100 nejlepších českých filmů podle MovieZone
23:15 | 26.12.2018 |
Republika slaví sto let a my se rozhodli jí nadělit ještě jeden dáreček. Ten jí snad v temných dobách filmového úpadku připomene, kolik že skvělých filmů patří do dějin naší kinematografie (až do roku 1992 sdílené s bratry Slováky, samozřejmě). Moc porevolučních filmů v nich nenajdete, ještě míň pak po roce 2000 (z uplynulé dekády dokonce jen dva kousky!), ale není to tím, že bychom byli přehnaní nostalgici, ale prostě kvůli tomu, že aktuální český film bohužel nesnese srovnání s Evropou a světem, ať si nalháváme cokoliv.
Byly ale časy, kdy rozhodně měl co nabídnout, bylo toho hodně a bylo to krásné. A pořád je. Proto jsme sestavili s jistou mírou nadhledu žebříček sta nejlepších českých a československých filmů, tak jak to vidíme a cítíme my, samozřejmě i s jistým přihlédnutím jak k hlasu lidu, tak k odborníkům a akademikům. Trošku tu nehledejte, ale suchopárný výčet kanonizovaný klasik taky ne.
Tak snad vás tenhle výběr - co se týče pořadí možná sestavený mnou, ale vydatně komentovaný i kolegy imfem, Shushikou, KarlemR, Rimsym a Mr. Hladem - nanejvýš potěší. Na vaše názory se pak těšíme v diskuzi!
100. Ikarie XB-1 (1963, r. Jindřich Polák)
V době, kdy v kinech přestaly táhnout filmy o kolektivizaci vesnice a scelování lánů někdejších kulaků, musela být Ikarie XB-1 hotových zjevením. Designem, až nečesky širokým rozmachem i jednotlivými nápady (tabletka k obědu, vesmírným diskem, sociálním inženýrstvím), které kutají v hájemství pozdějšího Star Treku. Pokud je na vás 55 let starý film už moc retro, šlehněte si na testovačku výborný trailer z NFA... a ihned vás přikove. Pokud má nějaký místní biják potenciál pro remake a mezinárodní úspěch, je to právě Ikarie XB-1.
99. Český sen (2004, r. Vít Klusák a Filip Remunda)
Čím se pro americký dokument stalo Bowling for Columbine, tím je pro českou školu Český sen. Rozverný „podvod na nebohé babičky za peníze koncesionářů“ o fakeovém hypermarketu značil malou revoluci v přístupu českých dokumentaristů a jejich přesun před kameru, kde mohou být baviči, provokatéry i kousavými glosátory. Stále podnětná hra s diváky i národem, co rád obchoďáky a paštiku ve slevě.
98. Hotel Modrá hvězda (1941, r. Martin Frič)
Nataša Gollová, Oldřich Nový a Adina Mandlová. To samo o sobě je sestava superhvězd, jenže v příběhu o tom, jak mladá dívka zdědí místo interhotelu starý penzionek zralý na spadnutí, hraje i celá řada pozdějších velkých jmen (Pištek, Pešek, Pivec) a celé to má onu nenucenou eleganci, jak ji známe z komedií třeba s Carym Grantem.
97. Konec starých časů (1989, r. Jiří Menzel)
Co dostanete, když naženete Josefa Abrháma, Mariana Labudu, Jaromíra Hanzlíka a Rudolfa Hrušínského do adaptace románové klasiky Vladislava Vančury? No přeci skvělou oddechovou retro komedii, jíž se Jiří Menzel (paradoxně) rozloučil nejen se "starými časy" před první republikou, ale i s víc než dvěma dekádami, během nichž točil jeden nádherný film za druhým.
96. Už zase skáču přes kaluže (1970, r. Karel Kachyňa)
Skličující a hlavně v první polovině drastické drama o chlapci, jehož obrna připravila o zdravé nohy, je skvělou adaptací románu Alana Marshalla. Vladimír Dlouhý byl ještě dítě, přesto je jeho kreace z kategorie životních. A Kachyňova citlivá režie vede k filmu, který je poetický a něžný, přesto nikdy ne prvoplánově sentimentální. Krásná práce.
95. Jak vytrhnout velrybě stoličku (1977, r. Marie Poledňáková)
Totální rodinná pohoda o tom, jak jeden hyperaktivní kluk hledá v Krkonoších tátu. A vlastně ho tak trochu omylem najde. Zábavné, dojemné, inteligentní a s Tomášem Holým v hlavní roli. Bude trvat asi ještě sakra dlouho, než se objeví podobně talentovaný dětský herec. Jestli vůbec...
93. - 94. Extase & Erotikon (1932 & 1929, r. Gustav Machatý)
Dávno před tím, než jsme se stali globální pornovelmocí díky dicku Roberta Rosenberga, se smyslnost a erotično vyváželo ve filmech domácí provenience od Gustava Machatého. Spolu se Švankmajerem, Zemanem a Formanem český filmař, jenž nejvýrazněji ovlivnil dějiny světové kinematografie, jako inspiraci ho dodnes zmiňuje spousta zásadních západních filmařů (naposledy Gaspar Noé). A nejen kvůli těm obnaženým kozám Hedy Lamarr v Extasi.
92. Slnko v sieti (1962, r. Štefan Uher)
Dějiny slovenského filmu pochopitelně sahají hluboko před Slnko v sieti, ale teprve tenhle štyk je skutečnou revolucí. "Slnko" se rázně odseklo od dominujícího budovatelsko-partyzánského mýtu kinematografie a mocně nasálo z ducha doby. Takřka na zelené louce vznikl moderní městský film, který zachytává klokot převratné doby a kolorit dnes již zmizelé tváře Bratislavy. Jemný, lyrický snímek o láskách i neláskách, který šlape i po bezmála 60 letech a svůj kultovní status si plně zaslouží. Tím více proto, že se nám v naší části Evropy onen puls doby nedaří nahmatat právě často. Upřímně, kdy to bylo naposledy?
91. Poslušně hlásím (1957, r. Karel Steklý)
V podstatě druhá půlka Dobrého vojáka Švejka, který vzniknul o rok dříve. Někteří filmům vyčítají změny oproti knižní předloze, jiní zas viditelné "záplaty" mezi jednotlivými scénami, ale Rudolf Hrušínský Švejka tak dokonale vystihnul, že si místo v tomhle kupé jednoznačně zaslouží. Hláškovat by se z téhle komedie dalo dobrou hodinu, a to má přitom stopáž jen 95 minut. To snad hovoří za vše. Spousta mládeže na tenhle film povinně kouká místo čtení knihy. A určitě se nenudí.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry