Jak vlastně došlo ke spojení Epicture s Czech Stunts a mohli byste se blíže představit?Jirka F., Luboš O.: Studio
Epicture funguje sedm let a stojíme za ním my dva, absolventi zlínské filmové školy. Naše produkce nabízí filmařský fullservis, do roku 2017 jsme se věnovali hlavně komerční tvorbě a máme za sebou řadu klasických i virálních reklam.
Jirka K.: Náš tým zapaluje lidi, sráží je autem a shazuje ze střech od roku 2006 a v roce 2009 jsme se plně profesionalizovali. Zakladatelem a hlavou týmu jsem já, kaskadérstvi se věnuju od roku 1997. Disponujeme know-how z prestižní Dánské kaskaderské školy a mimo jiné jsme držiteli dvou českých rekordů v kaskaderských disciplínách. Působíme v rámci mezinárodních projektů a v poslední době aktivně podporujeme i studentské filmové projekty, abychom šířili osvětu ohledně bezpečnosti na place.
Michal S.: Brno není velké a celá filmařská komunita se zde prakticky zná navzájem. Věděli jsme o sobě, ale až na jednom z networkingových večírků jsme se seznámili a rozhodli se spolu něco natočit.
Choze B.: A jelikož to byli všichni zažraní fandové akčňáků, chtěli natočit nějaký akční nářez. Já se tam motal taky a ukecal je, abych to nechali napsat mě. Byl jsem jim za to ochotnej i zaplatit, což naštěstí nakonec nebylo třeba. Následně jsme se scenáristkou Adelou Hrivnákovou napsali scénář pilotu, jehož postprodukce momentálně finišuje a premiéru bude mít 2. prosince v brněnském kině Scala.
Jak vás vlastně napadlo natočit zrovna seriál na tohle téma?
Choze B.: Falešnou skromnost stranou, to napadlo mě. Když nám Jirka Kosorinský a spol. předváděli, co všechno dokážou - pády ze schodů i výšek, bojová umění, lítání na drátech, střílení z filmových i opravdových zbraní a postřely, lidské pochodně, exploze - my nekaskadéři si u toho připadali jako děcka v cukrárně. Kaskadéřina, ta efektní směs sportu a hračičkovství, nás okamžitě okouzlila a mě napadlo udělat z ní téma a přidanou hodnotu akčního seriálu - kromě parádních akčních scén naservírovat divákům i pohled na to, jak vznikají. Taky mě zaujal ten paradox, že se v Česku běžně točí hollywoodské akční velkofilmy od první Mission Impossible po posledního Spider-mana a čeští kaskadéři běžně točí v Hollywoodu, přesto český akční film nebo seriál prakticky neexistuje. A nám všem, co děláme na Kaskadérech s.r.o., tady ten žánr chybí a chceme ho dělat.
Byla to hurá akce, jít rovnou “do televize” s akční peckou, nebo už jste si točili pár věcí tzv. na dvorku?
Jirka F., Luboš O.: Před Kaskadéry jsme si pilovali svůj akční styl na reklamách - nejznámější je asi
Vlk z VUT a nejakčnější asi propagační video opevnění
Darkovičky. Na několika akčních videích jsme si pak vyzkoušeli spolupráci a sžili se s Czech Stunts, například na
téhle akční vánoční zdravici. Pilot Kaskadérů s.r.o. jsme roztočili s tím, že půjde o webseriál, ale nadšené testovací reakce nás postrčily zkusit to se seriálem v televizi.
Na jakou techniku seriál natáčíte?
Jirka F., Luboš O.: Pilotní díl vznikal z velké části nadšeneckým způsobem, a proto se točilo na různé typy kamer podle toho, jak zrovna proudily prostředky od sponzorů. Akční scény jsou téměř všechny natočené na kameru RED EPIC, dialogové na Blackmagic BMCC 4K, na place byla bezzrcadlovka GH4 od Panasonicu a používaly se i kamerky GoPro 4.
Kdo má u vás ve štábu nejvíc nakoukáno, co se týče těch správných akčňáků?
Choze B.: Jako s přehledem nejstarší a mající tedy nefér náskok si troufnu tvrdit, že já, ale zajímavější spíš je, čeho si kdo z nás na akčňácích všímá, když na ně kouká. Já jsem chodící encyklopedie akčních subžánrů, schémat a klišé, kluci z Epicture a Czech Stunts se na ně dívají techničtěji, z hlediska kamery, střihu, zvuku, choreografie a bezpečnosti.
A doplňující otázka, zkuste čtenářům nastínit, jak má taková správná akční scéna vypadat?
Choze B.: Měla by být přehledná, fyzická, nápaditá, wow. Vytěžovat prostředí, ve kterém se odehrává. A mělo by v ní o něco jít, ideálně by jí měl nevyhnutelně vrcholit předchozí děj a vy byste měli fandit hrdinovi. Jasně, že záporáka nakonec porazí, ale záporák nesmí dát svou kůži lacino. Nebo jinak - správná přestřelka by měla vypadat jako ty ve filmech Johna Woo, správná bitka jako ta v kuchyni ve finále druhého Raidu, správná pěší honička jako ta parkourová v Casino Royale, správná autohonička jako ta ze Skály, správná honička motorových člunů jako ta na konci Tváří v tvář....
Jirka K.: Za kaskadéry bych řekl, že to musí být dokonalá směs autentického provedení akce, které divák nejen uvěří, ale která jej i emocionálně vtáhne, a bezpečnosti. Je to dokonalá vyváženost timingu, proporcionality, vzdáleností, rychlosti, speciálních efektů a kreativity choreografa. A v neposlední řadě zručnosti a citu kameramana, režiséra a postprodukce, která to divákovi dokáže prodat.