TOP 11: Tržební postřehy z letní sezóny 2017
18:30 | 17.08.2017 |
Vítejte u dalšího tématu, vítejte u další Top jedenáctky. Minulý rok se vám (čtenost nelže) docela pozdával můj článek bilancující právě končící letní sezónu v kinech. Jelikož jsem zapšklý oportunista, který nechce riskovat, nabízím vám letos něco podobného – rozumějte osvědčeného. Na úvod víc vědět nepotřebujete, tak se pohodlně usaďte, podrbejte čerstvě umytého mazlíčka za ušima a ke čtení si otevřete Beaujolais Villages Nouveau Baronne – ročník 2016. Jdeme na to.
4. Sony kopuluje s Marvely a Kevina to bolí
Když už se redaktor MZ KarelR hecne a nabídne vděčné čtenářce a vděčným čtenářům MovieZone téma, tak to musí stát za to. Princ Charles tak učinil před dvěma měsíci, když se do kin chystala další sólovka Spider-Mana. Značka, které se zuby nehty drží studio Sony, potřebovala po vyčpělých pokusech s Andrew Garfieldem a Emmou Stone živou vodu. Ve výše jmenovaném studiu správně pochopili, že jim jí poskytne Kevin Feige, respektive Marvel, respektive Iron Man. Potud je všechno v pořádku a uvažování studiových hlavounů dává smysl.
Všechno bylo na nejlepší cestě. V Občanské válce se parádně uvedl nový představitel pavoučího muže – Tom Holland. Teenager vychovávaný tou nejvíc sexy tetou všech dob se tu potkal s Tony Starkem a ukradnul štít Kapitána Ameriky. Diváci si začali šuškat, že nás čeká nejlepší blockbuster léta a do celé věci se vložila Amy Pascal. Bývalá šéfová filmové divize Sony si ještě pořád foukala bolístky způsobené uniklými e-maily v aféře Sonygate a ráda tak zasedla na „tour de press“ předcházející očekávané premiéře. Po jejím boku seděl muž, kvůli němuž napsala Lady Gaga píseň Poker Face. Mluvím tu samozřejmě o šéfovi Marvelu Kevinu Feigovi.
Zbytek už je výše linkovaná historie. Amy k nelibosti Kevina v jednom ze společných rozhovorů zahlásila něco ve smyslu: „Nejenom Spider-man: Homecoming, ale i budoucí filmy Sony z tohoto universa budou součástí marvelovského světa.“ Vyvedla tím z míry nejenom fanoušky Marvelu, ale i samotného Feigeho. Ten v té chvíli vypadal, že spolknul pořádně hořkou pilulku a nedivil bych se, kdyby pak v soukromí Amy pořádně vynadal. Samotné tržby na ples mířícího Spider-Mana kopírují očekávání. Leckdo (včetně mě) sice očekával smělou jízdu za hranici miliardy dolarů, ale současných 700 mega (nezapomeňte, že pavoučí teenager bude ještě startovat Číně) dává příslib útoku na celkových 900 melounů, což je vlastně docela fajn. A propos, Čína…
3. Jistá čínská premiéra vyráží dech
Možná si vzpomínáte na můj shrnující článek, ve kterém jsem bilancoval a předpovídal, že přes mírné zaškobrtnutí v roce 2016 bude Čína pokračovat v nastoleném trendu a již brzy nahradí Spojené státy americké na pozici světově největšího kinotrhu. První polovinu roku to vypadalo, že jsem se možná trochu unáhlil a moje snaha o „tržební Nostradadaismus“ nepadne na úrodnou půdu. No a pak v zemi s Velkou zdí otevřel akční film Wolf Warrior 2.
Úvodních 145 milionů babek bylo provázeno potleskem všech analytiků a mnozí začali tušit útok na Rychle a zběsile 8, které díky celkovým 393 milionům dolarů drželo první místo v Číně za rok 2017. Přišel druhý víkend a svět se sborově pokakal. Po deseti dnech v kinech totiž Vlčí bojovník 2 přepočítával naprosto absurdních 406 melounů. Jenom pro jistotu a pro čtenáře, kteří propadli na střední z matiky – druhý víkend byl ještě větší než ten první a znamenalo to dalších 162 milionů dolarů. Na tomto místě mi docházejí rádobyvtipná přirovnání. Dobrá, stejně se pokusím. Svět včera dostal průjem.
Článek totiž píšu v pondělí 14.8 a k dnešnímu dni svítí v kolonce čínských tržeb těžko uvěřitelných 680 mega. Jestli padne miliarda jenom z Číny, tak se dočkáte klasického oznamovacího MZ článku a já při té příležitosti sežeru Civalem vystavený diplom opravňující mě psát tržební články na váš oblíbený filmový web. Na tomto místě snad jenom připomenu, že rekord v tržbách z jedné jediné země drží Star Wars: Síla se probouzí. Tento film vydělal v Americe 937 milionů dolarů.
2. Střípky, aneb nevešlo se
Je toho hodně, ale začít rozhodně musím třetím pokračováním Aut. Kinoreklama na prodej cetek, po kterých jdou (i vaše) děti jako slepice po flusu, v kinech zklamala a nikoho to příliš netankuje. Disney, respektive Pixar, má totiž v ruce značku, která prý díky prvním dvěma dílům vydělala těžko uvěřitelných 10 miliard dolarů jenom na produktech s filmy spojenými. Těch průběžných 300 mega z kin tedy zklamává maximálně investory na pořád fungující hollywoodské burze HSX.
Co mám na skladě dál? Byť už jsem se o to na předchozích řádcích otřel, musíme si posvítit na Krále Artuše. Tohle Warneři prokaučovali naprosto strašidelným způsobem. S rozpočtem 175 mega a tragickým datem premiéry (kdo to panebože poslal do kin týden po premiéře očekávaných Strážců Galaxie 2?) jsme se dočkali celkového světového numera 143 melounů. V okamžiku, kdy si k rozpočtu přidáte náklady na reklamu, jsme na celkových nákladech někde u 300 milionů babek. Podle mého skromného názoru budou Warneři odepisovat dobře 200 mega, což je šílené.
Když už jsem u těch druhých Strážců… Stejně jako u Spider-Mana z toho nakonec nebude miliarda, ale rozhodně bych tu neviděl nějaký trend značící, že platící diváky už Marvelovky nezajímají. Výsledných 862 mega je pořád nádherných (Spidey bude končit na hodně podobném čísle) a Marvel už se pomalu může těšit na zajímavě vypadající trojku Thora. No a pak už budou rekordy překonávat třetí a čtvrtí Avengers. Trvám na tom, že tady je všechno v pořádku.
Vyloženě bych si vyčítal, kdybych druhý bod mého článku ukončil jinak než pochvalou Logana. Foxové sice zažívají špatný rok, ale rozlučka Hugh Jackmana se jim ve všech směrech povedla na jedničku. Kritici chrochtají blahem, já si v kině při příležitosti české premiéry začal tykat s uvaděčkou na Andělu (neptejte se, kolikrát jsem na tom byl) a něco mi říká, že prodeje Blu-ray podpořené vydáním exkluzivní černobílé verze udělali Lišákům také velkou radost. Dobrá práce, Wolvie!
1. Bude tedy rok 2017 v kinech rekordní?
Závěrečný bod a otázka za všechny prachy. Zatím to vypadá, že tomu tak nebude. Oproti minulému roku jsme přece jenom ve ztrátě několik stovek milionů dolarů a byť nás o Vánocích čeká toužebně vyhlížená premiéra Epizody 8, většina jejích tržeb přistane až v účetní kolonce roku 2018. Pokud bych měl najít nějakou paralelu s rokem 2016, tak je to dominance hrstky šťastných a padání na pusu nešťastného zbytku. Zatímco minulý rok naprosto všechno vyžral Disney, letos je to hlavně Universal, kdo o sobě dává vědět.
Ještě ale samozřejmě nemá vyhráno. Na rozdíl od Disneyho si totiž během jara a léta vystřílel většinu svých tržebních nábojů a může teď jenom sledovat, jak se povede třetímu Thorovi, Pixarovce Coco a Hvězdným válkám. Prostor k nadechnutí dostanou Warneři, kterým jistě udělá radost další adaptace Kingovského hororu To. Mnozí z vás očekávají půl miliardy celosvětově a vzhledem k rekordně sledovaným trailerům bych se tomu vůbec nedivil. Warneři se navíc mohou těšit na další Lego film a o miliardu se bude (podle mne marně) snažit Liga Spravedlivých. Ne, nezapomínám na Blade Runnera. Jenom v tomto případě nevidím tržby větší než 300 mega celosvětově.
Takže takhle bych to pojal. Pokud máte pocit, že jsem se dostatečně nevyjádřil k vašemu favoritovi, tak se omlouvám. Nicméně vězte, že jsem tak v minulosti již jistě učinil v jednom z pravidelných tržebních reportů, které mi Cival s těžkým srdcem občas půjčí. Děkuji za pozornost, užívejte zbytky léta a něco hezkého napište do diskuze.
---
P.S. Již brzy se dočkáte velkého shrnujícího článku o studiu Warner Bros. Nebude to zítra (těch tržeb bylo poslední dobou možná až moc), ale vezmu to opravdu hodně zevrubně a posvítím si po vzoru studia Sony na všechny větší filmy za uplynulých 30 let.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry