Blade Runner kasovně zklamal, hit se nekoná
00:01 | 09.10.2017 |
Potvrzeno. Blade Runner není žádná masovka. Ale ryzí kult, který akorát postupně dorazil do mnohem více domácností, než by se dalo v době premiéry tušit. Je to výjimečná podívaná, ale ne sci-fi ekvivalent Kmotra… nebo Jurského parku, Terminátora a Titanicu. Proto mě hodně překvapovaly (a v jádru hodně mile) predikce, že nový Blade Runner má o prvním víkendu překročit šedesát milionů dolarů na tržbách.
Realita je ale sotva poloviční, což čistě v řeči čísel znamená solidní karambol za 31,5 mega. Náklady na výrobu téhle ambiciózní sci-fi totiž překračují 150 milionů dolarů, a když výnosy z Ameriky budou kolem osmdesáti mega a evropské zisky nejsou nijak oslnivé, musel by se v Asii stát záhy zázrak, aby se povedlo tuhle megaprodukci vytáhnout do černých čísel. Startovních 82 milionů dolarů z celého světa je totiž sakramentsky rozpačitých.
Blade Runner 2049 sice byl nejočekávanějším filmem roku, ale spíš mezi fajnšmekry, cinefily, geeky a znalými diváky - ale ne v masovém měřítku. Podání nového dílu sice přežije víc než jednu sezónu, když značku rozvíjí mnohem úctyhodnějším způsobem než třeba pokračování Trainspottingu, Zoolandera a Sněženek a machrů, ale to samo nestačí. Ani nadšené americké recenze a pozitivní divácké reakce nepomohly film spasit.
Tohle prostě nejsou Star Wars, Avatar, Star Trek nebo comicsárny, a ani naspeedovaný Mad Max. Takže byl evidentně nesmysl o sequelu uvažovat v takhle rozmáchlém kontextu, kde se utratí víc jak sto padesát milionů dolarů. Star-power Goslinga s Fordem tak mocná není a jiný zásadní hybný moment, který by přesáhl pouhý věhlas kultovní jedničky, se nenašel. Trojku to asi o třicet let odsune, bohužel…
Zklamala i druhá novinka Hora mezi námi. Tahle přízemní dramata se do multikin zas tak často necpou – ostatně tohle se do tří tisícovek kin dostalo jen díky popularitě Idrise Elby, oscarové fazóně Kate Winslet a atraktivnímu prostředí velehor. Po první várce pozitivních recenzí ale přišel propad do podprůměru, takže se nekoná ani špičkový biják pro sezónu cen, ani nový Everest nebo Cliffhanger. V řeči čísel to znamená prachbídných 10 milionů dolarů.
A mnohem víc si i studio Lionsgate slibovalo od invaze do animované sféry s celovečerákem My Little Pony. Tahle blbina si ale vedla ještě mnohonásobně hůř než jejich jarní Power Rangers: otvírák za necelých devět melounů je s ohledem jen na náklady na uvedení do kinodistribuce mizerný. Příliš málo rodinek s haranty holt zamířilo do sálů. Anebo… dost na to, abychom tyhle zhůvěřilosti už nemuseli v multiplexech snášet. Díky za to.
Třetí pozici v kasovním žebříčku tak uhájil horor To. Fenomenální adaptace bestselleru Stephena Kinga nespadla ani pátý týden ze stupňů vítězů, tentokrát díky 9,6 milionům. Od amerických diváků připlulo už kolosálních 305 melounů, ze zbytku světa skoro stejná částka, takže celosvětově to znamená překročení kolosální mety 600 milionů dolarů. Rozpočet byl přitom skoro dvacetkrát nižší – ano, takhle se vydělává na důchod!
Pátý a šestý flek, to jsou shodně poloviční propady a osmimilionové zápisy dvou oddychovek, které chtěly víc hned od startu – a ani trvalky se z nich nestaly. Spokojenější jsou tvůrci druhých Kingsmanů. Ti hlásí zatím 79 milionů z Ameriky; cílí tu bohužel pod kilo, tedy výrazně níž, než kam se vyšplhal povedenější první díl. Film ale táhnou hlavně ostatní kontinenty – díky nim jsou souhrnné globální zisky už nad čtvrtmiliardou.
I Barryho Seala v retrokriminálce American Made drží zbytek světa, jeho celková výkonnost je ale výrazně nižší, protože na konto v úhrnu připluje teprve sto mega. V Americe je Barry na třicítce a nejspíš tu nedosáhne ani na padesát melounů. Pro Cruise jde o ekonomicky nejslabší počin za posledních deset let, hned po muzikálovém megapropadáku Rock of Ages. Takže i když se od Barryho Seala moc nečekalo a film se sám o sobě povedl, je co napravovat.
Do desítky se vešlo ještě rozporuplné Lego Ninjago, noví a katastrofální Hráči se smrtí a tenisové retro Battle of the Sexes. Mezi ně se vklínila ještě důstojná historická konverzačka Victoria and Abdul, v níž Stephen Frears, přeborník přes herecky silná dramata, diriguje Judi Dench jako královnu Viktorii laškující s indickým parťákem. Bude z toho další oscarová nominace pro tuhle legendární dámu?
Kompletní žebříček tržeb zde.
Za týden se černošské retro Marshall utká s akční kolaborací Jackieho Chana a Pierce Brosnana The Foreigner a hororovou varianí na Na Hromnice o den více Happy Death Day.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry