Avatar padl! Bohemian Rhapsody je historicky nejúspěšnějším hitem českých kin
15:30 | 28.01.2019 |
Konkrétně tedy 213,5 míčů. Pardon, milionů. Přesně tolik korun Bohemian Rhapsody právě přepočítává v pokladničce z českých kin. Na diváky i peníze tak trumfla Cameronova Avatara a my se tedy můžeme bavit o nejvýdělečnějším filmu novodobé historie. S přimhouřeným okem, protože, jak dobře připomínají kolegové na Kinomaniakovi, posledních šest sedm let se měří podle nového metru, kdy se mluví o čistém zisku zbaveném daní a poplatku do fondu kinematografie. Kdybychom tedy chtěli Avatara postavit na stejnou úroveň k Bohemian Rhapsody, zjistili bychom, že má Cameron pořád ještě nějakých šest milionů korun náskok. To ovšem Queeni doženou během dalšího týdne a drtivě pojedou dál. Ano, jsou to trochu kupecké počty, ale v oficiálních tabulkách a článcích se bude Rhapsody za jedničku vyhlašovat už nyní, tak jim klidně to šampaňské dovolme bouchnout.
Co se týče postu nejvýdělečnějšího filmu novodobé historie, tam už Freddie a spol. přeskočili Camerona před pár dny s 1,369 miliony diváků (o deset tisíc duší). Ale opět musíme připomenout československou dvojici Tankový prapor a Černí baroni. Druhý snímek má 1,47 milionu diváků, Tankový prapor dostřelil až za hranici dvou milionů. Na pozici nejúspěšnější zahraniční premiéry to ale stačí bohatě, navíc je Bohemian Rhapsody spolu s Avatarem v pelotonu celkem osamoceným titulem. Další Hollywood je až Jurský park na desátém místě (1,15 milionu diváků).
To se ovšem bavíme pouze o novodobé historii, tj. období po roce 1989. Staré knihy nabízí úplně jiná, místy až astronomická čísla. Věděli jste třeba, že na Vinnetoua v půlce šedesátých let přišlo deset milionů lidí? Ano, Poklad na Stříbrném jezeře je s deseti miliony nejnavštěvovanější československou premiérou všech dob. Na ostatní díly přišlo už “jen” devět milionů. Bramboru má Pyšná princezna s 8,2 miliony kinofilů v letech 1952 a 1953. Tenkrát se prostě do kina chodilo jinak. Z novějších věcí v tabulkách historických rekordů najdeme až osmdesátkovou Vesničku mou střediskovou. Ta se ale může chlubit “jen” 4,3 miliony diváků. A co Američani? Sedm statečných je hodně vysoko se šesti miliony, ale pak v první stovce najdeme už jen Spielbergovy Čelisti se 4,2 miliony a dobovou Sněhurku a sedm trpaslíků. Je to samozřejmě dáno i tím, že se k nám drtivá většina hollywoodských trháků z politických důvodů nedostala.
Z předchozích řádků to skoro vypadá, že to prvenství Bohemian Rhapsody nepřejeme. Naopak! Právě takový film každá sezóna potřebuje - provětrá kinosály, vydělá kinařům na pomalejší rozjezd další sezóny (únor je v kinech pravidelně zabitý) a hlavně donutí vlézt do multiplexu i lidi, kteří byli naposledy v kině před pár lety. V laskavém životopise Freddieho Mercuryho se na druhou stranu sešlo tolik neopakovatelných faktorů, že se jen těžko odhaduje, kdy nás podobná finanční vzpruha čeká příště. Nárůst meziroční návštěvnosti o sedm procent (a v případě tržeb dokonce o třináct procent) každopádně musí potěšit všechny a snad do budoucna znamená i víc sázek na nejistotu.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Robur
Když nechci prázdný kýč a zároveň v hudebním životopisném filmu, pustím si brilantní I am not there. Nebo Doors. Searching for Sugar Man. Nebo i to nedávné, hudebně mi velmi vzdálené, Straight Outta Compton. Ony i ty životopisné filmy totiž mohou mít větší ambice, než jen v prvním i posledním plánu stavění pomníku.