Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: 10 trikově přelomových filmů, které změnily tvář kinematografie


ikona
xxmartinxx
avatarjurassic parkking kongmetropolisstanley kubrickstar warstématop 10
Od Cesty na Měsíc až po Avatara. Které vizuální efekty přepisovaly filmovou historii? 

Dostal jsem za úkol sestavit seznam deseti trikově nejvíc přelomových filmů. Což je trochu nevděčné, protože jde bez výjimky o notoricky známé věci, ale z toho se nedá vylhat. Filmy, co změnily kinematografii jednak technologicky, jednak v samotném uvažování o tom, jak se dají triky užívat, většinou nezapadnou. Stávají se popkulturními stálicemi, k nimž se jejich následovníci rádi odkazují. Jde i o případ následující desítky:

9) Pán prstenů

Čím byl přelomový: Především Glumem, který završil to, co začalo u King Konga – stal se zcela uvěřitelnou a plnohodnotnou postavou, dokonce se mluvilo o potenciální oscarové nominaci. Co se ostatních postupů týče, tedy miniatur, dokreslovaček, a falešných perspektiv, šlo hlavně o dovedení k dokonalosti už známých principů. 

Jak to dělali před tím: Pár pokusí o plnohodnotné CGI charaktery už měl Hollywood za sebou, ale výsledkem většinou bylo, že se z nich staly nejnenáviděnější postavy galaxie. Kdyby se někdo rozhodl natočit Pána prstenů o pár let dřív, musel by do role Gluma obsadit Christiana Balea, donutit ho zhubnout za tři týdny třicet kilo a nacvičit si nový přízvuk. Ne že by to neudělal rád, ale revoluce s Andym Serkisem v čele je přece jenom zajímavější. 

Kam to vedlo: Pán prstenů jako takový se jednu dobu zdál být spíš koncem éry. Přinejmenším během let bezprostředně následujících premiéře hrozilo, že užívání miniatur a natáčení v reálném prostředí pro potřeby blockbusterů brzy odzvoní. Boom a následnou implozi CGI pro mě symbolizuje hlavně prequelová trilogie, jejíž hnusné sterilní vizuály a herci znuděně koukající do blba měly být dalším milníkem. Dnes, v éře takřka neomezených možností, se stává trendem naopak machrování tím, co triky nejsou. Pán prstenů je symbolem toho, že někdy je dobré pokořovat limity a jindy vsadit na klasiku – škoda, že se z toho nepoučil ani samotný Jackson. 

10) Avatar

Čím byl přelomový: Asi je jasné, že už jsme se dostali do fáze, kdy filmy „přelomové“ ve smyslu, v němž jsme tenhle žebříček začínali, nejsou. Od nástupu CGI, standardizace colorgradingu a prostorového zvuku už není, kam filmy skokově posouvat (věří někdo, že VR bude někdy „věc“?). 3D samozřejmě žádný pokrok není – je starší než samotná kinematografie a v módních vlnách přichází a odchází po celou její dobu. Pokud se tedy dá mluvit o nějaké přelomovosti Avatara, tak že Cameron dokázal to, v čem Lucas selhal, a nabídnul (téměř) kompletní digitální svět i hrdiny, aby (téměř) nikdo neplakal nad jejich umělostí. 

Jak to dělali před tím: Před tím by se víc cestovalo po lokacích, možná by se zvažovalo, jestli nebude stačit namalovat pár lidí namodro. V důsledku by byla užita většina stejných postupů, jen s větším důrazem na polystyrén a make up.

Kam to vedlo: Mám paradoxně pocit, že Avatar vlastně k ničemu nevedl. Už jsem zmínil, že trendy posledních let vedou spíš k machrování tím, co trik není. Asi to je tím, že ne každý má čas a know how Jamese Camerona, takže si zatím nikdo krom něj nemůže uvěřitelný vznik celého fotorealistického světa a hrdinů v něm dovolit. 

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace