Téma: Hollywood děsí Čína. Jak poznamená filmový průmysl koronavirus?
14:00 | 12.02.2020 |
Asi všichni tušíte, že obchodní vztahy západních zemí a Číny jsou všechno, jenom ne jednoduché. Smrtící kombinace státem plánovaného hospodářství, pořád ještě levné pracovní síly a neúcty k patentům dělá vrásky na čele všem kapitalistům, kteří se snaží v Číně prosadit se svým produktem.
Nejinak je tomu i v případě hollywoodských filmových studií, která poslední roky už předem počítají se stovkami milionů dolarů z kapes tamních návštěvníků četných multiplexů (ke konci roku 2019 miliardová země disponovala 69 787 kinosály!) a při pohledu na rozporuplné kasovní výsledky za minulý rok jistě trochu panikaří. Nemluvě o médii „milované“ epidemii koronaviru... Ale netřeba předbíhat, vezmeme to pěkně od začátku.
A jedeme dál... a nebude to úplně medové čtení: Do nevlídné rovnice si přidejte status quo, který přes snahy Stevena Spielberga a spol. už skoro dekádu znamená, že do Ameriky míří pouze 25 % tržeb utržených z prodaných vstupenek, plus velmi aktivní čínský CCTV (je to taková trochu mocnější obdoba Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie), který neváhá rozdávat chudině vstupenky na domácí blockbustery zdarma. Dokonce se proslýchá, že CCTV v některých případech nabízí kinařům stoprocentní vratku tržeb z prodané vstupenky. Musí ale promítat uvědomělý domácí film v tom největším sále, navzdory možné hollywoodské konkurenci. No a málem bych zapomněl na fakt, že ne každý hollywoodský flák se dočká premiéry, protože současné kvóty hovoří o maximálním počtu 25 amerických filmů ročně.
To samozřejmě není žádná novinka a co se výše zmiňovaného (a oficiálními orgány samozřejmě rozporovaného) podvodu týče, tak ten se měl poprvé realizovat už v roce 2015 u příležitosti premiéry Terminátora s podtitulem Genisys. Hollywood dobře ví, že jeho čínský gamble mu ne pokaždé vyjde a mizerné výsledky z minulých dvou let se dají tak trochu připsat i na vrub absentujícím Transformerům a zběsilým řidičům pod vedením Vina Diesela. Bumblebee a Hobbs zápasící se Shawem holt nebyli dostatečná náhrada. S čím však hollywoodští účetní nemohli počítat je epidemie koronaviru.
Sami se podívejte, jaké tržby z kin generovala nejlidnatější země od začátku roku Velký špatný, řekla by ze záhrobí Jolanda. Čínský remake Ptačí chřipky paralyzoval celou zemi a média po celém světě informují o neustále rostoucím počtu nakažených. Kromě Elona Muska, který si ve sladké nevědomosti ještě 7. ledna letošního roku zatancoval v nové pekingské Tesla Gigafactory, se děsí i Hollywood, který měl už roky dopředu zajištěná limitovaná místečka pro svoje největší filmové premiéry. Teď mu nezbývá nic jiného než oči pro pláč.
Už teď každopádně bulí studio Universal, které nevím proč nacpalo 175 milionů dolarů do produkce Dolittlea s Robertem Downeym Jr. Byť po všech těch přetáčkách jistě samo tušilo, že je čeká průšvih a lednová premiéra v amerických kinech je nevytrhne, stejně hodně vsázelo na Čínu, ve které se Downey těší díky marvelovkám velké přízni. Po vzoru Toma Cruise procházejícího se u příležitosti premiéry poslední Mission: Impossible po Velké čínské zdi jistě chystalo nějakou podobnou show. Abych to zkrátil – premiéra fantasy byla odložena na neurčito, což vzhledem k neúprosnému trhu s domácími nosiči (respektive Netflixem) fakticky znamená, že byla zrušena.
Relativně v pohodě jsou prozatím Warneři, protože jejich Birds of Prey neměly ambice penetrovat na miliardový trh (premiéru Sebevražedného oddílu, ve kterém Harley Quinn také hrála prim, cenzoři nepovolili). Bojí se především Disney, který už za měsíc a půl chystá premiéru ultradrahé (290 mega je pálka i na myšáka) Mulan, která sázela především na čínský trh. Na tomto místě si neodpustím hejt směřovaný na mladou představitelku hlavní role.
Herečka Lie Yifei si před pár měsíci nemohla pomoci a vyjádřila podporu represivním složkám sloužícím jejímu domovskému státu. Konkrétně napsala: „Podporuji hongkongskou policii. Jaká to ostuda pro Hong Kong. A teď do mě.“ Reakce Disneyho? Ticho po pěšině a absenci „vycházející hvězdičky“ na jejich PR večírku D23 neberu jako nějaké odsouzení pitomého výroku. V Číně se jí samozřejmě tleskalo a já teď napodobím Hollywood a budu aplikovat autocenzuru. Chtěl jsem té náně totiž peprně vynadat.
Jaká je tedy budoucnost hollywoodských filmů šilhajících po čínských milionech a miliardách? Co se následujících týdnů týče, tak logicky velmi černá. Koronavirus každým dalším dnem chytnou stovky dalších chudáků, obětí přibývá a nic na tom nezmění Ježek Sonic, kterého chtěli Paramounti poslat do čínských kin už na konci února.
Vyloženě tragické to pro Hollywood začne být až v březnu (právě na 27. je pořád plánovaná premiéra Mulan nejenom v USA, ale i v Číně), v dubnu (datum čínské premiéry poslední bondovky s Danielem Craigem ještě nebylo přesně stanoveno, ale Spectre tam vydělal přes 80 mega, takže by na něj došlo) a především v květnu (už 1. května má po celém světě startovat Black Widow a navzdory čínskému zlozvyku nehlásit premiéry měsíce dopředu jistě souhlasíte, že i tahle marvelovka by startovala v Číně).
Neustále expandující koronavirus tedy pečlivě sleduje především Disney, který si letos vybírá trochu slabší ročník. Právě na Čínu cílené Mulan s Black Widow měly za úkol ho nakopnout správným směrem. Pokud by ani za 2 měsíce neměla tragická situace se smrtícím virem polevit, tak může Hollywood pomalu odepsat celý rok, protože Rychle a zběsile, Mimoni, Top Gun a mnoho dalších touží snad ještě více než po amerických milionech po těch čínských. Současné odhady hovořící o miliardové ztrátě globálního kinobyznysu by se ukázaly jako mnohonásobně podhodnocené a filmový průmysl by čekal ještě výraznější pokles oproti 42 miliardám zapsaným minulý rok, než se teď kvůli slabšímu sledu premiér čeká.
Už teď se objevují prognózy hovořící o tom, že za pár měsíců to nejhorší pomine a byť se Čína nevyhne první recesi za opravdu hodně dlouhou dobu, lidé začnou utrácet jako o život a to se jistě projeví i narvanými kiny a diváky hltajícími úplně každý film. Jenomže ani tady by Hollywood nemusel najít útěchu a nekonečné odkládání premiér by mohlo být zbytečné. Jak už jsem totiž naznačil na předchozích řádcích – přednost budou mít domácí blockbustery a chraň bůh zámořská filmová studia, kdyby si chtěla stěžovat.
---
Poznámka pod čarou:Byl bych velmi nerad, kdyby si nějaký čtenář článku vyložil můj text jako posměch (nedejbože nenávist) směřovanou na ztrápené obyvatele Číny. Byť pohrdám jejich vládnoucí stranou zodpovědnou za smrt 1,2 milionů Tibeťanů, bezpočtu popravených a vězněných politických vězňů a dennodennímu pošlapávání lidských práv, smrtící epidemie koronaviru je globální tragédie a pevně doufám, že se podaří co nejdříve zastavit šíření viru a lidé budou moci (krom jiného) beze strachu chodit do kin a bavit se.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Jsou to černé myšlenky, ale vzhledem k situaci nevyhnutelné.