Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Vánoce patří Star Wars, jejich tržby ale znovu klesají


ikona
Cival
adam driverblack christmasclint eastwooddaisy ridleydaniel craigdwayne johnsonford vs. ferrarifrozenhvězdné válkyjj abramsjumanjijumanji next levelle mans ´66ledové království 2na nožequeen & smilerian johnsonrichard jewellrise of skywalkerstar warstržby
Peníze letí na konta do předaleké galaxie...  

I letošní Vánoce budou patřit Star Wars. Kdo ví, možná je to naposled. Při patlalství šéfproducentky Star Wars Kathleen Kennedy, která nové trilogii nevtiskla žádný koncept, a proto mohly jít tři epizody v podstatě tak nějak proti sobě, si člověk nemůže být jistý vůbec ničím...

Zabít možná největší popkulturní fenomén své doby se jí ale určitě jen tak nepodaří - i příště budou mít Star Wars skvělou výchozí pozici, protože my, fanoušci, jsme předaleké galaxii vesměs oddaní a na nové příběhy chodíme povinně. A tuplem půjdeme, když se začne odjinud a od nuly. A s někým jiným.

Přízeň fanouškovské obce se logicky projevuje i na silných tržbách deváté epizody. I u ní ovšem můžeme sledovat propad oproti předchůdcům - tváří v tvář rozpačitým reakcím na nové snímky je bohužel logické, že tržby klesají a ani chytrá berlička s ukončením Skywalker ságy (kdo by si nechal ujít finále série vlastně jedenácti filmů s hrdiny napojenými na jednu famílii?) nepomohla. Už páteční půlnočky zaostaly o pět milionů za Posledním z Jediů, dramatičtěji ale klesal zájem v jednotlivé dny.

 

Víkendových 175 milionů je tak výrazně pod 220 miliony osmičky a 247 melouny rekordní sedmičky, ale i původně odhadovanou dvoustovkou. Alarmující je v tomhle směru hlavně sešup tržeb mezi pátkem a sobotou, kdy zisky za den klesly o 47%, v neděli přišel pokles o dalších 20%. Jde tak sice samozřejmě o mocný nástup a dvanáctý nejvyšší start historie, v kontextu předchozích Star Wars ale taky o další ústup ze slávy, tím spíš že v zápětí uvidíme pravděpodobně strmý sešup denních výnosů. Tak jak to u ne moc dobrých filmů s obří fanouškovskou základnou, která se do kin nahrne v první možný moment, nezřídka chodí...

I reakce kritiků a diváků totiž nejsou příliš příznivé, takže se dá očekávat, že zájem půjde poměrně rychle dolů.

Vzestup Skywalkera má aspoň v Americe dvě zásadní výhody: Jednak nulovou konkurenci v kinech, protože Cats jsou megapropadák, Uncut Gems i Malé ženy mají skvělé ohlasy, ale neprofilují se jako blockbuster, animovaní Špióni v převleku taky nevypadají na megahit a Jumanji 2 se nepovedlo zdaleka tolik jako jednička, takže těžko může Kyla a Rey prohánět. Adekvátní soupeři letos nejsou, přitom Star Wars v současné formě rozhodně nejsou k nepřekonání... Zadruhé přeje Vzestupu Skywalkera i kalendář, který ideálně skládá za sebe svátky i víkendy, takže avizuje v podstatě dva týdny dolarových žní. 

Blockbuster, který by neměl velmi průměrné recenze a nejslabší divácké hodnocení z celé ságy, by využil situace k totální dominanci a jízdě daleko přes miliardu a půl dolarů. Jenže završení tohohle rozháraného disneyovského mumraje, jemuž sakramentsky chybí nějaký ten Kevin Feige, se určitě stálicí multiplexů nestane (na historky ze zákulisí o přetáčkách, škrtech a sporech se v příštích měsícíh hodně těšíme - a třeba i na osvětlení toho, proč mluví Lando s mladými čokoládovými kráskami jako úchyl).

 

Teď se zdá hodně pravděpodobné, že Vzestup Skywalkera nedá ani 530 mega z Ameriky. A kdyby neměl k dispozici Vánoce, nedal by ani miliardu celosvětově. Na 1,33 miliardy celosvětově, co uzmul Poslední z Jediů, nemá sebemenší nárok. Globální start za 373 mega je totiž regulérním zklamáním - a pro završení trilogie tvrdá facka, protože dojde k velikému poklesu zisků jak oproti (poněkud nevděčné) střední části trilogie, tak ještě mnohem víc oproti dvoumiliardové epizodě VII Síla se probouzí. Holt Star Wars nabraly i pod visačkou stejného studia úplně opačný kurz než Avengers. Ti mimochodem dali tu miliardu jen za první víkend...

Úpadek. Konkurence samozřejmě ale ani tak vůbec nestačila. Nejhůř to odnesla vlastně dvojka zrestartovaného Jumanji, která si před týdnem užila parádní otvírák, úderu Síly ale odolat nezvládla - a zapsala jen 26 mega při sešupu o 56%. Film má horší hodnocení než předloňský předchůdce, takže se mu hůř čelí náletu takové popcornové megaudálosti. Jumanji: Další level se tak na další kasovní level určitě neposune, naopak zůstane daleko za minulými výnosy. Průběžných globálních 312 milionů sice razantně rozhojní Vánoce, 962 mega minulého Jumanji ale zůstane zcela v nedohlednu. A ani tlak na trojku ze strany Sony nebude zdaleka tak intenzivní.

 

Výrazně líp se samozřejmě drží Ledové království 2, které si před vánoční pohádkovou krasojízdou připsalo dalších 12 milionů, a to při malinkatém propadu o 23%. Poněkud slabší animovaný sequel, který pro jeho povahu a některé dějové elementy mimochodem kdekdo k Vzestupu Skywalkera přirovnává, se vytáhl už na 386 milionů z Ameriky a 1,1 miliardy celosvětově. Jednička byla ještě o nějakých 170 mega výš, tak uvidíme, jak moc se k ní pokračování přiblíží.       ¨

Ta pravá sranda začíná až za medailovými pozicemi. Do soutěže o největší propadák roku razantně vstoupil muzikál Cats, jímž si rozhodl razantně zkrátit kariéru oscarový režisér Královy řeči (a dost rozpačitých Bídníků a Dánské dívky) Tom Hooper. Na odpad a obrovský průšvih to vypadalo už od prvního bizarního traileru a tenhle neblahý osud se zvrátit rozhodně nepovedlo, ani další investicí do trikových dodělávek.

 

Totální výsměch prvních diváků a hejt od recenzentů se promítl do tragického šestimilionového startu, po němž je jasné, že se Cats budou ztěžka dohrabávat i na dvacet mega. Absolutní katastrofa a bohužel další letošní fail pro studio Universal, za který zaplatí bratru sto milionů dolarů.

Další pohromou je pak ambiciózní drama Bombshell, které dramatizuje skutečnou kauzu sexuálního obtěžování žen ve stanici Fox News. To si došlo jen pro pět milionů, a to i navzdory dvěma nominacím na Zlaté glóby - ohlasy jsou totiž jinak jen průměrné, což na prosazení takhle tématicky tuhé látce, postavené navíc na třech ženách a žádném DiCapriovi (taková je prostě u dramat komerční realita), prostě stačit nemůže. Dalo se čekat, že půjde o film reagující spíš na nějakou virtuální společenskou poptávku než na opravdové touhy diváků, tohle je pro Lionsgate ale až příliš velká potupa. Víc jak dvacka z toho nebude.

 

Mimochodem do stejného ranku jako Bombshell vlastně patří Richard Jewell Clinta Eastwooda, sice vybavený skvělými recenzemi i ohlasy, ovšem i ten je ryzím kasovním propadákem. Na sedmém místě přepočítává průběžných devět mega, což je slušný fail. 

Nadšení tak panuje jen o příčku výš, na pátém fleku, kde si na rozdíl od svého následníka J. J. Abramse užívá nadšené ohlasy i kritiky režisér Rian Johnson s kriminálkou Na nože. Ta zapsala dalších šest milionů a je už na 89 mega ze zámoří a 185 celosvětově. Na nože je parádní úspěch... ale něco mi říká, že kvůli odezvě na zakončení trilogie Hvězdných válek nemá Rian Johnson úplný klid ani v takto blažených dnech.

Desítku uzavírá hororový propadák Černé Vánoce, povedené indiečko Queen & Slim a v Americe čerstvě stomilionové Le Mans ´66.

Kompletní žebříček tržeb zde

Za týden zkusí vánoční dolaroproud využít Uncut Gems s Adamem Sandlerem, hvězdně obsazené Malé ženy a animák Špióni v převleku

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace