Vše, co jste kdy chtěli vědět o filmových tržbách 2.0
20:00 | 06.02.2017 |
Vítejte, milí čtenáři. Vzpomínáte si? Už to budou skoro dva roky, co jsem KarloviR poslal nevyžádanou poštu. V ní byl článek s názvem „Vše, co jste kdy chtěli vědět o filmových tržbách (ale báli jste se zeptat)“. Vyznat se v džungli hollywoodských čísel je těžké a já jsem se vám tenkrát pokusil osvětlit alespoň některé aspekty tzv. „ultimátního tržebního problému“. Nastal čas naservírovat vám pokračování. Proč zrovna teď? Má redaktor nějaké nové zdroje informací? Má, ale nebudu vám na tomto místě spoilerovat. Nerad bych odradil náhodného MZ hosta, ale ještě než začnete číst… Bude dobré, vhodné a slušné si ten odkazovaný článek (znovu) pročíst. To by pro začátek stačilo. Zbývá už jenom obligátní doporučení červeného vína ke čtení. Dopřejte si Cabernet Sauvignon barrique z vinných sklepů Valtice. Jdeme na to.
Malý rozpočet = velké zisky?
Podnadpis by asi měl znít: “Pár příkladů z posledních doby, ať nemluvíme jenom neurčitě”. V této kapitole si rozebereme podrobněji dva “menší” filmy z poslední doby a zkusíme se dobrat k nějaké velké myšlence. Jistě jste zaznamenali, že občas se v kinech objeví film s naprosto nicotným rozpočtem, který přece zákonitě musí vydělat velké peníze. Často to bývají horory, které nemusí spoléhat na velké herecké hvězdy a za pár drobných milionů nabídnou vděčným divákům krev, lekačky a sex. Jenomže ono to není zase tak jednoduché.
Blair Witch
Začneme s “pokračováním” Záhady Blair Witch, které s velkou pompou zamířilo do kin před pár měsíci. Film byl dlouho znám jako The Woods. Pamatuju si, jak jsem na MovieZone nahazoval trailer a přirovnával ho právě k legendární legendě o Blairské čarodějnici. V tu dobu jsem nemohl tušit, že studio s diváky hraje podivnou hru a ve skutečnosti se jedná o pokračování nejznámějšího found footage filmu všech dob.
Tento příklad je zajímavý hned z několika důvodů. Pokud na chvíli odhlédneme od čísel, tak musíme jmenovat KarlaR. Ten se čtenářům snaží už nějaký ten rok vštípit, že ty úplně první reakce a podivně vysoké hodnocení na IMDB jsou často (ne-li skoro pokaždé) “bullshit”. Blair Witch se po Comic-Conu pyšnilo nadšenými recenzemi a 100% hodnocením. Fakticky všude.
Jenomže to promluvili skalní fanoušci pečlivě vybraní studiem a podplacené recenzentské bestie (ať shoří v pekle). Až když šel film opravdu do kin, ukázala se pravda. Cinemascore bývá u hororů vždy nízký, ale D+ je stejně docela síla. Nemluvě o 36% na RottenTomatoes. V tomto případě mě ta sračkovost hororu docela mrzí, protože nadějný režisér Adam Wingard bývá skoro pokaždé zárukou slušné zábavy a v žánru docela vzácné kvality.
A teď zpátky k číslům. Studio Lionsgate se ještě předtím, než film odstartoval v kinech, pyšnilo nízkým rozpočtem 5 milionů dolarů. Na první pohled to tedy vypadalo, že tady prostě není možné prodělat. Problémy provázenému studio se to přesto povedlo. Potvrzuje to i burza, která v návaznosti na premiéru hororu poslala akcie studia prudce dolů. Očekával se totiž otvírák 20 mega. Ve skutečnosti z toho byla jenom necelá polovina. Celkem si film v USA přišel na 20 milionů a ve světě z toho bylo dalších 25 kulatých.
Vidím zvednutou ruku. Ano, pane zasloužilý MovieZone uživateli Axisi? Že to při rozpočtu 5 mega a tržbách 45 milionů musí být producenti v plusu? Není tomu tak, ale děkuji za otázku. Jak už sem naznačil v minulosti, náklady na reklamu jsou neúprosné a žádný film směřující do tisícovek kin (a není to oskarovka vybočující ze zaběhnutých distribučních kolejí) se jim prostě a jednoduše nevyhne. Střídmé odhady říkají, že tv spoty a jiné stály studio minimálně 20 milionů dolarů. Jenom v Americe. Práva do světa Lionsgate předprodává a náklady na světovou reklamu na svých bedrech nenese.
Ono je tedy vlastně skoro jedno, jestli má malý horor rozpočet 1, 5 nebo 15 milionů dolarů. Jen tak mimochodem - minulý rok startovalo v kinech pokračování hororu Ouija. To mělo dvojnásobný rozpočet a v kinech po celém světě vydělalo celkem 81 milionů dolarů. Odhaduje se, že je film v tuto chvíli na nule a peníze vydělá až s nástupem na DVD a Blu-ray, kde se horory prodávají pořád docela slušně. Já jenom kdyby někdo chtěl aplikovat onu (ne)slavnou tržební poučku, že film musí v kinech vydělat dvojnásobek svého rozpočtu, aby se dostal do plusu.
The Space Between Us
Bývaly doby, kdy studio při neúspěchu svého filmu v kinech drželo “hubu a krok”. Ty časy jsou nenávratně pryč a příklad této vesmírné romance nám ukáže nový fenomén týkající se tržeb hollywoodských filmů. Pojmenoval bych ho “Relativizování neúspěchu v kinech”. Za vším hledejte již zmiňované studio Lionsgate. Právě to proniklo díky Twilightům a Hunger Games mezi TOP 6 největších hollywoodských studií. Bohužel pro ně, poslední roky trpí pod návalem průšvihů a přes jejich velkohubá prohlášení jejich akcie klesají a klesají…
Proč zase mluvím mimo téma naznačené podnadpisem? Protože Lionsgate má velmi specifický distribuční model svých filmů. Zatímco největší studia většinou distribuují svoje filmy po celém světě sama (anebo s pomocí jimi vlastněných filiálek), Lionsgate je pořád relativně mladé studio a svoje zastoupení po světě až na výjimky nemá. Proto prodává práva na svoje filmy v předstihu a nese na svých bedrech risk ze startu filmu v amerických kinech.
Tomuto modelu distribuce se v minulosti věnoval imf a já také plánuji nějaký hezký článek. Pro účely mojí pointy o tom píšu kvůli tomu, že jim to umožňuje veřejnosti nakecat, že sebevětší propadák jim vlastně nezpůsobí žádnou velkou ztrátu. Z jejich apologetiky se poučilo další nové studio. Jmenuje se STX, chystám o nich samostatné téma a do amerických kin tento víkend uvedlo vesmírnou romanci The Space Between Us.
Britt Robertson ve filmu udržuje vztah na dálku s klukem, který se narodil a žije na Marsu. Všichni ale víme, že láska vakuum přenáší a tak dostane šťastlivec možnost ztratit panictví a odletí na jedinou obydlenou planetu v sousedství. Ten film prostě propadl. Původně měl startovat už o Vánocích, ale studio si to kvůli, ehm, tematické konkurenci v podobě Rogue One, rozmyslelo a film poslalo do kin až na začátku února.
Z počtu 2800 kin z toho byl naprosto tragický otvírák 3.8 mega a člověk by si myslel, že studio STX bude taktně mlčet. Kdepak. Film s rozpočtem 30 milionů dolarů měl podle vyjádření studia stát 3,7 mega. Proč? Prý kvůli prodeji práv do světa a daňovým úlevám. Deadline odhaduje, že náklady na americkou reklamu byly 20 mega a je tedy dost možné, že tržby z kin nepokryjí u romance ani náklady na distribuční poplatky.
Když už jsem zmínil nový fenomén počítající s daňovými úlevami a prodejem filmů do zahraničí, musím na tomto místě jmenovat Bohy Egypta, což je naprostý extrém. Film měl rozpočet 140 milionů dolarů, reklamní kampaň “all inclusive ala superbowl spot carte” a za sebou ďábelské Lionsgatey. Snímek propadnul naprosto šíleným způsobem. V Americe vydělal 31 mega a svět nedokázal blockbuster vytáhnout ani na 150 melounů celkem. Reakce studia byla fascinující: “Jsme spokojení, po daňových úlevách z Austrálie a prodeji práv do světa jsou naše náklady 10 milionů dolarů včetně reklamní kampaně”.
A to by pro dnešek stačilo. Doufám, že vám těch 4400 slov uběhlo rychle a při čtení jste se nenudili. Mnoho věcí znovu zůstalo opomenuto, ale moje pondělní odpoledne není nafukovací. V následujících měsících se na MovieZone dočkáte dalších tematických článků a je jenom na vás, o čem budou. Jsem ochotný hrát na přání a diskuze pod článkem je otevřená. Mějte se dobře a brzy zase “napřečtenou”.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Ty prumerny naklady 417 mega na prumernej blockbuster za 150 cistejch pocita i s tema 67 miliony na vyrobu distribucnich kopii pro kina a hlavne lisovani tech milionu DVD a Blu-ray.
Dost lidi ty prachy z nosicu pocita uplne zvlast a pokud by jsme se zaridili podle nich, tak jsme na nákladech 350 milionu na film, coz prece jenom dava vetsi smysl, protoze dnesni blockbuster se bez nakladu na reklamu 120-200 melounu proste neobejde...
Ostatne i naklady vcetne reklamy na hodne drahy blockbustery poslednich let (Batman v Superman, Amazing Spiderman 2) se uvadeji 400-450 mega vcetne reklamy, ale s naklady na lisovani DVD a Blu-ray to cislo samozrejme nepocita.
Tak jenom pro jistotu...