Česká kina v roce 2018 slaví rekord: Jak Queen zdrtili Avengers, animáky i české komedie
13:00 | 09.01.2019 |
Uplynulá sezóna v českých kinech byla vůbec nejúspěšnější v moderní historii. Tedy co do tržeb, protože když se podíváme na návštěvnost, vyprávějí čísla trochu jiný příběh. Na začátku devadesátek se totiž do kin hrnuly davy lidí nejen na americký import, ale i na české porevoluční komedie, takže jen těžko odhadovat, zda někdy někdo z trůnu setřese dvojici Tankový prapor a Černí baroni. Jejich tržby 26, resp. 25 milionů korun jsou dneska k smíchu, dostali byste se na ně s pouhým čtvrt milionem diváků, což jsou čísla, která letos nestačí ani na top ten… jenže Tankový prapor pokořil hranici dvou milionů platících diváků, což je od těch dob takřka nedosažitelná meta.
Těch návštěvnických milionářů máme ostatně v žebříčku pouhých čtrnáct. Odspoda to otvírá první Sám doma, které do českých kin přispěchalo na Vánoce roku 1991. Pak je tam devět českých nebo československých filmů, které nebudeme jmenovat, a mezi nimi už jen Titanic, Jurský park, Avatar a zbrusu nově i Bohemian Rhapsody.
Útok Freddieho Mercuryho na česká kina byl bezprecedentní. Jeden vyprodaný týden za druhým, do rytmu dupající publikum jako za časů prvního dílu Mamma Mia (dvojka letos předvedla o poznání slabší výkon). Tomu milionu zpočátku nikdo nevěřil, ale ani přes Vánoce se Queeni nezastavili, naopak se na mnoha místech přidávala představení. České publikum není ovlivněno nominacemi na zámořské ceny nebo zákulisní šuškandou, ale když už na něco chodí, tak chodí vytrvale, doporučuje to sousedům, známým apod. Queeni byli už zkraje devadesátek v Česku hodně populární a snímek, který je v zásadě poctou tomuhle hudebnímu fenoménu, se prostě v naší kotlině trefil do černého.
V absolutním žebříčku návštěvnosti možná Bohemian Rhapsody ještě pár příček sebere (třeba Jurskému parku nebo Svěrákům, na které dotírá), ale na obzoru je ještě jedna meta. Snímek by totiž mohl při rekordní výdrži sestřelit Jamese Camerona a jeho Avatara z postu nejvýdělečnějšího filmu v českých kinech. Rhapsody se svými 177 miliony Kč potřebuje už jen dalších čtyřicet. Není to málo, ale není to zas tak moc. A po nečekaných žních na Zlatých glóbech by se mohlo o Queenech mluvit i za pár týdnů při oscarových nominacích. Ano, už jsem řekl, že řadový český divák se podobnými myšlenkami zas tak nezaobírá, ale tenhle buzz by udržel snímek v kinech a dal mu šanci sbírat další korunky.
Tihle milionáři se opravdu často nerodí, z poslední doby snad jen rekordní Anděl Páně 2 a ještě trochu starší Ženy v pokušení. Jenže zatímco české filmy mají dost často předplaceno, při takhle masivním úspěchu zahraničního filmu není divu, že Bohemian Rhapsody plní titulní stránky deníků, které jindy o kulturu nezavadí. V USA mají zase trochu jiný problém. Finanční úspěch Bohemian Rhapsody se tam řeší spíš okrajově, protože snímek vydělává hlavně mimo Státy - kolegové z webu Kinomaniak.cz spočítali, že postkomunistické země fandí Freddiemu výrazně víc než třeba domácí Britové. A i takoví Australani přisypali do kasičky opravdu hodně.
Globálně Rhapsody vydělala už skoro 750 milionů, ale v posledních dnech se mluví spíš o triumfu na Zlatých glóbech. A tady se právě objevuje nečekaný marketingový bolehlav. Snímek totiž z větší části odrežíroval Bryan Singer, o němž se už mnoho let proslýchá, že si až příliš tyká s nezletilými (14-17 let) chlapci. Bylo to předmětem mnoha žalob, z nichž ovšem žádná nedošla k soudu. Má to být předmětem velkého článku v časopisu Esquire, který ale pořád ne a ne vyjít. Twitter má každopádně jasno, a ačkoliv Foxové Singera z filmu vyrazili ještě před koncem natáčení a nechali snímek dodělat Dextera Fletchera (Orel Eddie), podle pravidel režisérské asociace musí být jako režisér uveden Singer, protože na filmu pracoval déle a odvedl víc práce (to ostatně studio potvrzuje - Singer natočil dvě třetiny snímku).
A to je teď průšvih, protože vox populi studiu i asociaci zahraničních novinářů v Hollywoodu spílá za to, že hlavní cenu dali filmu, který režíroval známý pedofil. Štáb i herci se v děkovačkách Singerovi okatě vyhýbali, ale režisér měl poslední slovo na svém Instagramu, když filmu (a v přeneseném slova smyslu sám sobě) pogratuloval ke dvěma cenám. Oscarové nominace se teprve blíží, ale lze očekávat, že se tam na Bohemian Rhapsody taky něco usměje. Bylo by hodně kontroverzní (pro studio), kdyby byl nominovaný i Singer za nejlepší režii. Náš názor? V dnešní kultuře lidových soudů, které vyznávají pravidlo “vinen, dokud se neprokáže opak” je ošemetné se přiklánět na jakoukoliv stranu. Foxové Singera najali a od filmu ho vyrazili za absence, nikoliv ze strachu ze špatné publicity. A ať už Singer spáchal cokoliv, není fér za to trestat zbytek lidí, co na filmu pracovali. Stejně tak je hloupé se tvářit, že Singer neexistuje, pokud na zádech nenese kříž pravomocného rozsudku nebo soudního procesu jako je to v případě Weinsteina a Spaceyho.
To jsme trochu odbočili, teď je potřeba se věnovat i zbytku žebříčku. Ten má svého krále, nebo chcete-li královnu, která mu zajistila zápis do historických tabulek. A pak jsou tu očekávané hitovky. Ano, v jiném ročníku by komiksovka Avengers: Infinity War nejspíš jasně zvítězila, pokud by tedy nenarazila na dalšího Anděla páně. Sami však uvidíte, že české filmy už nemají tak silnou pozici jako dřív a jejich účast v horních patrech žebříčků návštěvnosti je spíš klika než trend. O čem to svědčí? Nad tím by se měli zamyslet hlavně producenti. Avengers každopádně navštívilo parádních 622 tisíc diváků a za rok je můžeme očekávat na podobných, ne-li vyšších číslech. Uvidíme, jestli se někomu povede je trumfnout. Český snímek dosáhnul alespoň na bronz. Komedie Po čem muži touží vsadila na ohranou, ale vděčnou zápletku, profláknuté obsazení a spolehlivé řemeslo. Kritika samozřejmě nad takovými filmy nejásá, ale i mainstreamem je člověk živ a výsledných 537 tisíc diváků je solidní výkon. Pokud chceme, aby se u nás pořád točilo, musíme za podobné úspěchy tleskat, tím spíš u filmu, který vám nevypálí díru do hlavy.
Na čtvrtém místě na poslední chvíli přeskočil druhý díl Fantastických zvířat se 470 tisíci diváky o pár duší prázdninovou pecku Hotel Transylvánie 3: Příšerózní dovolená. Jeden povinný dětský animák v top tenu, navíc od studia, co letos bodovalo i s kresleným Spider-Manem? Je to skoro už tradice, ale v Česku se hodně fandí i potterovskému vesmíru. Stačí jen hodit na plakáty povědomou barevnou paletu a fonty - co na tom, že ty tváře a postavy zná jen pár knihomolů. Výsledek dokazuje, že Warneři mohou tuhle sérii ždímat ještě pěkných pár filmů.
Jurský park to nedotáhnul ani na 400 tisíc diváků a oproti prvnímu comebacku si dost pohoršil. Je to nezájmem o dinosaury nebo spíš mimořádně vlažnou marketingovou kampaní? Než si odfrknete, že už konečně bude od přerostlých ještěrek pokoj, měli bychom dodat, že celosvětově film vydělal krásných 1,3 miliardy dolarů, takže “trojky” se dočkáme naprosto spolehlivě, ať už si o kvalitách Zániku říše myslíte cokoliv. Dinosaurům v patách byl sedmý Venom - v Americe průšvihový komiks vydělal po světě tolik peněz, že nakonec papírově předbíhá skoro všechny Spider-Many. Je to pro Sony velká lekce, ze které lze jen obtížně dělat jakékoliv závěry. Ani my vlastně nevíme, co se to stalo. Doufejme, že se dvojka poučí minimálně ze zmatečného konceptu a produkce. Pak bychom se mohli dočkat hitu, na který se dá pro změnu i koukat.
Padesát odstínů svobody na osmém místě vypadá jako fenomenální úspěch, ale ve skutečnosti tahle série ztrácí rok od roku diváky, protože předchozí díly na tom byly v rámci top tenu mnohem lépe. Pro někoho dobrá, pro někoho špatná zpráva, to už nechám na vás. Kousek za panem Šedým je pan Pool. Dvojka Deadpoola v žebříčku bezesporu potěší, zásluhu na tom jistě má i skvělá marketingová kampaň - lidi si prostě na netradičního hrdinu začínají zvykat. O ten chvost se symbolicky dělí s mnohem slušnějšími hrdiny, rodinnými Úžasňákovými. Jejich dvojka by ho na počet diváků porazila, ale Deadpool vyhrává na tržbách (žádná zlevněná představení pro děti). Je to férová plichta, nemyslíte?
Těsně pod hladinou první desítky je pozoruje ten třetí vzadu, Aquaman. Kdyby nestartoval až těsně před vánočními svátky, dost možná by svůj trojzubec zarazil výš. Zpomalil ho i neústupný Mercury, ale přesto se zmohl na solidní výsledky a porazil v podstatě všechno od DCEU. A taky o pár tisíc diváků na konci roku přeskočil Black Panthera. Jistě, u nás si to Marvel za rámeček nedá, ale co je doma, to se počítá.
Co tam máme dál? Animáky, pohádky a blockbustery. Malým překvapením je hororová Sestra s téměř 200 tisíci diváky, větším pak relativní nezájem o Sola (126 tisíc lidí) a absolutní nezájem o Tomana, Palacha nebo Zlatý podraz. Kde jsou povinná školní představení, když je člověk potřebuje?
Důležité nakonec je, že od roku 2011 v zásadě stoupá návštěvnost i tržby. Ačkoliv se loni o pár milionů zaškobrtlo (zhruba o sedm, což je v součtu dvoumiliardových tržeb opravdu kapka), letos se bude zase stoupat. Nejen u nás (díky, Freddie), ale hlavně globálně (díky, Thanosi). Takže je proč oslavovat, ať už vyhráli vaši favorité nebo nikoliv.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry