MoneyZone: Proč dá Kráska a zvíře miliardu?
12:00 | 13.03.2017 |
Kdo pravidelně sleduje MovieZone, tak ví, že během posledních týdnů se o tržbách mluví zase trochu víc, než by bylo normální. Tak trochu samolibě si myslím, že diskuzi MovieZone geeků odstartovaly moje články rozebírající letošní premiéry v kinech seřazené podle šestice největších studií (dlužím vám Lionsgate a nezapomínám na to). Nadšené výkřiky pokračovaly díky premiérám filmů Uteč a Logan: Wolverine, které svými čísly překonaly všechna očekávání a nejenom mně zamotaly (a motají) hlavu.
V době vydání článku už v kinech válčí Kong: Ostrov lebek a je na čase si rozebrat posledního kostlivce ve skříni. Titulek napovídá, že budu mluvit o Krásce a zvířeti, tedy té Disneyovce, která odstartuje v tisícovkách sálů po celém světě už tento pátek a má potenciál zase jednou přivodit široký úsměv geniálním producentům pracujícím u Myšáka. Ke čtení si otevřete Rockwood Merlot Special Reserve ročník 2014 a jdeme na to.
Proč čuchá redaktor MovieZone TedGeorge miliardu dolarů v kinech? Protože ji tuší i půlka tržebně gramotného světa. Z části, ale tak jednoduše vás neodbydu. Začít musíme u Disneyho doma. Studio, jež promění ve zlato 90% filmů, na které šáhne, má za sebou naprosto neuvěřitelný rok v kinech. Občanská válka dala miliardu, Rogue One jakbysmet. Pixarovka Dory nezůstala o moc pozadu a Zootropolis se přes magickou hranici nakonec také přehoupnul. Kniha džunglí zakončila svoji pouť multiplexy za hranicí 960 milionů dolarů a jasné bylo následující: Myšák vládne naprosto mimořádně a suše ukořistil TOP 5 v žebříčku nejvýdělečnějších filmů za rok 2016.
Mnozí čtenáři však při pohledu na sled letošních premiér pochybují, jestli ona nadvláda bude pokračovat i právě probíhající kalendářní jednotku. Přeci jenom – Warneři, Foxové a hlavně Universalové do toho letos šlapou s 15-20 velkými premiérami a Disney posílá do multiplexů „jenom“ 7 velkých filmů. Jenomže ono mu to, dámy a pánové, bude dost možná na ten piedestal stačit. Nebudu zde znovu rozebírat očekávané miliardy (myšleno celkově) z pokračování Strážců Galaxie, Pirátů z Karibiku, Aut, Thora a Hvězdných válek. Soustředíme se jenom na krásnou Emmu Watson a znetvořeného Dana Stevense.
Předprodeje trhají všechny rekordy. Největší on-line prodejce vstupenek Fandango uvádí, že Kráska prodala více vstupenek než Dory (jenom připomínám, že Pixarovka si přišla na otvírák 135 mega a celkových 486 melounů jenom z Ameriky). Lidé si prý dokonce zarezervovali více lístků do kina než u Občanské války. Ta otevřela v USA se 179 milionovou jistotou a na pokračování komiksovky z toho bylo nádherných 408 milionů jenom ze zámoří. Fandango se nechalo slyšet, že už dnes jsou vyprodané stovky projekcí a studio přidává do 4000 kin další a další promítání nutné k uspokojení poptávky. Největší web prodávající vstupenky zároveň zmínil, že už teď se jedná o nejlépe se prodávající rodinný film všech dob!
Minulý týden se zároveň objevil první tracking. Co to slovíčko na „t“ znamená? Analytici dají dohromady zveřejněná čísla z předprodejů, přehrání trailerů na Youtube, šum na Facebooku a Twitteru… Následně přijdou s numerem, jež by se mělo blížit otevíracímu víkendu v kinech. Neberme teď v úvahu klasicky podstřelených 110 milionů, které oficiálně posvětil Disney. To je číslo, kterým si dané studio kryje záda (u Logana to bylo 60 mega) před akcionáři, aby nebyl film náhodou brán jako zklamání. Zdroje mimo studio uvádějí 130-160 milionů za první víkend a Deadline říká, že nás dost možná čeká fantastických 150 mega.
Tracking samotný má za sebou složité období a může za to hlavně Jurský svět. Pánové analytici se tenkrát krutě netrefili. Několik týdnů před premiérou se nesměle hovořilo o ještěrčím otvíráku 80-100 mega. Necelé dva týdny před premiérou se ozvalo studio, které očekávalo úspěch v podobě 100 milionů za první víkend. Tracking ostatních kecalů byl zákonitě upraven na 125 melounů. Vše ostatní je historie. Jurský svět držel až do příchodu sedmých Hvězdných válek rekord v podobě necelých 209 milionů dolarů za první tři dny v amerických kinech a celkově si ve světě přišel na více než 1,5 miliardy dolarů.
Něco mi říká, že nás podobně nečekaný nářez čeká už v pátek 17.3. Nebudu si mnou tušená čísla schovávat na závěr článku a vyjevím vám je už teď. Odhaduji otvírák 155 mega a celkem více než 450 milionů z USA. Předchozí rodinné podívané výše jmenovaného studia násobily první víkend s ještě větší intenzitou, ale první recenze jsou pouze spokojené, nikoliv nadšené. Na RottenTomatoes činí k dnešnímu dni průměr 70%. Oproti často srovnávané Popelce jde o pokles 13%, což se na výdrži v kinech přece jenom nějak projeví.
Co se světa týče, tak můžeme pomalu zapomenout na premiéru v Rusku. Naši bývalí okupanti se nemůžou srovnat s tím, že ve filmu hraje Josh Gad, jehož postava je prý tak trochu gay. Teplou hlídku v kinech obstarali KarelR s MrHladem (to jsem napsal nešťastně) a podle těchto dvou heterosexuálů (snad takhle stačí) se kolem a kolem jedná jenom o jeden krátký a značně ambivalentní záběr. Bohužel pro amatérské a tolerantní tržební analytiky z řad MovieZone budeme muset jednorázově škrtnout dobře 100 milionů dolarů z celosvětových tržeb. Svět je totiž plný přecitlivělých matek a na číslech se to projeví.
UPDATE: Poslední informace hovoří o tom, že film v Rusku nakonec startovat bude. Akorát mu soudruzi dali 16+ rating. Myš se nažrala a Lenin zůstal celý.
Stejně si ale myslím, že tržby mimo Ameriku půjdou za hranici 500 milionů dolarů a ona miliarda nakonec opravdu padne. Kráska a zvíře se v kinech za poslední roky vyskytla jenom jednou a fakticky nikdo nevěnoval francouzskému pokusu větší pozornost. Japonsko, Čína, Korea – to všechno jsou země, kde bude Emma Watson vedoucí rozpravu s oživlým porcelánem řádit s dosud nepoznanou intenzitou a byť v Evropě nějaké rekordy není možné očekávat, právě Asie požene tržby zase hodně vysoko. Marketingová mašinérie jménem Disney o sobě dává vědět už několik týdnů a jistě pro vás nebude překvapením, že herecké obsazení se před pár dny vrátilo ze své „Tour de promotion“ zaměřené právě na hrstku asijských zemí.
Když už jsem zmínil tu Emmu – ta je pro roli Belle jako zrozená. Na Hermionu vzpomíná celý svět a do kina budou mířit celé rodiny dychtící po panenském děvčátku běhajícím po rozkvetlých loukách. Nepodceňujme ji. Neříkám, že je to velká hollywoodská hvězda schopná lákat do kin davy na marketingem skoro netknutý thriller Circle, ale castingoví agenti zodpovědní za její obsazení do Krásky si už pomalu mohou gratulovat. Skandály neposkvrněná Emma byla výborná volba.
Na skladě mám ještě jeden argument. Byť to v naší kotlině není až tak známý fakt, animovaná Kráska a zvíře z roku 1991 si před 25 lety došla ve světě pro 425 milionů babek. Pokud budeme brát v potaz inflaci, Disney může přepočítávat více než 750 milionů dolarů. Ta značka má (hlavně v zámoří) obrovský zvuk a lidé čekali na hranou adaptaci legendární pohádky opravdu hodně dlouho. Srovnání s Popelkou, kterou si zahrála dokonce i Drew Barrymore, je sice nasnadě, ale z hlediska tržeb prostě nedává smysl.
Překoná tedy Kráska a zvíře rekordní březnový otvírák 166 milionů, kterým udělal u Warnerů (alespoň na chvíli) minulý rok radost Batman v Superman? Pravděpodobně ne. Ale celkových 330 mega, které si v Americe připsal komiksový souboj titánů, s velkou jistotou ano. V diskuzi se můžeme bavit o tom, jestli dá Kráska 800, 900 nebo víc milionů, ale nechci prosím pěkně vidět žádné tipy na 500 nebo 600 mega.
První čísla jasně ukazují, že taková numera jsou už dávno pasé a čeká nás velký úspěch, který vystřelí Disneyho k obhajobě koruny hollywoodského tržebního krále. Zbývá tedy jenom dodat, že diskuze je otevřená a zkuste svoje čísla podpořit alespoň nějakými argumenty.
Vytáhni v hospodě: První trailer Krásky a zvířete vidělo na internetu za prvních 24 hodin rekordních 127,6 milionů diváků. Jenom pro srovnání – erotikou posilněných a specifických Padesát odstínů temnoty zhlédlo 114 milionů neplatících diváků. Probouzející se Síla v režii J.J. Abramse si potom připsala 112 milionů zhlédnutí.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry