Ledové království znovu drancuje svět a Disney nepřestává slavit
19:00 | 24.11.2019 |
Disney tušil už po premiéře Ledového království v roce 2014, že má v rukávu skoro až nekonečně výdělečnou značku, která bude jejich akcionářům dělat radost nejenom stovkami milionů dolarů utržených za vstupenky v kinech, ale především neskutečně profitabilním prodejem všemožných cetek spojených s jejich animovanými postavičkami. Mnoho lidí si proto ťukalo na čelo, proč studio čekalo s Ledovým královstvím 2 takovou dobu a značku pořádně nepodojilo už někdy v roce 2017. Disney však neměl důvod spěchat, a právě končící předposlední listopadový víkend jasně ukázal, že zase jednou zahrál svoje karty správně.
Jistě se najde nějaký pomýlený tržební kecal ohrnující nos nad 127 melouny, které si dobrodružný animák v Americe za první tři dny v kinech připsal. Bude argumentovat tím, že minulý rok se dvojce Úžasňákových povedlo otevřít za fantastických 182 míčů. Jenomže ten dotyčný jaksi zapomíná na fakt, že pixarovská parafráze na bondovky otevřela v kinech v letním parnu a zimní dvojka Ledového království bude přes mírně nižší spokojenost prvních diváků (jednička měla cinemascore hodnocení A+, dvojka dostala A-) vládnout v kinech minimálně do Vánoc.
Zároveň připomínám, že jednička se před lety dočkala premiéry o týden později na Díkuvzdání a tyhle vděčné americké svátky provoněné krocany a obřími tržbami z kin propuknou v zámoří až za několik dnů. Tím pádem je už teď cesta umetená k překonání celkových amerických tržeb jedničky (400 míčů) a když se tak dívám na parádní sobotní růst tržeb (20 % oproti pátečnímu numeru), skoro bych si myslel že v USA je už posichrovaná i půlmiliarda. Ve světě je to dokonce ještě větší nálož, protože 223 milionů násobně překonává otvírák jedničky ve srovnatelném množství zemí a Disney před chvílí vyslalo do světa nadšením provovněnou zprávu o 350 milionovém celosvětovém (včetně USA) otvíráku. Mají 100 + 1 důvodů k nadšení, protože...
... Vánoce jsou už za humny a jenom těžko si teď představit menší záverečná numera, než která před pěti lety psala jednička - tedy více než 1,2 miliardy dolarů celosvětově. Prim tenkrát kupodivu nehrála mocná Čína (první odhad tržeb dvojky hovoří o 53 milionech ze země s velkou a dlouhou zdí, což už teď překonává celkových 48 milionů prvního dílu). Dech vyráželo především Japonsko, kde „Anna to Yuki no Joou“ (Anna a sněhová královna) rozmnožila původních 7,5 mega na těžko pochopitelných 249 kulatých. Pokud se povede násobit rozjezdových 18 melounů s podobnou intenzitou, tak potěš koště.
U Disneyho tedy znovu bouchají šampus a sluší se dodat, že letos je to už pošesté. Po největším filmu všech dob Avengers: Endgame (jsme necelé tři miliony od hranice 2,8 miliardy dolarů), Lvím králi, Captain Marvel, čtvrtém Příběhu hraček a Aladinovi se slaví díky jisté miliardě sequelu Ledového království. A to pořád není všechno! Na Vánoce totiž budou sbírat miliardový jackpot rebelové zápolící s Kylo Renem. Takový rekordní rok, kdy se Disneymu sešlo snad úplně všechno, nebude ani pro takový mocný moloch jednoduché zopakovat.
Celosvětově nejvýdělečnější filmy v roce 2019
Už v sobotu myšák překonal 3 miliardy v Americe a kdo ví, jestli se jeho účet za dobrý ročník 2019 nezastaví až za hranicí 4 miliardy. Ptáte se na svět? Udělal jsem teď rychlý součet, připočetl předpokládané výsledky ze zbývajících blockbusterů a půjdeme daleko za 11 miliard. Jenom dodám, že studio to zvládne za pomoci pouhých 9 filmů. Ne, v součtu nejsou započítány premiéry z jejich posledního velkého kaufu, tedy studia Fox. To je nářez, co?
Příští rok je sice čeká neodvratný ústup ze slávy (jenom dvě marvelovky, pixar to zkouší s originálními filmy…), ale ono to vlastně bude jenom gentlemanské gesto směřované ke zbytku hollywoodského studiového pelotonu. Ti se příští rok trochu nadechnou (především Universalové už to hodně potřebují) a Disney je následující roky bude dusit kvartetem marvelovek ročně, dvojicí pixarovek, sledem pohádek z vlastní stáje a dalšími plánovanými Star Wars filmy. Budoucnost je prostě namalovaná myšákem a my s tím nic neuděláme.
Nejenom omalovánkami pro nejmenší je však člověk živ a na stříbrné pozici bojuje o své místo na slunci Le Mans '66. Troufnu si tvrdit, že sympatickému závodnímu pohrobkovi studia Fox fandí skoro všichni. Uklidním vás, pokles o 49 % a dalších 16 mega směřujících do ex-lišácké šrajtofle není žádný průšvih. Pořád platí, že by se mělo mířit až někam k americkému kilu. Průběžných 58 amerických milionů potom doplňuje 46 míčů ze zbytku světa a tam už by to trochu chtělo šlápnout na plyn. Nářezové drama Jamese Mangolda totiž nutně potřebuje co největší čísla nejenom z Ameriky, aby se alespoň zaplatilo a továrně na sny ukázalo, že lidé drahé a ambiciózní filmy chtějí a jsou schopní je zaplatit.
Bronz bere další víkendová premiéra a Sony zatím nemá žádné velké důvody k oslavám. A Beautiful day in the Neigborhood aneb hřejivý a chválený (palec nahoru nezvedá pouze čtyřprocentní menšina kritiků) životopisný biják o panu Rogersovi s Tomem Hanksem v hlavní roli přepočítává 13,5 milionů. To není žádná velká katastrofa, ale čekalo se přece jenom trochu víc. Naštěstí pro studio se film pořídil za relativně nízkých 25 míčů a tak trochu se doufá, že bude v kinech oxidovat po celou oscarovou sezónu protkanou nejednou nominací na zlatého plešouna. Tomu koneckonců odpovídá i datum české premiéry – stejně jako v případě Zelené knihy se dočkáme tuzemské premiéry až po oscarech, konkrétně na začátku března příštího roku.
Bramboru si vyhrabal Chadwick Boseman a není to pro něj dobrá zpráva. Podvyživených 9,2 mega pro jeho kriminálku 21 Bridges jasně ukazuje, že král Wakandy je stejně jako polovina kolegů z marvelovek hvězda jedné role (před rokem propadlo i jeho právnické drama Marshall, které je podle mého názoru docela slušné). Studio STX bylo z filmu podělané už dlouho před premiérou, a kromě předprodeje práv do světa, jenž jim zajistil polovinu z 33 milionového rozpočtu, se pro americkou premiéru upsali čínskému producententskému ďáblu jménem Huayi Brothers, který bude spolu s nimi krvácet kvůli premiéře v nadprůměrném počtu 2 665 kin. Česká premiéra není na pořadu dne a já se vůbec nedivím.
Zbytek startovního pole prolítneme jenom v rychlosti, protože to jsou všechno staří známí, kteří se dočkali podrobnějšího rozebrání minulé týdny. Pátou pozici bere Roland Emmerich s válečnou Bitvou o Midway. Není to žádná sláva, protože mít na americkém kontě 43 milionů po třech týdnech v kinech, to je pro blockbuster za 100 mega ospravedlnitelné snad jenom když ho produkují pánové a dámy ze studia Lionsgate, kteří jsou pomocí maximálního předprodeje práv do světa a účetních fíglů krytí už měsíce před premiérou. Emmerich má nejlepší roky za sebou a žádné další hollywoodské studio se do spolupráce s ním nijak nepohrne.
Na šestce trapčí John Cena jako trochu pitomý hasič, který kromě problémů s hyperaktivními dětmi a psem odmítajícím koupel, řeší i fakt, že až na výjimky hraje jenom v mizerných filmech. Ty se však většinou (a právě v tomto případě se nabízí dopsat slovíčko „kupodivu“) zaplatí, což bezesporu platí i pro 30 milionů drahou komedii Playing with Fire. Americké multiplexy hlásí necelých 32 zámořských milionů a po započtení drobných ze zbytku světa se Paramount dočká nějakých plusových dolarů.
Nešťastnou sedmičku bere thrillerová Dokonalá lež s Ianem McKellenem a Helen Mirren. Warneři si připisují další propadák, protože mít na kontě po dvou týdnech 12 milionů z více než 2 400 kin neospravedlní ani nízký 5 milionový rozpočet. Dolary z kin jim nezaplatí ani nutnou reklamní kampaň a možná měli biják raději střelit Netflixu. A zapomenout na něj.
Zatímco Disney po premiéře dvojky Ledového království bouchá šampus, nešťastní strážci pokladničky ze studia Sony se potají setkali v nonstopu na Hollywood Boulevardu a lili do sebe zelenou na smutek. Jejich Charlieho andílci po mizerném 8 milionovém otvíráku kolabují, padají o škaredých 61 % a průběžných 14 míčů se dost možná nepřekulí ani přes 18 konečných melounů. Máme před sebou jeden z největších propadáků roku a nic na tom nemění z nouze ctnost v podobě trochu rozumnějších 30 milionů ze zbytku světa.
Bude devátá pozice už trochu pozitivnější? Půjdeme z bláta do louže, protože romantika Last Christmas s neustále usměvavou Emilii Clarke chtěla rozhodně víc, než 28 amerických milionů po třech týdnech v kinech. Už jsem to napsal před 14 dny: cpát vánoční romantiku do kin už na začátku listopadu mi přijde asi stejně logické, jako dělat vánoční slevové akce na čokoládové kolekce v půlce srpna. Jistě, někdo si to koupí, ale to jsou smutní lidé.
Víkendový report stylově ukončuje Joker, který před týdnem s velkou slávou překonal miliardu dolarů a právě teď přepočítává 327 milionů z USA a neskutečných 1 035 ze světa. Něco mi říká, že každoroční bilanční článek o největších tržebních trefách má už svého vítěze.
Celkový žebříček víkendových tržeb zde
Příští víkend se do zámořských kin podívá chválená detektivka Riana Johsona Na nože (z předpremiéry si připsala velmi pěkné 2 miliony babek) a já jsem stejně jako vy naštvaný, že se Česko dočká premiéry až s velkým zpožděním 9. ledna. Jako alternativa pro náročnější diváky se do kin v USA podívá kritiky docela chválené drama Queen & Slim. Toho se v tuzemských multiplexech s největší pravděpodobností nedočkáme.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry