Bitva o Midway je vítězná, pokračování Osvícení zklamalo
19:00 | 10.11.2019 |
Psal jsem to už v předchozím tržebním reportu a napíšu to znovu – v Hollywoodu je to letošní podzim jako na houpačce. Každý úspěšný Joker je okamžitě negovaný Blížencem nebo posledním Terminátorem. K bijákům, které v pomalu končícím roce zklamaly, si můžeme připsat i Doktora Spánka, který Warnerům zase jednou přidělal vrásky na čele a potvrdil fakt, že adaptace knih Stephena Kinga automaticky neznamenají jackpot v multiplexech. Ale začneme pěkně od začátku slavnou bitvou z 2. světové války.
Bitva o Midway měla ve hvězdách napsáno, že propadne a tržební kecalové se jenom předháněli v odhadech, kolik desítek milionů dolarů poslední film Rolanda Emmericha prodělá. Web pro.boxoffice dokonce ještě před pár týdny predikoval americký otvírák 5–10 milionů a produkující studio Lionsgate před víkendem očekávalo 10 míčů. Netvrdím, že konečných 17,5 zámořských melounů je nějaký velkým úspěchem (zvláště když se podíváte na rozpočet 100 mega), ale zase jednou se musíme ponořit do reportovaných čísel trochu hlouběji a klást důraz na specifické studio, jež válečný film produkovalo.
V současném Hollywoodu opravdu nenajdete jiné studio, které by bylo schopné po 17 milionovém otvíráku drahého bijáku schopno zaslat novinářům nótu vyjadřující spokojenost nad tak nízkým numerem. Lionsgate je však unikátní v tom, že už od samého počátku svého fungování v továrně na sny sveřepě financuje skoro každý dražší film pomocí předprodeje práv do světa. Naposledy tak učinil u akčního Angel Has Fallen.
Což o to, mnoho ambiciózních hollywoodských filmů je kofinancováno za pomoci jiných společností, které nejsou filmovými studii jako takovými, ale spíše investičními skupinami. Své o tom vědí třeba Warneři, kteří ultra úspěšného Jokera zaplatili ve spolupráci s Bron Studio a Village Roadshow. Ti dva zacálovali necelou polovinu 60 milionového rozpočtu (zdroj Wall Street Journal) a díky tomu teď přepočítávají skoro polovinu obřího profitu (ano, tenhle risk jim přinese stovky milionů a Warneři kvůli tomu jistě nespí).
Lionsgate však nechce riskovat ani polovinu a už měsíce před americkou premiérou mívá většinu rozpočtu pokrytou. To platí i u příležitosti premiéry Bitvy o Midway, kde se producenti netají tím, že rozpočet sice byl 100 milionů babek, ale díky daňovým úlevám se pořád relativně noví hollywoodští hráči dostali na částku 75 mega. Z toho hned 60 míčů pokryly prodeje světových práv, kde hraje prim především Čína. Jak Lví brána pořeší zbylých 15 rozpočtových milionový a dalších 40 míčů dedikovaných na (ještě relativně střídmou a pokaždé nutnou) domácí reklamní kampaň? Pomocí kinotržeb z Ameriky, Velké Británie a následně díky sekundárním příjmům z filmových nosičů. No a potom samozřejmě díky licencování svých bijáků solventnímu Netflixu (sami se přesvědčte, kolik filmů z jejich stáje je tam dostupných).
Tím pádem je pro ně prý dostatečných 40 celkových míčů z Ameriky, což podle všeho nebude nejmenší problém. Midway jim sice ani zdaleka nepokryje 80 milionové ztráty z jednoho z největších propadáků minulého roku – Robina Hooda, ale dá jim podle všeho čuchnout k profitu. Na to bych si ještě před pár týdny vážně nevsadil ani zlámanou grešli.
To je všechno hezké, ale proč se tedy válečný biják dočkal těch 17,5 milionů, nikoliv předem predikované desítky? Zámořští zpravodajové tvrdí, že Lionsgate velmi chytře využil americký Den veteránů, zapojil do své kampaně účastníky slavné bitvy a chytře cílenou kampaní zmobilizoval i tu část diváctva, která by na nový film Rolanda Emmericha v životě nešla. V neposlední řadě také musíme zmínit spokojené diváky, kteří na rozdíl od kritiků (40 % na Rottenech) neremcají a filmu po odchodu z kinosálů dávají áčkové hodnocení.
Stříbro bere Doktor Spánek od Stephena Kinga (čeští distributoři jsou vtipálci), a jak už jsem naznačil na začátku reportu – je to trochu průšvih. Pokračování legendárního hororu Osvícení od Stanleyho Kubricka (to není oficiální český název) s cenovkou 45 milionů dolarů totiž bylo považováno za černého koně podzimu v kinech. Většina tipovala minimálně dvojnásobek podvyživených 14 milionů, kterými právě horor z dílny bezesporu talentovaného Mikea Flannagana odstartoval. Mě osobně to velmi mrzí, protože Hollywood nezapomíná a můj oblíbený režisér to nebude mít v továrně na sny další roky jednoduché. Snad mu pokvete i nadále pšenka alespoň na Netflixu.
Proč se to v kinech vlastně podělalo? První ohlasy kritiků a diváků reflektující kvality filmu jsou rozpolcené (od nadšených až po dehonestující). Velmi často se zmiňuje přepálená stopáž 152 (!!!) minut, která je na horor opravdu šílená a kdysi s podobnou délkou hororového filmu narazil i Gore Verbinski v mírně nedoceněném Léku na život. Dále se objevují zprávy o tom, že dnešní publikum pokračování Kubrickovské klasiky vlastně nezajímá a mladá generace touží po hororech z jiného ranku. Chcete zajímavost na závěr? Osvícení v roce 1980 v kinech také propadlo a docenění se dočkalo až v následujících letech. Uvidíme, jestli stejný osud náhodou nepotká i rozporuplného Doktora Spánka.
Příjemné překvapení je bronzové umístění komedie Playing with Fire. Myšleno ve smyslu příjemné finanční překvapení. Řachanda s hasičem Johnem Cenou, už v traileru protivnými caparty a pokleslým humorem totiž měla propadnout. Paramount se však díky nevyzpytatelnému vkusu zámořských diváků dočkal průměrnému otvíráku 12,8 mega a tím pádem i filmu, který jim po sečtení drobných tržeb ze světa atd. pravděpodobně neprodělá jediný milion dolarů (rozpočet byl 30 kulatých). To je vzhledem k současné kondici studia důvodem k oslavě. Smutné oslavě.
Bramboru sklízí Emilia Clarke a vánoční romantika Last Christmas, která nevím proč startuje v amerických kinech už teď. U nás a ve většině světa se diváci dočkají až na přelomu listopadu a prosince. Logicky, chce se říct. V USA je z toho mrzkých 11,6 milionů, což je z 3 440 kin hodně slabý čaj. Bude z romantiky trvalka? Nevsázel bych na to. Za scénář zodpovědná Emma Thompson si prý vybrala slabší chvilku a kromě jiného si na závěr filmu neodpustila šokující a zbytečnou pointu. Universal sice podle všeho tratit nebude (rozpočet byl také pouhých 30 mega a ve světě se na vánoční filmy v prosinci chodit bude), ale čekalo se víc.
Až pátý plac si uzurpuje Terminátor: Temný osud. Tragické poklesy o 63 % nestačily na lepší numero než 10,8 milionů dolarů. Cival rozepsal důvody, proč je Terminátor na dně už v minulém tržebním reportu, KarelR vám následně sdělil, že kdysi nadšeně přijímané sci-fi dítko Jamese Camerona bude v posledních letech prokletému studiu Paramount tratit více než 100 milionů dolarů.
Já snad jenom dodám, že v Americe Terminátor k dnešnímu dni přepočítává tragických 48 milionů dolarů a celosvětově jsme na neméně smutných 200 milionech. Těch 300 bude naprosté maximum a my pravděpodobně sledujeme konec legendární značky, jak ji známe. Znovu rebootovat se podle mého názoru nebude dřív než za 10 let a něco mi říká, že to proběhne už bez Arnieho.
Šestku má v držení Joker a ne, ještě to není miliarda. Chybí však už jenom kousek, protože po dalších nízkých poklesech (tentokrát o 32 %) jsme na nádherných 313 milionech z Ameriky. Svět také vůbec nezpomaluje a tím pádem je 985 milionů už jenom co by kamenem dohodil od vysněné a pořád prestižní miliardové hranice. Během týdne padne a klaun bude slavit.
Šťastnou sedmičku má dvojka Zloby, která mě svými nízkými propady už druhý týden v řadě docela překvapuje. Po mizerném americkém otvíráku 36 mega se disneyovská velkoprodukce za 185 míčů pomalu sune k půlmiliardě a tedy i splacení vysokých produkčních nákladů. Disney se tak dostává do té (ne)oblíbené šedé zóny, kdy se biják sice zaplatí a neobjeví se v každoročním výčtu největších propadáků, ale na pokračování to stejně nestačí. Málem bych zapomněl – v Americe jsme po 8 milionovém víkendu na 97 milionech a ve světě už na slušných 430 melounech. Budiž.
Na osmém místě je další slušivý úspěch nezávislým a levnějším filmům zaslíbeného studia Focus Features. Životopisné černošské drama Harriet válčí už druhý týden ve 2 200 kinech. Po nízkém poklesu o 40 % a dalších 7 milionech do kasičky (průběžných 23 amerických milionů je pro drama za 17 mega slušným nášupem) se zdá, že počet kin následující týdny ještě dost možná poroste a film se dočká 40 kulatých jenom z Ameriky. Vzhledem k líbivému hodnocení spokojených diváku na RottenTomatoes (97 procent jich film doporučuje) se vůbec nedivím.
Devítku bere pokračování Zombielandu, které v Americe fakticky kopíruje tržby jedničky a průběžných 66 milionů není žádným důvodem k breku. Ve světě to sice není žádná velká sláva, ale přesto je průběžných 35 míčů (ještě se pár premiér odehraje) výš než 27 jedničky. Sony rozhodně půjde něco málo do plusu, protože celosvětová tržební pouť se v kinech odpíská až někde za hranicí 130 milionů dolarů.
Víkendovou konečnou je animovaná Addamsova rodina. V USA překonala hranici 91 milionů dolarů a dalších 10-15 milionů ještě bez problémů přidá. Ve světě si premiéry dávají na čas, a tak se 155 míčů bude ještě nějaký ten týden množit. Mě snad ještě více než vysoké tržby překvapují první reakce známých, podle kterých se jedná o docela povedenou animovanou jednohubku. Trailery přitom hrozily odfláklou a zbytečnou nudou.
Celkový žebříček víkendových tržeb zde
Za týden se do zámořských i českých multiplexů podívá jeden z horkých kandidátů na nejlepší film roku (nejenom) podle redakce MovieZone, tedy Le Mans ´66. Rozpočet 100 milionů dolarů se nebude pokrývat zrovna jednoduše, ale vzhledem k nadšeným reakcím bych to pro film s očividně oblíbenou stopáží 152 minut viděl dobře. Bromanci Carrolla Shelbyho a Kena Milese bude doplňovat geriatrický thriller Dokonalá lež a z trailerů vyloženě zbytečně působící Charlieho Andílci. Držme palce závodníkům.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry