Téma: Kina za sebou mají rekordní rok, ale...
17:45 | 03.01.2018 |
Vítejte u dalšího tématu. Už je to nějaký den, kdy Hollywood zveřejnil čísla, která vyprodukovala kina za rok 2017. Jsou to obří numera a zaslouží si trochu podrobněji rozebrat. Zároveň si trochu posvítíme na jednotlivá hollywoodská studia. Nechci tímto článkem konkurovat již brzkému „ubertématu“, který se po vzoru minulých let bude věnovat všem velkým premiérám, které nás tento rok čekají, a proto to bude opravdu jenom krátký pohled na minulý rok. A víte co? Netřeba v úvodu psát výčet všeho, co ve článku bude. Prostě začněte číst a otevřete si k tomu kvalitní Merlot Insigne.
Disney
Pro Myšáka to byl další výjimečný rok. Nevládnul sice s podobnou intenzitou jako v roce 2016, kdy poslal do kin hned čtyři miliardové filmy (a Kniha džunglí skončila za 960 miliony), ale stejně jeho dominanci nikdo neohrozil. A to mu k nadvládě prosím pěkně stačilo pouhých 7 filmů! Na prvním místě si pro sebe urvaly 2,4 miliardy amerických dolarů a celosvětově z toho bylo více než 6 miliard babek. Už na jaře Disneymu rozzářila úsměv na tváři miliardová Kráska a zvíře. Druzí Strážci Galaxie tuto metu nepřekonali, ale hlavně americké tržby atakující 400 mega byly také slušným důvodem k oslavě. V létě se sice akcionáři mocného molochu trochu vyděsili při pohledu na zklamavší tržby Pirátů z Karibiku a třetích Aut. Už podzimní megahit Thor: Ragnarok ale zahnal všechny chmury.
No a nakonec kauza Posledního z Jediů. Byť z toho nakonec mnou prorokovaných 1,6 miliardy nebude, přesto se jedná o úspěch a nikdo mi to nevymluví. Hrstka hollywoodských a pražských analytiků sice tvrdí, že se jde nejenom o kvalitativní, ale i o tržební zklamání, ale to rozhodně není konsenzus. Jistě, oproti dekádám očekávanému návratu Hana Sola v sedmičce Hvězdných válek (a tím pádem dvěma miliardám) se jedná o pokles v řádu desítek procent, ale lidé na Star Wars pořád chodí v davech a režisér osmičky Rian Johnson se od Kathleen Kennedy sprdnutí rozhodně nedočkal a nedočká. Disney prostě vládne a vládnout bude. Mít ve své stáji Marvely, Lucasfilm, Pixary a archiv legendárních pohádek se prostě vyplácí.
Warner Bros.
Rok jako na houpačce. Stejně jako skoro každý rok poslalo moje oblíbené studio do kin největší množství těch nejdražších filmů a stejně jako každý rok si připsalo plno obřích propadáků. Král Artuš, Geostorm, Justice League nebo Blade Runner 2049 patří mezi ty největší. Na druhou stranu se zaskvěla překvapivě úspěšná Wonder Woman a hlavně horor To, který to nejenom u mě dotáhnul na první místo žebříčku největších kasovních tref roku. K tomu si přidejte prequel hororu Annabelle a vysoce ziskový Dunkerk pokaždé zajímavého režiséra Christophera Nolana.
Proto není žádným překvapením, že to v Americe díky více než dvěma miliardám stačilo na druhé místo mezi nejúspěšnějšími studii. Celosvětově jsme daleko za pěti miliardami (přesná čísla pro všechna studia se buď teprve sčítají, nebo jsem je nenašel). Byť se Warnerům často a oprávněně dostává nadávek, že to jsou packalové nezvládající marketing, pořád se nemohu zbavit fascinace těmito střelci, kteří se nebojí riskovat. Pojďme spolu doufat, že se už na jaře dočkají jackpotu v podobě Eastwoodovsky Paříž 15:17 a hlavně Ready Player One v režii legendárního Stevena Spielberga. Netřeba psát víc, podrobněji si na Warnery posvítím v připravovaném článku, který jsem avizoval již v předchozí kapitole.
Universal
Studio vítající nás v kinech rotující zeměkoulí se sice minulý rok dočkalo poklesu na třetí pozici v žebříčku mezi nejvýdělečnějšími studii, ale nemyslím si, že by z toho bylo nějak smutné. Na rozdíl od uplynulých let totiž bylo střídmější a poslalo do kin „jenom“ 13 větších premiér. Ty dvě největší výhry byly jasné už od začátku a k žádnému překvapení nedošlo. Pokračování Rychle a zběsile a Já, padoucha si došla pro více než miliardu v tržbách a již se pilně pracuje na dalších instancích. Nemluvě o spin-offech s Rockem a jinými Mimoni.
Za zmínku tedy stojí především partnerství s Blumhousem, respektive Jasonem Blumem. Tato hororová skoro-filiálka musí dělat Universalům radost. Už na jaře totiž Blum studiu dodal k marketingovému pucování Rozpolceného a Uteč. To jsou ty dva filmy, jejichž rozpočet byl dohromady nějakých 15 mega a celosvětově si přišly na více než půl miliardy. Podzimní hororová „Blumovina“ Všechno nejhorší sice čtvrt miliardy neatakovala, ale i tak se s více než 115 miliony babek v kasičce (navíc při rozpočtu 5 mega) jednalo o úspěch jak z partesu. Vidíte, málem bych zapomněl. Za minulý rok z toho po sečtení všeho bylo 1,53 miliardy z Ameriky a stejně jako u Warnerů více než 5 miliard celosvětově. Uvidíme, jak si povedou letos. Všechno odstartuje už zítra dalším pokračováním hororu Insidious a vůbec bych se nedivil, kdyby si první hit tohoto roku připsali právě Universalové.
P.S. Jurský svět tu miliardu v létě dá s přehledem.
20th Century Fox
Start do roku 2017 to byl parádní. Logan totiž pokračoval v trendu, kdy lidé chodí v zástupech do kin na kvalitní eRka a bylo z toho více než 600 mega. Stejně tak překvapivě levná Vražda v Orient expresu (vážně ten nádherný a výpravný film s tolika hvězdami stál jenom 55 mega?) dokázal překvapit a vydělat více než 300 melounů. Co se prozatím poslední Planety opic týče, tak tam je ta půl miliarda brána spíše jako zklamání, ale rozhodně nejde o žádný propadák, kvůli kterému by se snad musely odepisovat nějaké peníze. Fakticky to stejné se dá říct o dvojce Kingsmanů, kterou už brzy Japonsko vyžene za hranici 400 mega celosvětově. Nějaký další pán na holení? Animovaný Mimi šéf si připsal půl miliardy a rozhodně jde o jeden z největších úspěchů roku. To stejné se bohužel nedá říct o toužebně očekávané dvojce Promethea s podtitulem Covenant. Kolega Shushika promine, ale Ridley Scott poslal do kin s*ačku a celkových 240 mega ze světa je docela průšvih.
A když už jsme u těch průšvihů – nějakého (s prominutím) idiota u Foxů napadlo dát 111 milionů dolarů na natočení animovaného Ferdinanda a ten vůl na tom tratí gatě. Vážně nechápu, proč zrovna tenhle animák od tvůrců Doby ledové poslali Foxové do kin o Vánocích. Každopádně v roce 2017 to stačilo na celkových 1,43 miliardy dolarů z amerických kin. Co se světa týká, tak tady jsem zatím oficiální číslo nenašel, ale pokud počítám správně, jsme u hranice 4 miliard. Uvidíme, jestli příští rok bude v oficiálních tabulkách vedeno studio 20th Century Fox separátně nebo už bude oficiálně produkovat Disneyovky. V tuto chvíli se na papíře ještě nic nemění a my můžeme jenom doufat, že x-menovský spin-off s narušenými mutanty vyloženě nepropadne a druhý Deadpool naplní svůj miliardový potenciál. Bylo by to pěkné a symbolické rozloučení s tatínky X-Menů tak, jak je známe.
Sony
Na jednu stranu tu máme mnou už dobře rok prorokovaný monstr-úspěch Jumanji, Baby Drivera a v symbióze s Marvelem produkovaného Spider-Mana. Na stranu druhou si Soňáci připisují vyloženě škaredé propadáky jako sci-fi Život, Holky na tahu, Hora mezi námi, pokračování Hráčů se smrtí, Temná věž a další. Těch průšvihů je poslední dobou až moc. Musíme totiž brát v potaz, jaké obří peníze každý rok investuje tatínek PlayStationů do své filmové divize a jak malé (pokud nějaké) zisky mu to přináší.
Za minulou kalendářní jednotku z toho byla celkově pouhá miliarda a šedesát milionů k tomu z Ameriky. Celosvětově se sice díky pořád úřadujícímu Jumanji podíváme za hranici 3 miliard, ale to při vysokých rozpočtech a nákladech překračujících kompletní výčet všech premiér skoro dvakrát tolik úspěšných Universalů prostě nestačí. Pokud to takhle půjde dál i tento rok, bude se muset šéf filmové divize Sony Tom Rothman bát o své místo. A zbrusu nová franšíza jménem Jumanji mu moc nepomůže.
Paramount
No a to nejhorší nakonec. Jsou to tragédi a je mi jich vlastně líto. Kdysi skoro nejmocnější hollywoodské studio se potácí na hraně propasti. No řekněte sami - poslední místo mezi šestkou klasických studií a tržby z amerických kin pouhých 534 milionů, což je oproti minulému roku pokles o 34%. Ty celosvětové snad ani nechci počítat. Uff. Propadli poslední Transformeři, Ghost in the Shell, Monster Trucks, Pobřežní hlídka, Zmenšování a vlastně i ten sequel komedie Táta je doma s Melem Gibsonem.
Paramount sice nedávno vyměnil svoje vedení, ale to se neprojeví okamžitě a je otázka, jestli studio opravdu nakonec nezanikne nebo ho někdo bohatý z Číny nekoupí. Tento rok sice pravděpodobně uspěje další instance značky Mission: Impossible, ale poslat Bumblebeeho do kin o Vánocích mi přijde jako vyloženě špatný nápad a ostatní premiéry také nejsou žádné výhry. Bojím se bojím, že kdysi mocné studio rok 2018 neustojí.
---
No a to je všechno, přátelé. Jak jste viděli rok 2017 v kinech vy? Kolikrát jste byli u pokladen a který film (respektive studio) si vysloužilo největší obnos z vaší peněženky? Neupejpejte se, diskuze je otevřená.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry