Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: 10 režisérů, kterým zničil kariéru jediný film


ikona
TedGeorge
brian de palmafantasticka ctyrkafast & furiousfast and furiousfrank darabontjosh trankkevin costnerkevin reynoldslen wisemanmichael b. jordanmission: impossiblepaul verhoevenpaul walkerrenny harlinrob cohentom cruisetom hardywolfgang petersen
Hollywood dokáže být neúprosný a jeden film může změnit vše...  

Být úspěšným hollywoodským režisérem je sen, který má snad každý absolvent filmové školy. Naprostá většina z nich však skončí u reklam, videoklipů, prodeje psího žrádla, nedej bože učitelství. Ono totiž nestačí mít talent a být workoholik. Chce to i trochu toho štěstí, díky kterému člověk potká správné lidi ve správný čas. Tihle správní lidé následně musí znát bohaté producenty a teprve tehdy (a často také ne) dostane režisér chlubící se debutem za pět padesát šanci v továrně na sny.

Pokračujme v rozebírání modelové situace. Řekněme, že se hollywoodská prvotina disponující nějakým rozpočtem a profesionálním štábem povede. A dočká se i té vzácné pochvalné recenze. Následuje další film, a pokud se zadaří i tentokrát (rozumějte tomu tak, že biják poprvé něco vydělá), má nadějný rejža to nejhorší za sebou.

 

Jenomže někdy se vše sejde tak, že úspěšně rozjetou kariéru dokáže nenávratně zničit jeden jediný průšvihový film. Historie vzpomíná na nespočet příkladů, kdy filmový propadák poslal režiséra do předčasného důchodu. Jistě, mnozí se s tím nesmířili a točili (točí) dál. Cesta zpátky na vrchol je však často trnitá a kdysi slavným direktorům nezbývá nic jiného, než se do konce života plácat o ligu níže. V tomto článku si rozebereme desítku takových (a vlastně i tak trochu jiných) neslavných případů, které zničily nadějně rozjetou kariéru velebeného hollywoodského režiséra.

10. Renny Harlin

Jak se prosadil: Arktické peklo z roku 1986 byl ve své době nejdražší finský film vůbec. A měl si v něm dokonce zahrát i Chuck Norris! Nakonec se režisér musel spokojit s jeho synem Mikem.
Největší režisérský úspěch kariéry: Smrtonosná past 2 stála 70 míčů a celosvětově v kinech vydělala více než 240 mega. Nemluvě o těch drahých videokazetách…
Autor článku od něj má nejraději: Cliffhanger byl podle většiny přítomných jedna z těch nezapomenutelných MovieZone projekcí a mě opravdu hodně mrzí, že jsem při té příležitosti v kině Aero na konci minulého roku nebyl.
KarelR od něj má nejraději: Smrtonosný rampouch v oku nezklame nikdy...
Vytáhni v hospodě: Znáte nějakého jiného režiséra, který by poslal dvojici svých filmů do kin jenom týden po sobě? Harlin to v červenci roku 1990 udělal se Smrtonosnou pastí 2 a Dobrodružstvím Forda Fairlanea.

Renny Harlin bylo první jméno, které mě při přípravě článku napadlo. Jeho Ostrov hrdlořezů je totiž synonymum toho nejklasičtějšího (a vyloženě destruktivního) hollywoodského propadáku. Jak se tenhle průšvih v továrně na sny upekl? Harlin byl v letech 1994 - 1995 na vrcholu. Pod dojmy tržebních úspěchů jako Smrtonosná past 2 nebo Cliffhanger se dočkal důvěry legendárního producenta Maria Kassara, který vedl ještě legendárnější produkční společnost Carolco, a najednou měl k dispozici 100 milionů dolarů. Přípravy se však protahovaly (Renny dlouho nemohl najít představitele hlavní role - odmítnul i Michael Douglas), a když už se konečně mělo začít točit, Harlin s hrůzou zjistil, že produkční společnost bez jeho souhlasu postavila naprosto nevhodné kulisy.

 

Nechal je tedy zbořit. Peripetie pokračovaly (Renny nechal za svůj vlastní milion dolarů přepsat scénář), a když se na Vánoce roku 1995 film konečně podíval do kin, zavládlo napětí. Zvládne se zaplatit jeden z nejdražších blockbusterů všech dob? Nejenom, že se nezaplatil - on do toho kina nepřišel vůbec nikdo a výsledných 10 milionů dolarů dost možná nepokrylo ani náklady na výrobu fyzických kopií filmu, které promítalo těch 1600 amerických kin. Zdánlivě nepotopitelné Carolco bylo nuceno vyhlásit bankrot. Co Harlin? Ten sice ještě v roce 1996 natočil slušný Dlouhý polibek na dlouhou noc, ale nikdo v Hollywoodu mu už nevěřil. Renny i dnes točí. Akorát to jsou jenom filmy z ranku Herkula, a teď bohužel nemyslím toho s Rockem. Myslím toho s Kellanem Lutzem.


9. Len Wiseman

Jak se prosadil: Vzal si Kate Beck…. V kinech se dočkal slušného úspěchu už v roce 2003 s prvním dílem ze série Underworld.
Největší režisérský úspěch kariéry: Rozhodně čtvrtá Smrtonosná past, která si při rozpočtu 110 mega přišla na 383 míčů celosvětově a navíc si v roce 2007 užívala vysoké prodeje pořád ještě populárních DVDček.
Autor článku od něj má nejraději: Rozhodně čtvrtou Smrtonosnou past, na které jsem byl před dvanácti lety v brněnské Olympii hned třikrát.
KarelR od něj má nejraději: Samozřejmě čtvrtou Smrtonosnou past a mrzí mě, že se Wiseman tak rychle zazdil.
Vytáhni v hospodě: Když bylo Lenovi 15 let, viděl poprvé Smrtonosnou past. Film ho natolik uchvátil, že popadnul kameru a na dvorku před barákem natočil vlastní verzi bijáku s Johnem McClanem. Zbytek už je historie a takovéhle příběhy vážně píše jenom Hollywood.

 

Wiseman je režisérem jednoho filmu a dlouho jsme přemýšlel, jestli ho do článku vůbec zařadit. První dva díly upírské série Underworld prominou, ale až čtvrtá Smrtonostná past ho tzv. „udělala“. Vzpomínám si, jako kdyby to bylo včera. Moje milovaná MovieZone se ještě pořád vzpamatovávala z velké a ambiciózní „TrailerZone transformace“ a Cival, imf, Mr. Hlad, Kocour a Shushika jásali nad povedenými teasery a trailery k dlouhou očekávanému pokračování Smrtnosné pasti. Trailery tenkrát až tolik nelhaly a v kinech jsme byli spokojení skoro všichni. Následující rok byl Wiseman skloňovaný jako kandidát na režii každého druhého připravovaného hollywoodského blockbusteru. Kupodivu však dopadnul až mnoho let chystaný remake legendární sci-fi Paula Verhoevena - Total Recall.

 

Wiseman udělal chybu hned na začátku. Jako náhradu za Arnieho totiž zvolil Colina Farrella, který je podle mě zapsaný v Guinessově knize rekordů jako ten herec s největším množstvím hollywoodských propadáků, který stále ještě pracuje. Oficiálně se uvádí, že byl rozpočet nového Total Recall 125 milionů, neoficiálně to ale prý bylo o 30 víc. Proto bylo těch necelých 60 mega z Ameriky a celkových 198 z celého světa pořádným políčkem nejenom pro studio Sony, ale i pro ambiciózního režiséra. Ten se následně odmlčel a začal produkovat (a točit) seriály. V poslední době se čím dál více spekuluje o tom, že se chystá film McClane, tedy šestou Smrtonosná past. Já se však bojím i za vás, že setkání s Brucem Willisem po 13 letech nedopadne vůbec dobře. Byť bych jim ten zázračný (a nepravděpodobný) úspěch vlastně docela přál.


8. Martin Brest

Jak se prosadil: Na zlodějský film Ve velké stylu z roku 1979 si už možná nepamatujete. Ale možná jste postřehli jeho remake aneb Loupež ve velkém stylu, jíž předminulý rok natočil Zach Braff. V hlavních rolích se představily takové legendy jako Michael Caine, Morgan Freeman a Alan Arkin.
Největší režisérský úspěch kariéry: První Policajt v Beverly Hills s Eddie Murphym vydělal v kinech po celém světě dechberoucích 316 milionů dolarů. To vše při rozpočtu 15 mega.
Autor článku od něj má nejraději: Vůně ženy je sice remakem italské filmové klasiky, ale já jí mám snad ještě raději než povedený originál. Kdo by si i dnes nevzpomněl na závěrečně zúčtování slepého Al Pacina s nesympatickým ředitelem na půdě té elitní školy.
KarelR od něj má nejraději: Nějaký zúčtování na půdě školy si teda nepamatuju, ale Vůně ženy je top už kvůli tangu "poslepu".
Vytáhni v hospodě: Dlouho to vypadalo, že si Brest v roce 1983 zrežíruje známé Válečné hry. Na poslední chvíli však „byl odejit“ a hodně to s ním zatřáslo. On sám k tomu později řekl: „Najednou všichni začali říkat, že to zázračné děcko selhalo. Byl jsem vyděšený. Můj další film prostě musel být naprosto skvělý.“

 

Když přesvědčíte studio, aby alokovalo pro vaši romantiku 54 milionů dolarů, obsadíte jedny z největších hvězd tehdejší doby (Bena Afflecka randícího s Jennifer Lopez) a vyleze z toho jeden z nejvíc nenáviděných filmů všech dob, který v kinech vydělá jenom 7 mega, nespraví to ani roky dlouhé zpytování svědomí před neúprosným hollywoodským tribunálem. Martin Brest byl po tragickém (a nekoukatelném – zkoušel jsem to) Giglim terčem posměchu a následně ještě něčeho horšího - naprostého nezájmu. Co na tom, že mělo na debaklu lví podíl i studio, které mu v postprodukci biják sebralo a přestříhalo. Zatímco v minulých odstavcích zmiňovaní režiséři nějak přežili (a v továrně na sny pracují dodnes), Brest po premiéře Gigliho v roce 2003 prostě a jednoduše odešel do důchodu a nikdo o něm od té doby neslyšel.

 

Je to škoda. Brestův zlodějský film z roku 1979 jsem sice neviděl, ale vše, co následovalo, bylo velmi dobré. Dokonce i Seznamte se, Joe Black je podle mého názoru (minimálně) nadprůměrný film, který jsem si kdysi velmi užil navzdory topornému Bradu Pittovi a přehnané tříhodinové stopáži. Nemluvě o Vůni ženy, kterou tu pochválím ještě jednou, protože patří mezi mé nejčastěji pouštěné filmy. Scény jako tango s neznámou slečnou v restauraci, řízení auta po New Yorku naslepo, nebo již zmíněné fuckování ředitele jsou prostě parádní a nikdy se neomrzí. Škoda, že ten Gigli Martina natolik poznamenal. Něco mi říká, že by časem ještě nějakou tu pecku zvládnul.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace