Téma: Vzestup a pád Legendary aneb všechno, co musíte vědět o domově Nolana a Snydera
19:00 | 25.01.2017 |
Vítejte, přátelé. Právě jste klikli na téma, které si dává za úkol přiblížit vám produkční společnost, jež nás vítá svým logem v kinech už více než dekádu. V současnosti se tato "legendární" filiálka Warnerů a Universalů pyšní 44 filmy, které šly do kin, a vy jste na většině z nich v kinosálech byli. Některé nenávidíte, jiné milujete a většinu jistě znáte. Není to jednoduchý úkol a já mám co dělat, abych to za úterní dopoledne dal nějak rozumně dohromady. Držte mi palce a koukejte to dočíst až do konce. Modří vědí, že se tohle téma na stránkách MovieZone objevuje hlavně kvůli událostem posledních dní, ale netřeba předbíhat. Vidíte, málem bych zapomněl. Ke čtení si otevřete červené víno Dornfelder Exclusive 2014.
Universal přebírá otěže (2014-2017)
Zatlačte slzu. Nechci se přehnaně rozepisovat za hranici 2200 slov a proto není čas podrobně rozebrat úspěch filmu „Vo štvorici po opici“ aneb Pařby ve Vegas aneb Hangoveru. Stejně tak nezbyde místo na Počátek, který je dodnes nejpřekvapivějším režijním triumfem Christophera Nolana. Vynechám i jeho závěr trilogie o Temném rytíři a budu sprintovat k Bryanu Singerovi. To je skoro až osudová režisérská figurka v životě našeho producenta. Co načal Singerův Superman v roce 2006 (a zachránil Zack Snyder Třístovkou v roce 2007), to dokončil Singerův Jack zápolící s obří fazolí v roce 2013.
Byl to velký propadák. Rozpočet 150 mega, 65 kulatých z USA, dalších 135 ze světa a průšvih byl na světě. Úsměv sice všem přítomným alespoň trochu rozzářil docela úspěšný Muž z oceli (ano, od znovu zachraňujícího Zacka Snydera), ale bylo jasné, že jsou na obzoru změny. Původní smlouva s Warnery se blížila svému konci. Tull měl pocit, že Warnerům vydělal velmi slušné peníze a nebyl spokojený s podmínkami, které mu studio nabízelo pro pokračování jejich plodné spolupráce. Šance se chopili Universalové a z dnešního pohledu neudělali zrovna šťastné rozhodnutí. Ale nepředbíhejme.
Baseballové drama 42 podpořené hitem Jay Z o Jackie Robinsonovi Warnerům ještě nějaké peníze vydělalo. Stejně tak Godzilla dnes všude zmiňovaného režiséra Rogue One Garetha Edwardse. Rozlučka v podobě Pacific Rimu už taková paráda nebyla. Astronomicky drahá robotí fantasmagorie (200 mega bez reklamy) režiséra Guillerma del Tora sice vydělala 400 melounů (hlavně díky super-úspěšné Číně), ale pouhé kilo pocházelo z Ameriky a všem bylo jasné, že tady někdo prodělá peníze. Tull však jako kdyby to neviděl. Podepsal distribuční smlouvu s Universaly a z pozice výkonného producenta se pomalu (ale jistě) přesunul do pozice producenta. Pýcha předcházela pád.
Co ta smlouva a pozice producenta jako takového znamenala? Větší kreativní kontrola nad daným filmovým projektem vykoupená větším finančním riskem. Bohužel pro našeho Toma, v roce 2014 a 2015 vznikli pod distribuční záštitou Universalů takové propadáky jako Sedmý syn (rozpočet 90 mega, tržby celosvětově 114 mega), Hacker (rozpočet 70 mega, tržby celosvětově 20 mega) a Purpurový vrch od Guillerma del Tora. Vrch měl rozpočet 55 mega a svět prostě nebyl připravený na pomalý gotický horor s Tomem Hiddlestonem v hlavní roli. Výsledné tržby 75 milionů babek znamenaly pro Tulla a Universal už třetí propadák v řadě. Au.
Thomas může děkovat Jurskému světu, ke kterému se přichomýtnul skoro až náhodou. Právě díky němu (a díky těm investovaným několika desítkám milionů dolarů) bral 200 melounů do plusu. Tím pohodlně zaplácnul svoje ztráty, ale znovu už naplno nezískal důvěru Universalů. Co teď? Pasivně čekat, jestli Universalům dojde trpělivost? Kdepak, mluvíme tu o člověku, který si před třinácti lety vyřval smlouvu s Warnery na produkování 25 filmů. Tom se začíná učit mandarínštinu (jakože fakt). Zároveň v roce 2014 balí kufry a navštěvuje nově budovaná filmová studia v čínském přístavu Qingdao (budou největší na světě, jejich cena je víc než 8 miliard dolarů a já si na chvíli dám se závorkami pohov).
Wanda, voe
Omlouvám se za ten podnadpis, ale já mám vážně pocit, že v mých posledních pěti tematických článcích neřeším pomalu nic jiného. Wanda mě se_e. Je jí poslední dobou všude plno, a když se zoufalý pisálek snaží psát o tom finančním „bekraundu“ současného Hollywoodu, tak se jí prostě nevyhne. Tull totiž na konci roku 2013 přesvědčil Universaly do registrovaného partnerství s tím ďábelským čínským konglomerátem, který jsem už rozebíral snad 100x. Naposledy třeba tady.
Tak jenom ve zkratce. Ve článku jsem přeskočil několik důležitých okamžiků, ve kterých samotný Tull odkoupil většinu společnosti do svých rukou za stovky milionů dolarů. Čínský Bill Gates, pan Wang, od něj odkoupil minulý rok Legendary za astronomickou částku 3,5 miliardy dolarů. Tull přesto zůstal tím nejvyšším šéfem. Ta částka je samozřejmě obří a je to mnohem víc, než na kolik byla tahle produkční společnost (v této chvíli mimochodem obtěžkaná dluhem 900 milionů dolarů – sakra, závorka) všeobecně hodnocena. Znovu budeme přeskakovat.
Thomas zase jednou viděl budoucnost a produkci 150 milionového Wacraftu tak trochu překombinoval. Investoval do něj totiž on, jeho společníci v Legendary, Universal, Wanda a další čínské fondy. Byl z toho pozoruhodný projekt, který svět přijal s výhradami. Redaktorům MovieZone se však líbil víc než Rogue One a v Číně vydělal 220 mega. Jenomže to nestačilo. V Americe film propadnul a nevydělal víc než 50 mega. Ve světě sice občas někdo do kina zavítal, ale stejně to nestačilo na víc než 434 milionů v celosvětových tržbách.
Do rovnice si přidejte Velkou čínskou zeď s Mattem Damonem. To je až nechutně podobný příklad jako výše zmiňovaný Warcraft. Rozpočet 150 mega, už teď skoro 170 jenom z Číny a předpokládá se, že ve zbytku světa film propadne. Náš pan Tomáš se přesto nevzdává. V plánu má mimo jiné adaptaci legendární herní pecky Mass Effect (má mu pomoci samotný Avi Arad) a následuje násilný STŘIH!!!
17. ledna 2017
„Zakladatel společnosti Legendary Entertainment odchází z jejího čela. Jeho místo přebírá šéf zábavní divize konglomerátu Dalian Wanda Jack Gao. Samotný Gao Tullovi poděkoval za jeho služby a ocenil, v jakém stavu přebírá Legendary Entertainment. Thomas Tull získal čestnou funkci čestného zakladatele. Byť ho provázela pověst neústupného byznysmana, se kterým se není radno dostat do křížku, Hollywood přesto přijal šokující zprávu s rozpaky.“
Tato informace je pro všechny komentátory hollywoodských občasníků velmi nečekaná, Thomas ji přijal s klidem a pro tisk řekl: „Budování Legendary mě v životě naplňovalo jako nic jiného. Jsem si jistý, že je moje dítě v dobrých rukách a já mohu být hrdý. Už nějakou dobu mám jiné ambice a teď budu mít čas je naplnit.“
Zmatení hollywoodští komentátoři pobíhali po tiskovém středisku v Pekingu jako slepice, které se právě dozvěděly, že bůh jednorázově smazal z celého světa všechny žížaly. Na záchodcích zapadlého pekingského bufetu potkal unavený novinář z Hollywood Reporteru redaktora MovieZone TedGeorge. Ten hluboce vzdychnul a zmatenému redaktorovi zapnul diktafon: „Hele, ono to vlastně dává smysl. Wandu vlastní nejbohatší Číňan současnosti, jakejsi Wang Jianlin, jehož jmění se odhaduje na víc než 30 miliard dolarů. Ten člověk má blízko k vládním špičkám a bez přehánění chce ovládnout svět. V roce 2020 má jeho skupina mít obrat víc než 100 miliard babek. Bude to ještě jízda.“
Vytáhni v hospodě: Nepodařilo se mi najít autora následného citátu použitého ve článku Forbesu, ale přijde mi tak trefný, že vám ho stejně nabídnu: „Pokud chcete, aby váš film v Číně uspěl, musí se v něm co nejméně mluvit.“ Jo, jsme v řiti.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry