Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Kompletní historie IMAXu


ikona
KarelR
christopher nolandunkerkimaxtématransformers
Úplně všechno, co jste chtěli vědět o IMAXu a báli jste se zeptat... 

pozn. redakce: Následující text sepsal náš dlouholetý uživatel KARLOS.

S premiérou každého nového filmu Christophera Nolana se situace pořád dokola opakuje - lidé se ptají, v čem je IMAX lepší a jestli má kvůli projekci v tomto sále smysl procestovat celou republiku. Pokusím se odpovědět a trochu poodhalit, jak se systém zrodil a vyvíjel do dnešní aktuální podoby. Doufejme, že to nebude vyprávění úmorně dlouhé a technicky náročné. I z toho důvodu budu v článku vynechávat rozdíly mezi produkčními a distribučními systémy, byť to znamená, že bude obsahovat drobné nepřesnosti.

No a poslední problematická součást přechodu, zmenšená plocha projekce? Ta dnes nepředstavuje takový problém, když se pětadevadesát procent obsahu formátuje právě do limitů těchto rozměrů. Impozantní šířka většinou zachovávána zůstává a vyšší plátno opláče člověk pouze u výše zmíněných filmových událostí. Nutno podotknout, že právě tyto filmy jsou ořezány z původního poměru 1.43:1 na 1.89:1, takže stále dochází k přepínání poměrů stran z "běžných" 2.4:1, jen ten efekt není tak razantní. Podobně je tomu i u vlastní IMAX tvorby.

Všechny tyto kroky dovedly IMAX k extrémní expanzi, jak již bylo řečeno. Znatelně se ovšem rozrostla i dramaturgická nabídka, která se od roku započetí digitalizace prakticky rok od roku násobí dvěma. Z IMAXu se možná trochu nešťastně staly sály premiérové a dřívější exkluzivita spojená s tím, že se s každým filmem musela podstoupit náročná příprava, prakticky vymizela. Dnes se uzavírají exkluzivní smlouvy mezi studiem a IMAXem naopak tak, aby zajistily daným titulům alespoň týdenní exkluzivitu v těchto sálech. V nabité letní sezóně je to nefalšovaný boj a dva a více týdnů v těchto sálech si mohou dnes dovolit prakticky jen filmy, které využívají IMAXu i pro záznam.

Správně tušíte, že krom digitalizace projekce IMAX přistoupil i k digitalizaci záznamu. Digitální kamery ovšem oproti původním předpokladům analogové sestřičky nenahradily, ale spíš je doplnily. Tím bylo možno navýšit právě množství filmů, které si na plakát mohou poznačit, že se natočily na IMAX kamery.

 

Pokud očekáváte, že zde začnu vypisovat, jaké zázraky se děly v tomto ohledu, pak Vás asi zklamu. IMAX v tomto ohledu podepsal spolupráci s externími firmami zabývajícími se problematikou delší dobu a v případě první digitálky vsadil na kamery Phantom 65. Ty uložil do jednoho pouzdra v páru, bez možnosti tvůrčích úprav 3Dčka, ale s možností použití na obsluhu jednodušších IMAX 3D objektivů. Z komerčních hollywoodských filmů je použil Bay u čtvrtých Transformerů (2014).

Protože jde dnes vývoj kupředu mílovými kroky, rozhodl se IMAX k updatu. Opět mu k tomu posloužila kamera třetí strany, tentokrát Arri Alexa 65. Díky stejné šířce čipu, jakou měl analogový 70mm záznam, bylo opět možno použít IMAX objektivů a samotná kamera stále platí za to nejlepší, co je v dnešních dnech k dostání - je schopná dodat obraz v 6K rozlišení, s obrovským dynamickým rozsahem, pokrývající neuvěřitelné množství barevného spektra, a tak dále. Zkonstruovaná byla jako základní 2D varianta, a to i díky tomu, že své hlavní místo našla opět v Hollywoodu a tam se od nativního stereografického záznamu začalo upouštět. V případě potřeby 3Dčko zajistí konverze, což je i případ prvního komerčního filmu, využívajícího této kamery - třetího Kapitána Ameriky (2016). Téhož roku byl prakticky celý touto kamerou natočen i Sully, který 3Dčko ovšem nevyužíval. Dále ji využijí i další díly Avengers (2018, 2019), točit by se jimi měl i další díl Mission Impossibe (2018) a letos je Bay využil u robotů pátých, ovšem v páru a s pomocí 3D rigu tak, aby natočil 3D záznam plně kontrolovatelný a umělecky přizpůsobený.

Všechny tyto filmy a jejich IMAX záznamy pak spojuje jedno - že mají shodně poměr stran IMAX záběrů v 1.89:1 a takto byly ve všech IMAXech promítány. Včetně těch, které ještě zachovaly analogové promítačky.

 

Hollywood i IMAX jsou ovšem pořád nenasytní a ani "stejný druh záznamu a projekce", jakkoli se tyto hranice v digitálním prostředí smývají, potřeby obou nenasytil. A proto pokud je dobrá vůle, objevují se měnící se poměry stran, nebo přímo obrazově přizpůsobené kopie filmů IMAXu u snímků, které IMAX kamery nepoužívaly.

Tento trend započal Tron Legacy (2010), kde se tvůrcům efekt přepínání AR u TDK líbil natolik, že ho použili také. Abyste pochopili - digitální kamery mají typicky nativní poměr stran někde mezi 1.6:1 až 2.1:1. Veškeré záběry 2.4:1, které běžně vídáme, jsou z těchto čipů "ořezány". Problém to není, tvůrci do těchto poměrů přirozeně komponují a přebytečný obraz je pro ně vlastně "odpadní". V případě IMAXu se ale dá využít a po Tronovi přišla celá řada dalších filmů, které v IMAXu uvidíte s větším množstvím obrazu, než kolik je ho "oficiálně k dispozici" v běžné distribuci.

Namátkou je to Prometheus, první Amazing Spider-Man a Skyfall z roku 2012, Nevědomí a Riddick (2013), první i druzí Strážci Galaxie (2014 a 2017), Země zítřka (2015) a Doctor Strange (2016). U všech je to verze podružná, nebo chcete li bonusová, původní umělecké cítění vše komponovalo do 2.4:1. Přesto jsou to verze taktéž vyhledávané a oblíbené.

 

Pokud historie IMAXu něco značí, je to fakt, že je to společnost, která neustrne na místě a bude dál pracovat na zdokonalení diváckého zážitku. Proto dlouhá léta vyvíjela plnohodnotnou náhradu za původní 70mm projekci a na konci roku 2014 byla schopná s premiérou závěrečného Hobita tento systém představit. Možná ji k tomu popohnaly okolnosti, že se IMAXu zrodila plnohodnotná konkurence, která má sílu ve stínu slavné značky nezaniknout. Dolby Cinema je sice mladý formát a navíc sdílí s IMAXem nejeden koncept. Přesto se i díky němu spustil do ostrého provozu IMAX with Laser.

Jak již název napovídá, je to projekce využívající jako zdroje světla laser. V našem případě hned šesti různých svazků, proto se můžete setkat i s označením 6P laser. Zdrojem světla už není bílé světlo xenonové lampy, ale šestice již barevně definovaných paprsků v barevném rozložení RGB, pro každý z duálního projektoru po jednom. Tyto paprsky už mají v základu odlišnou vlnovou délku, takže během 3D projekce nedochází k průchodu polarizačním filtrem a světlo tak "kradou" pouze brýle. Vzhledem k tomu, že výkon laserů může převyšovat s prstem v nose i výkon původní 70mm projekce, je to ale jen pouhý detail, který nehraje vůbec žádnou roli. Každý svazek navíc pracuje na obdobném systému jako lokální stmívání u moderních televizorů, takže v kombinaci mnohem většího nativního kontrastu a světelného výkonu i IMAX zavádí HDR projekce, byť o tom žoviálně nemá potřebu se zmiňovat. Díky tomu může naprostou samozřejmostí implementovat i 4K rozlišení, což je ve světle všeho okolo vlastně jen bonus.

Přesto IMAX kvůli laseru musel čelit nejedné překážce. Podstata laseru vytvářela v obraze negativní přidružené jevy, jako je flíčkování (možná znáte z laserových ukazovátek) a musela ho vyřešit vskutku šalamounsky. Za plátnem jsou umístěny nesčetné prvky, které plátno rozvibrují tak, aby si toho divák nevšiml, ale zároveň tak, aby díky vibracím vymizelo ono flíčkování. Že to v kombinaci s nárůstem rozlišení prakticky odstranilo i screendoor efekt netřeba rozebírat.

 

Navíc když už IMAX vymýšlel onu revoluci, vrátil se i k původnímu nápadu projekce ve formátu 1.43:1. 4K čipy si sice zachovaly originální 1.89:1 AR, ovšem alternativní anamorfní skla zajišťují, že projekce může být uskutečněna i právě v originálním podání.

Na popud konkurenčního Dolby Atmos navíc IMAX vytvořil update i zvukový, ve kterém do stávajícího systému začlenil dalších šest kanálů a zvuk se tak stal v těchto sálech tridimenzionální. Mimochodem tento systém se povinně zavádí do každého nového IMAXu bez ohledu na to, zda je laserový, nebo ne. Bratislavský sál tak tuto vymoženost už poskytuje.

Článek to byl dlouhý, přesto jsem mnoho věcí a detailů vynechal. Snad bude sloužit i jako pochopení toho, kde co můžete očekávat. IMAX má před sebou stále zářnou budoucnost a je jisté, že nejen Christopher Nolan bude dále využívat technologii ať už k prezentaci svých snímku, nebo k jejich záznamu. Že je filozofie a princip pokroku společnosti správný ostatně značí i to, že se právě onen slavný režisér nechal slyšet, že laserová projekce, byť nabízí "jen" 4K, poskytne do budoucna plnohodnotnou náhradu za 70mm projekci. A pokud i velký digitální odpůrce jakým je Nolan pochválí a upřednostní digitál, pak to musí být Digitál s velkým D.

---

Vytáhni v hospodě: Často tady v diskuzích zaznívají dotazy, kam je nejlepší si v IMAXu sednout. Přirozeně každý doporučí něco jiného, ale za sebe říkám, že pokud už vážíte cestu do tohoto sálu, měli byste mít plně vykryté zorné pole. Prvé čtyři řady jsou dost nepohodlné ve vztahu nakolik musíte zaklánět hlavu, řada pátá a šestá se mi ale stále jeví jako nejlepší možnost a ideální kombinaci relativního diváckého pohodlí a pohlcením obrazem.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace