Nejočekávanější filmové ceny roku se dočkaly naprosto přelomových výsledků. Vůbec první film nominovaný za Jižní Koreu, jednu z nejprogresivnějších kinematografií světa, se totiž dočkal absolutního triumfu. Nejen že se dočkal sošky za scénář a nej zahraniční film, ale pak i za režii... a nakonec i za nej film roku! A Oscaři se tak zásadně otevřeli celému světu.
Hravá korejská hříčka, kterou osobně taky považuju za nejlepší film roku (asi bych měl být v Akademii), triumfovala už v Cannes, u mnoha kritických sdružení i oborových cechů a svou krasojízdu zakončila - pravda, dost nečekaně - právě na Oscarech.
Ty dělali letos radost hlavně svými soškami, jež rozhodně nebyly rozdány nesmyslně. U herců se radovali favorité, v technických kategoriích bodovala řemeslná virtuozita (možná škoda těch triků) a zbytek už byl naznačen výše. Parazit trumfnul i hlavního favorita 1917, i retro Tenkrát v Hollywoodu, i Jokera s nejvíce nominacemi. A nakonec i Irčana, jenž odešel s prázdnýma rukama - i když se Scorsesemu mnohokrát vzdával hold.
TÉMA: Jak vidí letošní oscarovky redakce MovieZone.cz?
Nás může jen mrzet, že i když mezi nominovanými krátkometrážními kraťasy figurovala tuzemská Dcera, kterou natočila Daria Kaščejevová, a sošku za výpravu měla velkou šanci uzmout Nora Sopková za Králíčka JoJo, odešly Češky nakonec s prázdnou. Tak snad příště!
Kompletní přehled nominací a vítězů:
Nejlepší film
Le Mans '66
Irčan
Králíček Jojo
Joker
Malé ženy
Manželská historie
1917
Tenkrát v Hollywoodu
Parazit
Náš tip na vítěze - 1917
Přáli bychom vyhrát - Parazit
Neuvěřitelné! Pro poslední a nejcennější sošku si dokráčela hlavní hvězda večera, tedy žánrový mix Parazit. Oficiálně se tak Oscaři vymaňují z téměř výhradně americké zábavy a stávají se globálnější značkou víc než kdy dřív. Hlavní favoriti ostrouhali, na pomyslné druhé příčce zůstává Mendesovo 1917, další prvoligové zámořské produkce si odnášejí po jednom či dvou plešounech a třeba takový Irčan neproměnil ani jednu z deseti nominací. Skutečně zvláštní a nečekané vyvrcholení, které se obešlo bez vyhrocenějších momentů – ale o to více dokázalo překvapit. Jestli chtěla Akademie dokázat, že konečně nastoupila cestu jakési obměny, tak se jí to letošním ročníkem rozhodně povedlo. (Rimsy)
Nejlepší herec v hlavní roli
Antonio Banderas, Bolest a sláva
Leonardo DiCaprio, Tenkrát v Hollywoodu
Adam Driver, Manželská historie
Joaquin Phoenix, Joker
Jonathan Pryce, Dva papežové
Náš tip na vítěze - Joaquin Phoenix
Přáli bychom vyhrát - Joaquin Phoenix
„Všichni sdílíme lásku k filmu,“ zahájil svou plamennou a zároveň rozpačitě podanou řeč Joaquin Phoenix. Největší favorit možná všech letošních kategorií svou pozici skutečně potvrdil a za ztvárnění Jokera si jeden z nejlepších herců své generace připsal prvního Oscara. Už po několikáté mluvil o důležitosti veganství a ekologického přístupu k naší planetě, ale nakonec řadu přítomných i dojal. Phoenix je každopádně génius a o adekvátnosti téhle ceny asi nikdo nepochybuje. (Rimsy)
Nejlepší herečka v hlavní roli
Cynthia Erivo, Harriet
Scarlett Johansson, Manželská historie
Saoirse Ronan, Malé ženy
Charlize Theron, Bombshell
Renee Zellwegger, Judy
Náš tip na vítěze - Renee Zellwegger
Přáli bychom vyhrát - Scarlett Johansson
I mezi ženami dominovala favoritka, přestože z ní už takovou radost jako v případě Jokera nemáme. Průměrná biografie Judy stála čistě na výkonu trefně namaskované Renée Zellweger, která tak porazila své kolegyně v o poznání decentnějších rolích. No jo, takhle to prostě mají na Oscarech rádi, to se nedá nic dělat. Ale comeback pro herečku, která dekádu a půl neměla pořádný film, to je bezesporu pěkný. (Rimsy)
Nejlepší herec ve vedlejší roli
Tom Hanks, A Beautiful Day in the Neighborhood
Anthony Hopkins, Dva papežové
Al Pacino, Irčan
Joe Pesci, Irčan
Brad Pitt, Tenkrát v Hollywoodu
Náš tip na vítěze - Brad Pitt
Přáli bychom vyhrát - Brad Pitt
První kategorie bez překvapení a zdá se, že ani možná poslední velké role několika starých hollywoodských pardálů Akademii neobměkčily. Kaskadér Cliff Booth nejen přežil všechny nástrahy, do kterých ho zlomyslný Tarantino vyslal, ale dokonce dopomohl i Bradu Pittovi k zisku prvního hereckého Oscara. Spokojený a bezesporu dojatý Pitt děkoval hlavně DiCapriovi, Tarantinovi a dokonce došlo i na kaskadéry, na něž při oscarových předáváních vzpomínáme téměř pokaždé. Tuhle sošku jsme mu přáli a uvidíme, jestli Tenkrát v Hollywoodu zaboduje i v dalších, méně pravděpodobných kategoriích. (Rimsy)
Nejlepší herečka ve vedlejší roli
Kathy Bates, Richard Jewell
Laura Dern. Manželská historie
Scarlett Johansson, Králíček Jojo
Florence Pugh, Malé ženy
Margot Robbie, Bombshell
Náš tip na vítěze - Laura Dern
Přáli bychom vyhrát - Laura Dern
Razantní právnička z
Manželské historie vynesla Lauře Dern prvního Oscara, takže se může radovat i režisér Noah Baumbach a s ním i Netflix. Legenda z filmů a seriálů Davida Lynche i Jurského parku si moc užívá vzestup posledních let a po adorované roli v Sedmilhařkách se zaslouženě dočkala i své první oscarové sošky.
Nejlepší režie
Irčan, Martin Scorsese
Joker, Todd Phillips
1917, Sam Mendes
Tenkrát v Hollywoodu, Quentin Tarantino
Parazit, Bong Joon-ho
Náš tip na vítěze - Sam Mendes
Přáli bychom vyhrát - Quentin Tarantino
Potřetí je na pódiu Pon Džun-ho a svou nekompromisní korejštinou šokuje všechny, kteří považují předávání Oscarů za zkostnatělou záležitost. Scorsese, Mendes i Tarantino ostrouhali a vysmátý Asiat jim tak děkuje při svírání ceny za nejlepšího režiséra. Tohle jsme tedy nečekali, Akademie se vážně snaží otevřít světu. Nutno uznat, že Pon si své dílo do posledního puntíku ohlídal a práce na Parazitovi skutečně ukazuje špičkovou režisérskou práci, kterou asi nikdo rozporovat nehodlá. Poctivá, ale přece jen nečekaná volba akademiků!
Nejlepší původní scénář
Na nože, Rian Johnson
Manželská historie, Noah Baumbach
1917, Sam Mendes a Krysty Wilson-Cairns
Tenkrát v Hollywoodu, Quentin Tarantino
Parazit, Bong Joon-ho a Jin Won Han
Náš tip na vítěze - Parazit
Přáli bychom vyhrát - Parazit
Diane Keaton a Keanu Reeves si vzájemně poklonkovali a nakonec ze solidní konkurence docela překvapivě označili za nejlepší původní scénář korejského Parazita. Šest nominací pro vrstevnatou satiru Pon Džun-hoa tedy rozhodně nebylo jen gestem, a tak historicky prvního Oscara pro Jižní Koreu máme za sebou. Gratulace míří i ke spoluscenáristovi Han Jin Wonovi. Hollywood se otřásá a tentokrát skutečně zaslouženě. (Rimsy)
Nejlepší adaptovaný scénář
Irčan, Steven Zaillian
Králíček Jojo, Taika Waititi
Joker, Todd Phillips a Scott Silver
Malé ženy, Greta Gerwig
Dva papežové, Anthony McCarten
Náš tip na vítěze - Králíček JoJo
Přáli bychom vyhrát - Dva papežové
Tady se mi povedlo tipnout vítěze, za což se musím pochválit, protože šlo o jednu z mála zapeklitějších kategorií. Hravost zabírá, stejně jako originální kombinace satiry, komedie a válečného utrpení, což Waititimu pomohlo k triumfu. Pozice jedné z největších hvězd Hollywoodu jest pro něj zpečetěna soškou.
Nejlepší animovaný film
Klaus
Jak vycvičit draka 3
I Lost My Body
Hledá se Yetti
Toy Story 4: Příběh hraček
Náš tip na vítěze - Toy Story 4
Přáli bychom vyhrát - I Lost My Body
Trochu pláčeme, že nedošlo na dva méně halasné animáky, ale dalo se čekat, že tohle si Disney pohlídá. Nejmocnější studio Hollywoodu totiž letos moc jiných želízek nemá... Zatímco první Toy Story i dvojka zůstaly jen u nominací, trojka už triumfovala, a to rovnou dvakrát. A čtyřka krasojízdu dokončuje, i když jde o jednoznačně nejslabší díl série. Pixar měl ale štěstí, že letos byla konkurence slabší, a tak to na Oscara stačilo.
Nejlepší cizojazyčný film
Corpus Christi
Honeyland
Les Miserables
Bolest a sláva
Parazit
Náš tip na vítěze - Parazit
Přáli bychom vyhrát - Parazit
Mistrovské dílo, které válcuje konkurenci už od svého premiérového uvedení v Cannes, se zcela po zásluze stalo prvním filmem z JIžní Koreje oceněné Oscarem. A nejen jedním. Je neskutečné, že se země, která byla skoro deset let považována za nejprogresivnější kinematografii světa, dočkala svého zlata až teď. Ale lepší pozdě nežli později... a než nikdy. Penélope Cruz sice oplakává neúspěch Pedra Almodóvara, ale nejspíš ani jeden z nich to letos moc vážně neviděl.
Nejlepší kamera
Irčan, Rodrigo Prieto
Joker, Lawrence Sher
Maják, Jarin Blaschke
1917, Roger Deakins
Tenkrát v Hollywoodu, Robert Richardson
Náš tip na vítěze - 1917
Přáli bychom vyhrát - 1917
Patnáctá nominace pro Rogera Deakinse a teprve druhá výhra, ale možná zasloužená ještě víc než u pokračování Blade Runner. V 1917 se imituje jeden dlouhý nepřerušovaný záběr, což Deakinse vybičovalo k maximální technické i umělecké kreativitě. Kameramanovi pecek jako Shawshank, Fargo, Sicario nebo Skyfall, který rád točí pro Coeny a právě Sama Mendese, to musí všichni přát.
Nejlepší střih
Le Mans '66
Irčan
Králíček Jojo
Joker
Parazit
Náš tip na vítěze - Parazit
Přáli bychom vyhrát - Le Mans '66
Tak nakonec i druhý střih zůstává na francouzských okruzích pro ty nejvytrvalejší řidiče. Duo střihačů Andrew Buckland a Michael McCusker udělalo z mnohahodinových závodů skutečně velmi adrenalinový zážitek, a tak přestože se Christian Bale či Matt Damon svých nominací nedočkali, alespoň technická stránka Mangoldova sportovního dramatu zůstává oceněna. Přestože bychom třeba střih Parazita označili za příběhově promyšlenější... nějaké ceny ale přece jen za oceánem musí zůstat! (Rimsy)
Nejlepší výprava
Irčan
Králíček Jojo
1917
Tenkrát v Hollywoodu
Parazit
Náš tip na vítěze - Králíček Jojo
Přáli bychom vyhrát - Irčan
Ani druhá česká nominace neklapla. Nora Sopková, která pomáhala vytvářet výpravu Králíčka Jojo, nakonec oceněna nebyla, a tak soška putuje ke dvěma jiným dámám – Barbaře Ling a Nancy Haigh za kulisy a výpravu k Tarantinově nostalgickému návratu do konce šedesátek. Tenkrát v Hollywoodu opravdu zaujalo díky realisticky, a přitom jaksi pohádkově vykreslenému Los Angeles, kterým se především Brad Pitt tak zasněně projížděl. A s ním jsme si to užili nejen my, ale zjevně i Akademie. (Rimsy)
Nejlepší kostýmy
Irčan
Králíček Jojo
Joker
Malé ženy
Tenkrát v Hollywoodu
Náš tip na vítěze - Tenkrát v Hollywoodu
Přáli bychom vyhrát - Tenkrát v Hollywoodu
Po hodně divoké mixtape úryvků z písniček, kde se zpívá o hadrech, v podání Mayi Rudolph a Kristen Wiig se předával Oscar za nej kostýmy - a tentokrát zabodovala dobovka
Malé ženy, kde se mohlo hrát s kostýmy ještě výrazněji než v retrech od Scorseseho a Tarantina. Královské dělení sošek mezi všechny filmy tedy pokračuje.
Nejlepší masky
Bombshell
Joker
Judy
Zloba: Královna všeho zlého
1917
Náš tip na vítěze - Bombshell
Přáli bychom vyhrát - nenominovanému Avengers: Endgame :)
Charlize Theron už po několikáté kompletně změnila vizáž a tentokrát z toho (zatím) není Oscar pro ni jako v případě Zrůdy, nýbrž pro její maskérský tým. Asi jedinou reálnou konkurencí byl podobný výkon make-up odborníků v Judy, kde museli udělat z Renée Zellweger slavnou Judy Garland. Akademici ale dali přednost proměně Charlize v novinářku Megyn Kelly, která si společně s dalšími ženami nenechala líbit dlouho opomíjené sexuální obtěžování. (Rimsy)
Nejlepší hudba
Joker
Malé ženy
Manželská historie
1917
Star Wars: Vzestup Skywalkera
Náš tip na vítěze - Joker
Přáli bychom vyhrát - Joker
Temné tóny Jóhanna Jóhannssona se dočkaly špičkového pokračování v podobě jeho islandské souputnice Hildur Guðnadóttir. Po tepavém Černobylu si loni připsala i méně elektronický, leč o to zlověstnější soundtrack k Jokerovi a jako první nominovaná žena v historii oscarových skladatelů si po právu odnesla i samotnou sošku. Za sebou přitom nechala osvědčené těžké váhy – Randy i Thomase Newmany, Johna Williamse i Alexandera Desplata. Subtilní seveřanka pořádně zazářila!
Nejlepší píseň
“I Can’t Let You Throw Yourself Away,” Toy Story 4
“(I’m Gonna) Love Me Again,” Rocketman
“I’m Standing With You,” Breakthrough
“Into the Unknown,” Ledové království 2
“Stand Up,” Harriet
Náš tip na vítěze - Rocketman
Přáli bychom vyhrát - Rocketman
Titulní píseň z muzikálu o Eltonu Johnovi vyhrála už Zlatý glóbus a logicky tedy musela triumfovat i na Oscarech. A přinést svému původci druhého plešouna. Elton John je nestárnoucí hitmaker a je dobře, že se se svým parťákem dočkal dalšího triumfu, protože alespoň si díky němu můžou další diváci všimnout povedeného muzikálového Rocketmana.
Nejlepší zvuk
Le Mans '66
Joker
1917
Tenkrát v Hollywoodu
Star Wars: Vzestup Skywalkera
Náš tip na vítěze - 1917
Přáli bychom vyhrát - Le Mans '66
Jelikož ani sami členové Akademie pořádně nevědí, jak obě zvukové kategorie odlišit, předaly se téměř zároveň. Zcela v duchu dělení sošek mezi favority se ocenění mixu zvuku dostalo Mendesovo válečné peklo 1917, v němž sice téměř jednozáběrová kamera hraje prim, ale zjevně i audiosložka nezůstává o moc pozadu. Mark Taylor a Stuart Wilson se tak těší z první proměněné nominace pro snad největšího favorita letošního předávání. (Rimsy)
Nejlepší střih zvukových efektů
Ad Astra
Le Mans '66
Joker
1917
Tenkrát v Hollywoodu
Náš tip na vítěze - Le Mans '66
Přáli bychom vyhrát - Le Mans '66
Čerstvě oceněný Donald Sylvester označil Le Mans ’66 za zřejmě poslední film Foxů – a tak je důstojné, že právě tento snímek dostal Oscara za střih zvuku. Atmosféru našponovaných motorů ze šedesátek se týmu Jamese Mangolda podařilo přenést na plátna skutečně věrohodně a není pochyb o tom, že minimálně v množství závodních scén stojí za výsledkem pěkných pár hodin u střihačského pultu. (Rimsy)
Nejlepší vizuální efekty
Avengers: Endgame
Irčan
Lví král
1917
Star Wars: Vzestup Skywalkera
Náš tip na vítěze - Avengers: Endgame
Přáli bychom vyhrát - Avengers: Endgame
Ani komiksové vyvrcholení, ani nenáviděný závěr problematické trilogie, ani zvířecí ztělesnění uncanny valley a dokonce ani historicky zásadní omlazovací gimmick. Oscara za nejlepší vizuální efekty předali Rebel Wilson a James Corden ve svých kočičích kostýmech, což je dnešní první skutečně zábavná volba předávajících, filmu 1917. Trio VFX profíků bylo oceněno za práci na Mendesově opusu, kde se válečné inferno podařilo zjevně nejen vystihnout, ale i pomocí efektů pořádně oroštovat. No, těšíme se!
American Factory
The Cave
The Edge of Democracy
For Sama
Honeyland
Náš tip na vítěze - For Sama
Jak připomněl Mark Ruffalo, který cenu vyhlašoval, hned na čtyřech z pěti nominovaných dokumentů se podílely i režisérky. A jedna z nich se skutečně dočkala – Julia Reichert společně se Stevenem Bognerem šla tak trochu ve stopách Michaela Moora a nebála se tepat do horních vrstev americké společnosti. Dokument Americká fabrika, který můžete vidět na Netflixu, totiž sleduje znovuotevření továrny uprostřed USA, kterou však mají pod palcem podnikatelé z Číny – a zjevně to pro středoamerickou dělnickou třídu neznamená nic pěkného. (Rimsy)
Nejlepší krátkometrážní film
Brotherhood
Nefta Footbal Club
The Neighbors´ Window
Saria
A Sister
Náš tip na vítěze - Brotherhood
Podobně jako většinu animovaných kraťasů, ani ty hrané jsme zatím neviděli, takže těžko výsledek soudit... Sousedovo okno na ploše dvaceti minut sleduje ženu středního věku, která začne pokukovat po nových sousedech přes ulici. Jak ji dokáže život o generaci mladších lidí otevřít oči? Inspirace Hitchcockem je sice zřejmá, ale tohle bude pravděpodobně spíše zamyšlení nad tím, že nehodit flintu do žita je prostě důležité.
Nejlepší dokumentární kraťas
In The Absence
Learning To Skateboard
Life Overtakes Me
St Louis Superman
Walk, Run, Cha-Cha
Náš tip na vítěze - St Louis Superman
Learning to Skateboard in a Warzone (If You're a Girl). To je celý název bezmála čtyřicetiminutového dokumentu o tom, jak se jedna neziskovka snaží učit dívky v Afghánistánu jezdit na skejtu; a že to hned z několika důvodů není úplně snadná práce. Carol Dysinger za film už dostala i cenu BAFTA a zjevně dokázala trefit dostatečně atraktivní téma i jeho podání. Po loňském triumfu podobně laděného snímku Menstruace není tabu vypadá tahle kategorie vážně hodně zajímavě. (Rimsy)
Nejlepší animovaný kraťas
Dcera (Daughter)
Hair Love
Kitbull
Memorable
Sister
Náš tip na vítěze - Kitbull
Přáli bychom vyhrát - Dcera
Škoda! Takhle daleko se tuzemští zástupci už hodně dlouho nedostali, a tak jsme Dceři opravdu od srdíčka fandili. Ale zámořský hype nakonec dostatečně velký nebyl, a tak soška putuje americkému animovanému kraťasu Hair Love. Mohli bychom i spekulovat, nakolik se jedná o alespoň malou náplast pro minority, neboť Hair Love nejen natočil afroamerický režisér Matthew A. Cherry, ale především pojednává o roztomilých patáliích jedné černošské rodiny, v níž musí otec poprvé ostříhat své dceři vlasy. Zatím jsme neviděli, tak můžeme jen spekulovat a přát – a věnování ceny nedávno zesnulému Kobemu Bryantovi musíme vypíchnout jako sympatický krok. (Rimsy)