vydělat?“, ptali se.

Může, ale pevně doufám, že zrovna Trollové: Světové turné se nezapíšou do hollywoodských análů jako ten film, který posichroval úpadek kin a studiím ukázal, že velká premiéra se může vyplatit i bez nich. Tak především – Universal si to tentokrát velmi dobře spočítal. V případě premiéry v kinech by totiž museli za marketing vypláznout dobře 100 mega. To je číslo, které můžeme velmi jednoduše odhadnout při pohledu na náklady jedničky, jenž před pár lety stála dokonce 125 mega a marketing spolknul dalších 105 kulatých (samozřejmě je otázka, jak moc se na nákladech podílel McDonald´s a další).

Pomiňme fakt, že studio ušetřilo na rozpočtu dvojky 35 mega a soustřeďme se na drahou reklamu. Právě tady změnou typu distribuce prý ušetřili desítky milionů dolarů a celkové náklady na marketing tak byly místo kila pouhých 30 míčů. Nepíše se mi to lehce, ale podle posledních informací se tohle ostentativní vykašlání se na kina financujícím mogulům vyplatilo. Universal se totiž pochlubil, že Trollové 2 si (podle jejich tiskové zprávy vydané po premiéře) připsali za prvních pár dnů nejlepší VOD prodeje všech dob a ve srovnání s jejich internetovou premiérou dvojky Jurského světa prý vygenerovali desetinásobná čísla. A vy již chcete slyšet nějaké přesné sumy, a ne taková nic neříkající PR srovnání.

Screenrant a CBR hovoří o VOD otvíráku 46-50 milionů dolarů. Indiewire potom spekuluje, že tržby za prvních 10 dnů budou útočit na 80 milionů dolarů. A to mluvíme jenom o Americe. Vzhledem k tomu, že po celém světě se s premiérou ještě vyčkává (u nás je pořád ještě plánovaná srpnová kinopremiéra, což mi přijde docela vtipné), tak už teď je možné z fleku zahlásit, že Trollové 2 se nakonec minimálně zaplatí. Na jednu stranu je možné na čísla Trollů pohlížet jako na úspěch, protože Universal nebude tratit na relativně drahém filmu v době koronavirové, což není úplně málo. Na stranu druhou tu máme tisíce naštvaných Američanů, kteří ani nevěděli, že těch 20 dolarů je za půjčení na 48 hodin, a také fakt, že kdyby šel film do kin, vydělal ještě víc chechtáků. A to navzdory mnohem dražší reklamní kampani. 

Další věc je fakt, že animáky (respektive dětské filmy) už od nepaměti zažívají velký úspěch právě na trhu s domácími nosiči a VOD. Už od dob rekordy trhající pixarovky Hledá se Nemo (spekuluje se, že se tenkrát prodalo více než 40 milionů DVD!)  studia se svými animáky a filmy pro nejmenší právě tady zažívají sekundární dolarové žně po trochu podvyživěném distribučním okně v kinech. Dá se tedy říct, že právě Trollové byli pro Universal takřka ideáním pokusným králíkem. Proč si myslíte, že Disney rozhodnul o exkluzivní premiéře Artemise Fowla na Disney+ a také vynechal kina? Protože doma se filmům pro děti daří úplně nejvíc a pro myšáka to bude skvělá reklama. Dolijme si čistého vína - odkládaný a průměrně vypadající biják Kennetha Branagha by v kinech pravděpodobně stejně moc velkou paseku neudělal.

UPDATE: Během sepisování článku jsem natrefil na informaci, že warnerovský animák Scoob také ruší premiéru v kinech a příští měsíc se ho v zámoří dočkají na VOD. Asi nemusím dodávat, pro koho je návrat Scooby Doo určený...

Ve dvou kapitolách jsme si popsali VOD čísla Johna Wicka a Trollů. Proč jsem zvolil tak rozdílné filmy? Jednak pro to, že lze u obou nalézt docela důvěryhodná čísla přímých prodejů do domácností a zároveň pro ono zajímavé srovnání, které v jednom případě bere v potaz klasickou VOD cestu za dolary několik měsíců po kinopremiéře a ve druhém ukazuje aktuální sílu filmu, který se kinopremiéře vyhnul a startoval rovnou na internetu. 

Navzdory nadšeným ohlasům z ústředí Universalu jsou podle mého názoru exkluzivní VOD premiéry pořád spíše z nouze ctnost, která rozhodně nenahrazuje ono unikátní distribuční okno v tisícovkách obřích sálů. Universal se sice vylízal z nejhoršího, ale představa, že by se desítky odložených filmů najednou po vzoru Trollů dočkali premiéry na VOD, je podle mého názoru lichá. Nikde totiž není psáno, že by podobný styl distribuce fungoval i v jiných žánrech. Byť Neviditelný, Lov a Emma po své narychlo utnuté premiéře v kinech doposud z VOD zápůjček za 20 babek vygenerovali 60 míčů, což vůbec není špatné.

Jak do celé mozaiky zapadají streamy? Sice se dlouho spekulovalo o tom, že právě na poslední chvíli odložené Mulan a Black Widow půjdou rovnou na Disney+, ale lidé jaksi pozapomněli na jednu docela zásadní věc: Myšákova streamovací platforma sice funguje v USA, ale ve zbytku světa je to velký špatný. Prvních 8 zemí v západní Evropě (a Indie) se sice již před pár týdny dočkalo, ale to je pořád zoufale málo. Je sice hezké, že Disney uspíšil premiéru Frčíme na plusku a film je tam dostupný již od 3. dubna, ale zbytek světa zase "musí" za desítky dolarů nakupovat. Pokud je to tedy vůbec legálně možné, což v případě Frčíme (ale i Neviditelného, Lovu a Emmy) u nás není. Netflix ze současné situace sice pořád profituje jako blázen, ale za pár měsíců dojdou novinky i jemu. HBO Max, Peacock a další streamovací sítě těch největších studií potom nejsou spuštěny ani v Americe a k nám se dostanou nejdříve ve stejnou dobu, jako Disney+.

Snad už se do těch kin co nevidět podíváme a tímto záverečným zvoláním bych to pro dnešek ukončil. Do diskuze nám  každopádně napište, který hotový a odložený film potřebujete vidět v kinech co nejdříve. Já osobně bych vůbec nepohrdnul prázdninovou premiérou Tenetu, ale člověk míní…

---

Poznámka pod čarou: Až po dopsání článku (a chvíli před jeho vydáním) se objevili čerstvé informace, které by vás v souvislosti s tématem mohly zajímat. Universal se totiž pochlubil tím, že Trollové v tržbách přeskočili hranici 100 milionů dolarů, studio je nadšené, a už pomalu plánuje premiéry dalších filmů ve stejném stylu (prvním bude komedie The King of Staten Island). Nedlouho poté došla trpělivost americkému řetězci kin AMC, který ústy svého šéfa Adama Arona vyjádřil pohoršení nad prolamováním kinařského statusu quo a v návaznosti na to nebude ve svých kinech v budoucnu AMC promítat filmy ze stáje studia Universal. Uvidíme, jak to dlouho to hrdému zástupci smutných a těžce zkoušených amerických kinařů vydrží...

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace