Star Wars drtí pokladny, oproti minule ale ztrácí
17:46 | 17.12.2017 |
Star Wars jsou prémiovou značkou – a znovu vidíme, že v rámci filmového světa tou vůbec nejprémiovější. Možná jde navíc o nejexkluzivnější brand celé popkultury. Jeho zásah je monstrózní, i na poli videoher, knih, televizních seriálů nebo hraček. Vlajkovou lodí přitom odjakživa jsou epizody klasické rodinné ságy rodu Skywalkerů a Disneyho může těšit, že zájem o ně je stále maximální. Epizodu 8 chtějí všichni vidět a na tržbách je to sakramentsky cítit. I když rekordní zápisy předchozí epizody (a Cameronova Avatara) logicky nepadnou.
NEJVYŠŠÍ JEDNODENNÍ TRŽBY HISTORIE
I Poslední z Jediů je obrovskou kasovní bombou, na níž se diváci hrnou s maximálním natěšením od první sekundy. V Americe si nové Star Wars zvládly vyžádat už na půlnočních projekcích a čtvrtečních preview 45 milionů dolarů, což vedlo k pátečnímu zápisu mohutných 104 milionů dolarů. Celý zámořský víkend pak vynesl milionů 220, což je pochopitelně neskutečná pálka – akorát je tu laťka od Síla se probouzí nastavena tak vysoko (247 mega), že se ji nepovedlo (navzdory inflaci) překonat a nová epizoda tak ve všech ohledech za tou předchozí zaostává. A zaostávat budou i ty další.
NEJVYŠŠÍ VÍKENDOVÉ OTVÍRÁKY HISTORIE
Star Wars totiž těží ze síly značky. Daří se jim držet svůj věhlas a dopad řadou moudrých producentských a obchodních rozhodnutí. Je to už dokonale promazaná mašina na peníze, která neváhá investovat do zručných tvůrců, kteří filmu dodají prvotřídní kabátek. Dovolím si ale tvrdit, že kreativní složka za těmi výše zmíněnými poněkud pokulhává a že s takovouhle věhlas Star Wars bude sice pomalu, ale přeci jen klesat. Což Disneyho nějak extrémně trápit nemusí, protože investice do Lucasfilmu se jim už dost možná vrátila a po ekonomické stránce tenhle rajón obhospodařují opravdu dokonale - ale geniální filmy, ty klenoty do zlatého fondu jako Temný rytíř, Tanec s vlky, Matrix nebo, ehm, původní Star Wars se nám tu prostě nerodí.
Poněkud alibistickou kopírku od Abramse následovalo Johnsonovo nedomrlé pokračování, z něhož kdybyste vystřihli třetinu děje a postav, nic se nestane, a které z většiny sestává z vesmírných fackovaček pár lodiček na několika málo metrech čtverečních předaleké galaxie. Přidejte k tomu slabou hrozbu zla, nedomyšlený vývoj postav (přerod z cucáka v galaktického šéfa je k pousmání) a postupnou odstávku legendárních tahounů a nezdá se jako pravděpodobné, že by Star Wars vůbec ještě mohly někdy překonat svůj obrovitánský stín. Že by se mohly posunout na vyšší level díky nezpochybnitelné síle svých nových filmových pokračování.
Chvíli to sice vadit nebude a značka se ekonomicky udrží na víceméně stejné úrovni, protože hlad po Star Wars je obrovský. A úroveň nových epizod navíc je stále nadstandardní, takže ani nedopečené „standalone filmy“ typu Sola a Rogue One Sílu výrazně neoslabí. Ale dá se předpokládat, že i devítka půjde trochu níž než osmička a že tržby nebudou gradovat jako u Návratu krále nebo potterovského finále. A to není úplně úžasná zpráva.
Navíc lze očekávat, že výnosy skokově klesnou u květnového Sola, který přijde příliš brzy, provázen informacemi o obrovských produkčních problémech a úmístěný v mnohem méně lukrativním květnovém distribučním slotu, v němž nejspíš Star Wars poprvé přejedou i Avengers. Disney si tím sice bude přelívat peníze z jedné kapsy do druhé, ale je to trochu škoda.
Na druhou stranu známe 100+1 mnohem tesknějších hollywoodských příběhů, takže tahle jízda na vítězné vlně je hodna hlavně chvály. Star Wars jsou pořád naleštěným prototypem úspěchu. Kritici je velebí, světelné meče se blyští zpoza každého druhého rohu, aniž by nastalo přejedení ve stylu Pirátů nebo Transformerů, a celosvětové tržby jsou naprosto kolosální: Za víc jak 450 milionů dolarů v globálu zahájily svou pouť kiny jen čtyři filmy historie a jen jeden, ano, zase Síla se probouzí, tak učinil před štědrým vánočním dolarobraním.
Hodně zajímavé ale bude sledovat výdrž Posledního z Jediů, protože pokud budou tržby padat rychleji než u Síla se probouzí bude to další lehký varovný signál. Osobně za něj považuju i skutečnost, že Star Wars i napotřetí chybí ve všech žebříčcích nej filmů roku, kam by prostě z povahy své proslulosti měly cílit… ale zjevně jsem příliš náročný.
Všechny ostatní filmy pochopitelně utřely. Cenu za nejdebilnější distribuční počin roku díky tomu získá studio Fox, které docela milý a atraktivní animák od tvůrců Doby ledové Ferdinand dokonale kasovně pohřbilo. Potenciální hit pro celou rodinu naprosto zapadl pod tíhou Star Wars, jako příklad absolutně nezvládnutého kontraprogramování, a otevřel za třináct milionů dolarů. Přes Vánoce si sice bilanci výrazně zlepší, i tak jde ale o dokonale hloupý tah, který zabije veškerý potenciál (i marketingový a PRový) tohohle nového animáku. Foxové už asi sabotují Disneyho zevnitř. :)
Ferdinanda tak málem během premiéry zdolal i o svém čtvrtém víkendu v kinech jiný animák Coco. Přitom nejde o největší pixarovský velehit a nějakou ultratrvalku… Jeho 448 milionů celosvětově je ale i tak úctyhodných (deset z nich přibylo o tomto víkendu z Ameriky).
Na čtvrté příčce se může nejnižšími ztrátami a tedy i největší odolností proti Star Wars kasat dojemné drama Wonder. Aktuálních 109 milionů pro tuhle skromnou produkci je bez debat úctyhodných a jde o jeden z letošních velkých kasovních triumfů.
Liga spravedlnosti a Thor: Ragnarok si připsali v půlce žebříčku čtyři, resp. Necelé tři miliony. Zkrátka už jen dojíždějí. Zatímco sebranka od DC si ale hýčká pouze 219 mega z Ameriky a 633 celosvětově, Thorovo třetí dobrodružství je o level výš – na 306 melounech ze zámoří a 844 v globálním úhrnu. Marvel holt diktuje i bez celé party Avengers.
Do desítky se ještě vešla rozpačitě přijatá komediální výplachovka Táta je doma 2, veleúspěšná Vražda v Orient Expresu a oscaroví favorité The Disaster Artist a Lady Bird. Ani ti nebyli ušetřeni náporu Síly a nálet Star Wars je brutálně oslabil. Hlavně pak The Disaster Artist – ctitelé Jamese Franca se zjevně rekrutují do velké míry ze Skywalkerových fandů.
Kompletní žebříček tržeb zde.
Za týden se zkusí na vánoční kinomanii svézt muzikál Největší showman a povedená rodinná oddychovka Jumanji: Vítejte v džungli.
P.S.: Po monstrózní akvizici studia Fox spadá pět filmů z aktuální TOP 10 pod Disneyho. A některé měsíce to bude ještě horší. Na tohle si antimonopolní úřad asi ještě důkladně posvítí.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry