Za naprostný "ideál" obrazové kompozice je považovaný zlatý řez, nebo taky "poměr květu", tj. 1.66:1. Je paradox, že u filmu se používá minimálně (dílem kvůli nepraktickým vlastnostem v ohledu na "minulé" médium, dílem taky proto, že je to především "art" formát), 1:33 se ustálilo z mnoha důvodů, ale dodnes nese název "Akademický formát" a to hlavně kvůli sevřenosti, kdy postavy mají při společném záběru k sobě v kompozici mnohem blíž.
Nudle všech druhů (od 2:1 až po 2.86:1) jsou výsledkem snahy kinařů i filmařů přinést paronamatický obraz - tj vykrýt horizontální směr lidského zraku. Aby se udělal pro kina kompromis s Akademickým formátem, ustálily se jako univerzální 1.85:1(US, Evropa) a právě ono 1.66:1 (některé evropské kousky) pro "běžná" kina. Poté byla schopná zahrát jak panorama, tak klasiku až po Akademický formát.
IMAX není ničím jiným, než snahou přinést panoramatické kino, které vykryje zorné pole nejen horizontálně, ale i vertikálně. Díky nárokům na obrazovou kvalitu se muselo použít 70mm filmu a bylo nutné ji ještě krapet navýšit, takže se pás nepromítal vertikálně, ale horizontálně. Cílem bylo dostat se k ideálu 1.66:1, ovšem performační díry pásu dovolily nejbližší poměr o 1.43:1 (žádné 1.33:1

Ale k vlastnímu dotazu - ten přechod se vychvaluje tak trošku tendenčně a víc, než vlastní poměr jde o užitnou plochu. Protože u IMAXu by se primérně nemělo komponovat tak, jak jsou filmaři zvyklí - tj do vrchních dvou třetin obrazu, ale naopak do těch spodních. Hollywood originálního IMAXu využije právě ve scénách, které si žádají vertikální kompozici, než horizontální, což je dost časté.
Tak jako tak - každý poměr stran má své výhody i nevýhody a s každým jde nakomponovat skvělé věci. Je to ale o filmařích, než vlastním formátu...
pro me by bylo idealni, kdyby Nolan, McQuarrie a dalsi dale vyuzivali vetsi plochu pri akcnich scenach. Endgame bylo toceno cele ve vetsim formatu a uzitek imho nebyl takovy, jako kdyz se obraz roztahne jen na nektere sceny, ktere pak vyniknou. idealni priklad je Fallout, kdy se dokonce format roztahne postupne a ne strihem. scena, kdy prijde Cruise k okraji letadla je silena. nevim, zda si na to pamatujes, ale diva se na bourku a obraz se zvetsuje, zvetsuje a pak je to wau