Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: 10 trikově přelomových filmů, které změnily tvář kinematografie


ikona
xxmartinxx
avatarjurassic parkking kongmetropolisstanley kubrickstar warstématop 10
Od Cesty na Měsíc až po Avatara. Které vizuální efekty přepisovaly filmovou historii? 

Dostal jsem za úkol sestavit seznam deseti trikově nejvíc přelomových filmů. Což je trochu nevděčné, protože jde bez výjimky o notoricky známé věci, ale z toho se nedá vylhat. Filmy, co změnily kinematografii jednak technologicky, jednak v samotném uvažování o tom, jak se dají triky užívat, většinou nezapadnou. Stávají se popkulturními stálicemi, k nimž se jejich následovníci rádi odkazují. Jde i o případ následující desítky:

1) Cesta na Měsíc

Čím byla přelomová: Kouzelník a eskamotér Georges Méliès pochopil jako první potenciál filmového média k předvádění jevištních iluzí a formování vlastních světů. Svůj jump cut s postupem let dovedl k dokonalosti. Pracoval i s miniaturami a stylizovanými kulisami vytvářejícími fantazijní prostředí a situace, jejichž nápaditost zachází v některých případech mnohem dál, než co vidíme v samotné Cestě na Měsíc.

Jak to dělali před tím: Nedělali, v tom byl ten vtip. Samozřejmě, že Melièsovy postupy byly dost možná nevyhnutelnosti, které na své objevení přímo čekaly a jejich příchod byl jen otázkou času. To ale jeho genialitu a fantazii nesnižuje. Vlastně žádný z dalších filmů tohohle seznamu už neobsahuje tolik vzrušující novosti jako Cesta na Měsíc, s tím se nedá nic dělat. 

Kam to vedlo:Bezprostředně k mnoha „padělatelům“, dlouhodobě k Avatarovi a ještě dál. Snaha o vznik fantazijních světů vtahujících a vybízejících k prozkoumání se pravidelně vrací a když se hodně zadaří, bývá výsledek přirovnáván právě k Melièsovi. Zrovna u Avatara se hodně mluvilo o pohlcení a návratu k prvotnímu okouzlení filmem. Bohužel jde o nenaplnitelné přání - na filmovou řeč a její postupy jsme si zvykli natolik, že ohromení Melièsových diváků už leží mimo náš dosah a můžeme se snažit mu jenom vzdáleně přibližovat. Cesta na Měsíc se stala symbolem ideálu, který zaniká tím spíš, čím víc se zdokonalujeme v jeho dosažení.

2) Metropolis

Čím bylo přelomové: Kombinace miniatur a obrovských kulis, masek, kostýmů i jednoduchých animovaných triků, to vše zaštítěno štědrým rozpočtem a Langovým perfekcionismem. Kultovní sci-fi je symbolem okázalé trikové exhibice a vyčerpání obrovských prostředků ve jménu triků. 

Jak to dělali před tím: V měřítku Metropolis se nikdo o nic takového nepokusil, zrcadlové triky tvořící falešnou perspektivu byly užity úplně poprvé. Určitě se jako srovnání vybaví D. W. Griffith s jeho obřími kulisami v Intoleranci - Lang byl ale mnohem sofistikovanější a dostal se za nutnost postavit před kameru vše jedna ku jedné. Vybídl další generace filmařů k tomu, aby hledali důmyslnější řešení. 

Kam to vedlo: Vzhledem k tomu, že Metropolis prakticky zruinovalo celý německý expresionismus a dodnes není běžně k mání jeho úplně kompletní verze, na Langa nikdo bezprostředně nenavázal. Od jeho geniálního díla nevede kontinuální linka do současnosti, vždy stálo spíš stranou - byť jako fascinující monument a postupem času sílící zdroj inspirace. George Lucas si vypůjčil mimo jiné podobu C3PO, ale našla by se toho spousta dalšího. Od desítek filmů a dokonce i pár počítačových her. Přestože Metropolis bylo obrovským finančním fiaskem a nenásledovaly desítky kopií, obecná představa o městě budoucnosti by bez něj vypadala jinak. 

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace