MoneyZone: Marvelovky se chystají zbořit pokladny kin. Kolik vydělají?
18:00 | 26.02.2019 |
Letošní rok bude v kinech rekordní, o tom v tuto chvíli nepochybuje asi nikdo. Zima se sice doposud nesla ve znamení nenaplněných očekávání (LEGO Příběh 2 budiž nejčerstvějším důkazem), ale ty hlavní filmové trumfy se chystají do multiplexů až v následujících měsících. Čistou postupku má v držení studio Disney (Dumbo, Lví král, Příběh hraček 4, Ledové království 2, Hvězdné války IX), a aby toho nebylo málo, v druhé ruce drží také trojici marvelovských es. Ano, počítám i toho Spider-Mana, kterého oficiálně posílá do kin studio Sony, ale Myšák na té synergii samozřejmě hodně profituje. Na následujících odstavcích podrobně projdeme tržební vyhlídky Captain Marvel, Avengers: Endgame a Spider-Mana: Daleko od domova. Není třeba úvod zbytečně protahovat, jdeme na to.
Spider-Man: Daleko od domova
Co filmu hraje do karet?
Velké hollywoodské filmy se u nás natáčejí od nepaměti. Šikovné české ručičky se po sametové revoluci podílely na takových blockbusterech jako Mission: Impossible (1 a 4), Van Helsing, Příběh rytíře, xXx, Wanted, Agent bez minulosti… však vám neříkám žádnou novinku. Přesto je zapojení domovského města Mr. Hlada (Liberce) u marvelovky hodně cool a troufnu si tvrdit, že tahle „daňová výhoda pro Hollywood“ přiláká do tuzemských multiplexů mnohem více lidí, než u předchozího Spider-Mana. Z celosvětového hlediska to samozřejmě nikdo řešit nebude, za krátkou počáteční zmínku to nicméně stojí.
Spider-Man: Daleko od domova je tou třetí marvelovkou v letošní řadě (až do roku 2016 se do multiplexů pouštěly jen dvě za rok) a já si stejně nemyslím, že budeme komiksovek z dílny Kevina Feigeho v červenci přejedení. Spíše budeme natěšení na věci příští. Právě Spider-Manem totiž odstartuje čtvrtá fáze marvelovek a potenciální diváci budou kromě jiného jistě zvědaví, jak se s tím navrátivší režisér Jon Watts popere. Nejsem jediný, kdo mu věří a očekává velmi kvalitní komiksový flák, že?
Jeho první pavoučí muž se podle mého názoru velmi povedl a kromě (znovu)představení nového Petera Parkera s tváří Toma Hollanda nabídnul fajn teenagerský origin, který šlapal na jedničku celé dvě hodiny. Nebyl to sice výjimečný biják, na který by davy diváků mířili opakovaně, ale nejenom mně ten boj s Vulturem (Michael Keaton válí v každém filmu!) tenkrát v Cinestaru moc chutnal. Batman a Birdman v jednom si dá pauzu a místo něho se v Daleko od domova dočkáme špičkování s Mysteriem hraným Jakem Gyllenhaalem. Nemluvě o Nicku Furym, který (stejně jako Peter a další) nějak přežil svoje rozprášení rukavicí Thanose. Předcházející větu bych nepovažoval za spoiler, protože všichni jste jistě zaznamenali informaci, že se Spider-Man: Daleko od domova bude odehrávat až po událostech Avengers: Endgame.
Ale zpět k byznysu, protože o něj jde především. Spider-Man: Homecoming z roku 2017 si došel pro nádherných 880 milionů babek celosvětově a čtenáři mého naposledy linkovaného článku už jistě tuší, že si v tomto případě tou miliardou nejsem vůbec jistý. Konkrétně tipuji 360 amerických a 970 celosvětových milionů. Že by tu potenciální miliardu pohřbil slabší teaser, který jste poprvé viděli před pěti týdny? Ne, spíše se bojím konkurence.
Trable v ráji
Faktem je, že rozpočty určené na propagaci těch největších hollywoodských blockbusterů rostou čím dál rychleji. Doby, kdy Georgi Lucasovi stačilo dvacet milionů babek na reklamní kampaň Epizody I, jsou dávno pryč a my se pomalu dostáváme do situace, kdy stovky milionů dolarů určené na všechny ty televizní reklamní spoty (včetně Super Bowlu) překonávají náklady na samotné natáčení. Tím pádem se čím dál častěji setkáte s názorem, že ambiciózní hollywoodské filmy musí na tu miliardu cílit skoro až automaticky.
Každý rok se tisícovky milionů dolarů dočká kvarteto (maximálně kvintet) těch nejúspěšnějších filmů. Zbytek jenom smutně kouká na skoro až nefér metu, která je pro naprostou většinu velkých bijáků pořád nedostupná. V případě očekávaného Spider-Mana je to půl na půl. V tuhle chvíli jste si nejspíš vzpomněli na moji domněnku, že lidé nebudou marvelovek přejedení a na „Spíďu“ znovu přijdou. Jenomže všechno má svoje hranice a my musíme uvažovat globálně a rozumně.
Kina nejsou nafukovací a lidé kvůli silnému sledu hollywoodských premiér nezačnou měnit svoje návyky. V roce 2018 nechali diváci v multiplexech po celém světě skoro 42 miliard babek a oproti roku 2017 se vzrostlo o pěkných pár procent. Růst bude pokračovat i v tomto roce, ale… první půlka roku 2019 je, co se velkých premiér týče, možná až příliš „nahuštěná“. To máte ty dvě marvelovky, Dumba, Tajný život mazlíčků 2 a mnoho dalších bijáků, jež budou lákat do kin ještě předtím, než se Peter Parker dočká svojí premiéry. Nemluvě o dalších velkých filmech (v čele s Hobbsem a Shawem), které budou lačnit po troše svého tržebního perníčku v červenci a srpnu.
Každý rok má svoje hluché období, a když se tak dívám na kompletní rozpis filmových premiér pro nadcházející měsíce, skoro mi to vychází právě na ty velké prázdniny. Pevně doufám, že se mýlím a Spider-Man „akorát“ nezdolá onu vytouženou miliardu. Kdyby se totiž v tržbách klesalo pod úroveň jedničky, studio Sony by si muselo sednout s Kevinem Feigem ke kulatému stolu a beztak by došli k nějakému špatnému řešení. Ne, nechci si v životě zvykat na dalšího hereckého představitele Spider-Mana. Tom je totiž fajn, a byť se pavoučí muž letos dočká asi nejnižších tržeb z trojice nabízených marvelovek, pořád je ta marvelovská dominance skoro až zarážející.
---
Jsme na konci. Díky za váš čas, diskuze je otevřená a vy se prosím podělte se svými tržebními tipy. Za týden se na stránkách MovieZone potkáme u nějakého tématu znovu.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry