Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Jak studio A24 okouzlilo diváky a dobylo Hollywood


ikona
TedGeorge
alex garlandbarry jenkinsčarodějnicecharlie sheendaniel radcliffedenis villeneuveex machinaharmony korinehereditarymidsommarmoonlightrobert pattinsonselena gomezslunovrat
Od malých nezávisláren ke Slunovratu a Oscarům za Nejlepší film. Hollywoodský outsider se začíná pořádně rozjíždět.  

Když jsem před pár týdny odcházel z projekce Slunovratu, říkal jsem si sám pro sebe: „No ty p... bláho“. Odvážný horor z dílny režiséra Ariho Astera, který se z velké většiny odehrává za bílého dne, mi udělal velkou radost a já si uvědomil, že na stránkách MovieZone (a vlastně i českých internetech) ještě nebylo nic moc napsáno o distribuujícím tatínkovi tohoto filmu, studiu A24. To mi při pohledu na bezpočet výborných filmů z jejich hollywoodské stáje přišlo docela škoda a v následujících kapitolách to napravíme. Čeká vás suché bio relativně nového hráče na distribuční šachovnici továrny na sny? 

To víte, že ne. Kapitoly budou prošpikovány zajímavostmi, citacemi spokojených režisérů, hollywoodských nádeníků, nějakými těmi čísly a v neposlední řadě i závěrečnou úvahou redaktora o nezávislém hollywoodském distribučním všehomíru. Doufám, že si necháte říct a nad sklenkou dobrého dobrého vína se se mnou ponoříte do další velké hollywoodské pohádky.

Rok 2017 naplno posichroval to, o čem si novináři šeptali už nějaký ten měsíc. A24 jsou novým Miramaxem, respektive Weinsteiny. Tedy studiem, které našlo formuli na výběr zajímavých filmů, které mají oscarový potenciál a přízeň kritiků dokáží vytěžit na maximum. Samozřejmě se to netýká většiny z těch 15 distribuovaných filmů. Jedním z těch opomenutých bijáků je Zabití posvátného jelena a já jsem se s prosbou o komentář znovu obrátil na jednoho z největších tuzemských odborníků na tvorbu režiséra Yorgose Lanthimose – Rimsyho. Bohužel se mi jeho vyjádření nepovedlo do uzávěrky vydání článku získat, ale případně ho doplním.

 

Oscary nebyly přány ani Přízraku, což však vůbec nevadilo ve článku naposledy jmenovanému redaktorovi MovieZone Rimsymu, který film ohodnotil silnou devítkou. Pro nás je Přízrak zajímavý především kvůli osobě režiséra Davida Loweryho (rok předtím natočil pro Disneyho pohádku Můj kamarád drak). Režisér si totiž spolupráci se studiem, které na filmu vůbec nic nevydělalo, velmi pochvaloval, a právě teď pro ně chystá dost možná nejambicióznější film jejich šestileté existence – fantasy Green Knight. Dobří holubi se vracejí a A24 si svůj holubník počínaje rokem 2017 začalo hýčkat.

Vrátil se i Robert Pattinson, který hraje v čím dál lepších filmech. Potvrdil to i našlapaným thrillerem Dobrý časy, který bohužel americkými kiny jenom profičel a vydělal tam zanedbatelné dva miliony babek. Když se u příležitosti premiéry Dobrých časů Pattinsona zeptal novinář připravující článek o námi řešené distribučce, na jeho komentář k A24, Robert mu na to řekl: „Je to studio, se kterým v současnosti prostě chcete spolupracovat. Nechápu, jak to dělají. A je šílené, že o nich připravujete velký článek. O pár let starém indie studiu.“

 

Ne, pořád nejsme u Oscarů. Jsem teprve u hororu Přicházejí v noci a já se na něj po atmosférických trailerech těšil jako na smilování. Bohužel jsem se dočkal promarněné příležitosti, která neměla co říct. Svůj odstavec si horor vysloužil snad jenom díky postavě režiséra Treye Edwarda Shultse. To je přesně ten režisérský holub, který cítí A24 anýz a vrací se za ním přes hory a lesy. V roce 2015 pro A24 natočil Krishu, před dvěma lety právě Přicházejí v noci a před pár dny jste si mohli přečíst trailerový popisek KarlaR k jeho připravenému dramatu Waves. Také pod křídly A24.

A teď už konečně k těm ceněným plešounům. Disaster Artist bohužel nebyl ten jackpot, na který bylo na podzim zaděláno a může za to James Franco. Ten si ve filmu vystřihl postavu (s prominutím kreténského) režiséra Tommyho Wiseaua, který v roce 2003 někde (celý internet dodnes spekuluje kde) sehnal 6 milionů dolarů a „podařilo“ se mu natočit jeden z nejhorších filmů všech dob – Pokoj. Novináři se rozplývali, Franco byl považovaný za jednoho z favoritů na Oscara za hlavní roli, tržby z prvních desítek a stovek kin utěšeně stoupaly. Následně však Franca obvinilo několik žen z nevhodného chování a MeToo fenomén pravděpodobně přispěl k tomu, že James nakonec nebyl ani nominovaný.

 

Tržby filmu se tedy zastavily jenom kousek za hranicí 20 milionů amerických dolarů a expanze do tisícovky kin skončila tak rychle, jak začala. Tedy dlouhé týdny před vytouženým oscarovým ceremoniálem, na který se nakonec producenti z A24 podívali jenom díky neproměněné nominaci za nejlepší adaptovaný a původní scénář. Ambice byly mnohem vyšší a pro A24 to byl varovný prst. Nejde totiž o biják, ke kterému by přišli jako slepý k houslím. 

Kdepak, práva na americkou distribuci od produkci platících Warnerů koupili (něco mi říká, že na jejich poměry docela draze) až v polovině roku 2017. A to na základě nadšených reakcí na nedokončený film ze screeneru promítaného na festivalu SXSW. Čekáte na nějaký komentář dotyčného fiaska z úst Johna, Nicolette, Noaha a dalších? Bohužel (a asi logicky) máte smůlu a věřte mi, že jsem hledal.

 

Ale nejenom Pokojem je člověk živý. A24 si za filmy z roku 2017 došlo pro 7 nominací na Oscary a překonalo tak třeba studia Sony nebo Universal. Kromě jednoho Disaster Artisty totiž distribuovali i chválený Florida Project, ve kterém zazářil Willem Dafoe a vysloužil si nominaci na sošku pro nejlepšího herce ve vedlejší roli. Jen tak mimochodem – film se do stáje A24 dostal kvůli Nicolette Aizenbergové, které ho viděla v Cannes a líbil se jí tolik, že kolegy doslova dotlačila ke koupi práv. 

Počítáte správně, zbylých 5 sošek jde na vrub Lady Bird režírované Gretou Gerwig. Ta byla jako (teprve pátá žena v historii!) nominovaná za nejlepší režii a aby toho nebylo málo, urvala i nominaci za nejlepší originální scénář. Napodobila ji Saoirse Ronan a Laurie Metcalf za herecké výkony v hlavní a vedlejší roli. No a nesmíme zapomenout na nominaci nejcennější – A24 se druhý rok po sobě dočkalo nominování svého filmu mezi desítku těch nejlepších bijáků za uplynulý rok. Drama/komedie sice ani jednu neproměnila, ale to vlastně až tak nevadí.

 

S rozpočtem 10 milionů dolarů se totiž studio dočkalo nádherných 80 milionů dolarů z kin po celém světě, což je dodnes jejich největší finanční úspěch. Ani tady se neutrácely desítky milionů dolarů za reklamní kampaň založenou na televizních spotech. Film se totiž dočkal toho nejlepšího, co může indie biják potkat – chvály ze všech stran a několikaměsíční pouti po všech těch Zlatých glóbech, Baftách, Indie Spirit Awards a dalších. O takové filmy si multiplexy říkají samy. A jenom pro jistotu – byť studio film neprodukovalo od samého začátku, v červenci 2017 se distribuujícím profesionálům zalíbil natolik, že koupili práva rovnou pro celý svět.

Zajímá vás, od koho že Lady Bird koupili? Od nikoho jiného než legendárního producenta Scotta Rudina (kdo myslíte, že produkuje filmy Wese Andersona, Davida Finchera a dalších?). Když už někdo jako Rudin pochválí A24 slovy: „Ten nejlepší tým, se kterým jsem kdy spolupracoval a vzhledem k tomu, že mi táhne na šedesátku, to už něco vypovídá…“

A my jdeme na závěrečnou kapitolu, která bude muset postihnout roky 2018, 2019 a navíc článek i zakončit.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace