Téma: 10 trikově přelomových filmů, které změnily tvář kinematografie
09:51 | 12.02.2018 |
Dostal jsem za úkol sestavit seznam deseti trikově nejvíc přelomových filmů. Což je trochu nevděčné, protože jde bez výjimky o notoricky známé věci, ale z toho se nedá vylhat. Filmy, co změnily kinematografii jednak technologicky, jednak v samotném uvažování o tom, jak se dají triky užívat, většinou nezapadnou. Stávají se popkulturními stálicemi, k nimž se jejich následovníci rádi odkazují. Jde i o případ následující desítky:
1) Cesta na Měsíc
Čím byla přelomová: Kouzelník a eskamotér Georges Méliès pochopil jako první potenciál filmového média k předvádění jevištních iluzí a formování vlastních světů. Svůj jump cut s postupem let dovedl k dokonalosti. Pracoval i s miniaturami a stylizovanými kulisami vytvářejícími fantazijní prostředí a situace, jejichž nápaditost zachází v některých případech mnohem dál, než co vidíme v samotné Cestě na Měsíc.
Jak to dělali před tím: Nedělali, v tom byl ten vtip. Samozřejmě, že Melièsovy postupy byly dost možná nevyhnutelnosti, které na své objevení přímo čekaly a jejich příchod byl jen otázkou času. To ale jeho genialitu a fantazii nesnižuje. Vlastně žádný z dalších filmů tohohle seznamu už neobsahuje tolik vzrušující novosti jako Cesta na Měsíc, s tím se nedá nic dělat.
Kam to vedlo:Bezprostředně k mnoha „padělatelům“, dlouhodobě k Avatarovi a ještě dál. Snaha o vznik fantazijních světů vtahujících a vybízejících k prozkoumání se pravidelně vrací a když se hodně zadaří, bývá výsledek přirovnáván právě k Melièsovi. Zrovna u Avatara se hodně mluvilo o pohlcení a návratu k prvotnímu okouzlení filmem. Bohužel jde o nenaplnitelné přání - na filmovou řeč a její postupy jsme si zvykli natolik, že ohromení Melièsových diváků už leží mimo náš dosah a můžeme se snažit mu jenom vzdáleně přibližovat. Cesta na Měsíc se stala symbolem ideálu, který zaniká tím spíš, čím víc se zdokonalujeme v jeho dosažení.
2) Metropolis
Čím bylo přelomové: Kombinace miniatur a obrovských kulis, masek, kostýmů i jednoduchých animovaných triků, to vše zaštítěno štědrým rozpočtem a Langovým perfekcionismem. Kultovní sci-fi je symbolem okázalé trikové exhibice a vyčerpání obrovských prostředků ve jménu triků.
Jak to dělali před tím: V měřítku Metropolis se nikdo o nic takového nepokusil, zrcadlové triky tvořící falešnou perspektivu byly užity úplně poprvé. Určitě se jako srovnání vybaví D. W. Griffith s jeho obřími kulisami v Intoleranci - Lang byl ale mnohem sofistikovanější a dostal se za nutnost postavit před kameru vše jedna ku jedné. Vybídl další generace filmařů k tomu, aby hledali důmyslnější řešení.
Kam to vedlo: Vzhledem k tomu, že Metropolis prakticky zruinovalo celý německý expresionismus a dodnes není běžně k mání jeho úplně kompletní verze, na Langa nikdo bezprostředně nenavázal. Od jeho geniálního díla nevede kontinuální linka do současnosti, vždy stálo spíš stranou - byť jako fascinující monument a postupem času sílící zdroj inspirace. George Lucas si vypůjčil mimo jiné podobu C3PO, ale našla by se toho spousta dalšího. Od desítek filmů a dokonce i pár počítačových her. Přestože Metropolis bylo obrovským finančním fiaskem a nenásledovaly desítky kopií, obecná představa o městě budoucnosti by bez něj vypadala jinak.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry