Dunkerk je výhra na všech frontách, Valerian se nechytá
23:50 | 23.07.2017 |
Léto je v plném proudu a hlavně americká kina jsou narvaná k prasknutí. Jak jinak si vysvětlit fakt, že hned čtyři filmy překonaly v zámoří hranici 20 milionů dolarů za víkend a na ultradrahou sci-fi Luca Bessona zbyla až pátá příčka? Jsou to zajímavá numera, která si zaslouží rozebrat až na dřeň. Připraveni? Tak jdeme na to.
Na prvním místě nám všem dělá radost válečný film, ve kterém Britové dostávají na zadek a přesto je na ně celý národ hrdý. Dunkerk v režii milovaného Chrise Nolana dokázal za první tři dny v Americe vydělat 50,5 milionu babek, což je prostě super. Většina analytiků totiž před víkendem operovala s čísly o 10-15 mega menšími. Včetně mě. Nevěřil jsem, že by 150 milionový válečný snímek o evakuaci 400 000 britských vojáků mohl udělat takový sukces. Proč? Protože pro Američany je to neznámé téma. Jenomže jsem podcenil tzv. „faktor Nolan“.
Když se podíváte na výdrž předchozích Nolanovek, musí vám být jasné, že tady se bude znovu útočit na 180 milionů dolarů jenom z amerických kin. To není vše. Pozvolna se totiž rozjíždí i svět. Za první víkend připlulo do warnerovské pokladničky moc pěkných 55 mega. Berte při tom na vědomí, že toto číslo pochází z prvních 46 zemí a Nolan se ještě může těšit na premiéry v Číně, Japonsku, Itálii, Německu, Mexiku, Brazílii… Jenom blázen by neviděl, že to bude znamenat více než půl miliardy v celkových tržbách a poklidné doplutí do bezpečných ziskových vod.
Pro Warnery začíná být Nolan rodinným stříbrem, které logicky odmítají půjčovat. Je to pro ně jistota, která jim na rozdíl od Guye Ritchieho dodá jak obdiv, tak peníze. Ať už je to film operující ve snovém světě, sci-fi o cestování do jiných galaxií nebo komiksový hrdina se slabostí pro netopýry, pokaždé je z toho událost, o které se nepřestává mluvit ani měsíc po premiéře. Což je v dnešní době velká vzácnost. Ukažte mi jiného režiséra, který by si mohl říct o 150 mega na válečný film, v němž bude jedinou větší hvězdou Tom Hardy a nebude v něm hrát fakticky jediný Američan?
Nabízí se otázka, co bude dál. Režisér se před premiérou Dunkerku vyjádřil v tom smyslu, že je Warnerům neskonale vděčný za tu odvahu, se kterou mu poskytli obří blockbusterový rozpočet. Už teď je jasné, že se to vyplatilo všem. Já si přesto myslím, že to bylo něco za něco. Všude se spekuluje o tom, že Barbara Broccoli není spokojená s distribuční smlouvou se Sony, které distribuuje „jejího“ Bonda. Není proto tajemstvím, že za rohem stojí řada studií ochotných kývnout Barbaře na cokoliv, a ještě jí dobře zaplatit. Warneři budou dost možná první na ráně a můžete hádat dvakrát, který režisér už několikrát vyjádřil přání natočit si další dobrodružství agenta Jejího veličenstva…
Pojďme rychle ke stříbrné pozici, na které trůní černošská komedie Girls Trip. K plusovým milionům se letos neúspěšně zkoušela prokalit už Scarlett Johansson, ale úspěch si v žánrů ženských pařeb připisují až Jada Pinkett-Smith a Queen Latifah. Dámy a pánové, tahle levná komedie opravdu vydělala 30 mega za první 3 dny v amerických kinech! Znovu se ukazuje, že není radno podceňovat černošské diváky. Ti jsou v Americe podobně zavilí, jako nenároční diváci české provenience utrácející stovky korun za vstupenky na filmy Zdeňka Trošky a k zisku ženou jednu sra*ku za druhou. Nic s tím nenaděláme.
Bronz patří Spider-Manovi. Stačí mu k tomu pokles o 50 % a dalších 22 mega. V Americe je z toho průběžná čtvrt miliarda a já si začínám myslet, že pavoučí muž s gadgety od Iron Mana nedá v zámoří víc jak 300 mega. To je mírné zklamání a náznak toho, že docela očekávaná miliarda nepadne. Svět totiž přidává 320 milionů a po necelém měsíci v kinech jsme na 570 melounech celosvětově. Co by se muselo stát, aby nejnovější Marvelovka bájnou miliardu překonala? Musela by se naprosto zbláznit Čína, která si s premiérou dává na čas. Věříte tomu? Já ne.
Až na čtvrtém místě je Válka o planetu opic a já těm číslům nemůžu uvěřit. Po zklamavším prvním víkendu jsem nejenom já očekával, že zaúřadují parádní recenze + spokojené reakce diváků. Nestalo se a závěr opičí trilogie si připisuje vyloženě ošklivý propad o 63,7 %, což znamená 20 mega za druhý víkend v kinech a celkových 97 milionů babek z amerických kin. Začíná být jasné, že tentokrát to nebude stačit ani na stopáďo, což je vzhledem k tržbám jedničky a dvojky tristní číslo. Opice bohužel nezachraňuje ani svět, který se sice teprve rozjíždí, ale průběžných 77 milionů dolarů z první várky zemí jasně naznačuje, že tentokrát se Foxům nepodaří překonat ani půl miliardy. Pro Lišáky to není žádná tragédie, která by snad měla znamenat odepisování desítek milionů dolarů, ale pro takhle kvalitní trilogii je to nespravedlivý a trochu hořký konec.
No a konečně „causa Valerian“ a pátá pozice. Je z toho necelých 17 milionů dolarů za první americký víkend a to je samozřejmě průšvih. Luc Besson snil dobře dekádu o tom, že na plátno přivede svůj oblíbený komiks francouzské provenience, a světe div se – sehnal více než 200 milionů dolarů a svůj sen zrealizoval. Už po prvním traileru se začaly objevovat zkazky, že nás čeká další John Carter, a nikdo nechápal, kdo mohl francouzskému ex-enfant terrible režisérovi poskytnout tak neuvěřitelný rozpočet. Odpověď je, že skoro všichni. Společnost EuropaCorp totiž předprodala práva na uvedení po celém světě a sama je v tom namočená „jenom“ za 10 % z rozpočtu, které musí vydělat ve Francii a pár dalších zemích. Začínáte jásat, jak to ten šikula Besson vymyslel? Ne tak rychle.
Jakobynezávislé studio EuropaCorp v čele s Bessonem sice napodobilo hollywoodské Lionsgatey a minimalizovalo svoje možné ztráty, ale totálně si pošlapalo svoji pověst a dost možná zavřelo vrátka nejenom k sequelu, ale i k produkci dalších velkých filmů. Začíná být totiž jasné, že Valerian nebude propadákem jenom v Americe, ale po celém světě. Viz úvodních 2,9 milionů z Německa. Za všechny doufám, že se Luc v následujících dnech neprobudí s koňskou hlavou v posteli.
Šesté místo má opatrovník Mimoňů. Ne, nemluvím teď o Mr.Hladovi. Já, padouch úřaduje v kinech už potřetí a po nic moc otvíráku cení svoje zoubky. Propad o 34 %, dalších 12,7 mega a celkem už více než 213 melounů z Ameriky. Ta pravá legrace začíná u světa. Díky skvělým výsledkům fakticky v každé zemi (v čele s Čínou, kde bude Padouch útočit na 150 mega) jsme už na dohled hranice 750 milionů dolarů a v pohodě se bude pokračovat za 800 melounů. Universalové to tedy zase dokázali a do kin poslali animák za méně než 100 milionů dolarů, který jim vydělá několikanásobek jejich nákladů. Kudos, rotující zeměkoule.
Připraveni na závěrečný turboodstavec? Na sedmém místě je Baby Driver. Pokles o nádherných 31 %, dalších 6 mega a celkem už více než 84 mega z Ameriky. Kilo z toho nakonec asi nebude, ale stejně je to pro strádající Sony úspěch jako hrom. Osmičku má v držení komedie Pěkně blbě. Rimsy z ní sice do stropu nadšením neskákal, ale diváci na tuhle pohodou komedii slyší a v Americe se pomalu blížíme k 25 milionům. Film prý potřebuje 30, aby se zaplatil. Deváté místo okupuje Wonder Woman a je to pořád masakr. To máte 390 milionů z Ameriky, 390 milionů ze světa a někdy za dva týdny už budeme za hranicí 800 milionů dolarů celosvětově. Desítku statečných uzavírá nudně působící horor Wish Upon, který pomalu vyklízí pozice se svými průběžnými 10 miliony babek z amerických multiplexů a nikdy neměl jít do širokého nasazení ve více než 2000 kinech.
Kompletní žebříček tržeb zde.
Příští víkend se o dolary z kin porve sympaticky vyhlížející a dobře ozbrojená Charlize Theron v akčňáku Atomic Blonde: Bez lítosti. Otravovat ji bude velmi mizerně vyhlížející animák Emoji ve filmu. Vím přesně, co si myslíte. Já si to myslím také. Spravedlnost neexistuje a banda malých uřvaných dětí v kinech převálcuje hrstku fanoušků kvalitní akce a peroxidu. Smutnou zprávu vám příští týden sdělí Cival. Za mě je to všechno, čau.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry