TOP 11: Největší kasovní průšvihy roku 2016
15:45 | 24.12.2016 |
Jsou Vánoce. Cival zpívá místo koled písničky z La La Landu, Mr.Hlad plete šálu se vzory Mimoňů, KarelR přemítá o své existenci, Rimsy je na Štědrý den vyslaný do kina na Manžela na hodinu a Ted píše o tržbách. Plus minus tedy to stejné, co minulý rok. A vlastně i ten předminulý. To se Civalovi nechtěla psát TOP 11 největších úspěchů a propadáků za rok 2014 a rozhodl se zabít dvě mouchy jednou ranou. Naprosto neprofesionálně tenkrát svěřil psaní očekávaných tematických článků vrchnímu otrapovi pod svými pravidelnými tržebními reporty - mně. No, jak nám to utíká.
Právě jste se začetli do TOP 11 největších propadáků tohoto roku v kinech. Hollywood má (téměř) za sebou rekordní rok. Ne všechno zlato se však třpytí. Zatímco nejúspěšnější filmy jeden za druhým atakovaly miliardu dolarů v celosvětových tržbách, kupa méně šťastných snímků padala na pusu. Skoro se až zdá, že nůžky mezi hity a propadáky nikdy nebyly takto rozevřené. Zvládnete ještě jeden obligátní vysvětlující odstavec?
Kritérium výběru filmů do článku
Zatímco mnoho zahraničních filmových webů aplikuje na podobné články vědeckou metodu zvanou: „Spočítáme přesně, kolik procent z rozpočtu se studiu vrátilo za prodej vstupenek v kinech“, já na takový postup kašlu. V žebříčku najdete drahé filmy, které prodělaly stovky milionů dolarů, a zároveň filmy levnější, které sice prodělaly „jenom“ pár desítek melounů, ale zvládly často šokovat ještě víc než Deepwater Horizon. Takže schovejte nabité kalkulačky zpět do svých letitých ledvinek a tímto odstavcem jsme si ušetřili několik naprosto zbytečných hádek v diskuzi pod článkem. Tam jste ostatně se svým vlastním žebříčkem srdečně zváni. Na úvod to stačí. Ke čtení si otevřete to poslední červené víno ve spíži, které jste ještě při čtení mých článků nestihli vypít, a ponořte se se mnou mezi ty největší losery v kinech za minulý rok.
6. Obr Dobr
Rozpočet: 140
Tržby v USA: 55,5
Tržby ve světě: 122,6
Tržby v kinech celkem: 178,1
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Mno... zase jsem to neviděl, dal jsem radši dráčka s Redfordem.
Vytáhni v hospodě: Pár čísel: Obr Dobr je prvním filmem Stevena Spielberga, který distribuovalo studio Disney. Legendární kameraman Janusz Kaminski se se Stevenem sešel na place už patnáctkrát. Jedná se o 24. film, na kterém Spielberg pracoval se skladatelem Johnem Williamsem. Zároveň jde o jubilejní 30. celovečerák legendárního režiséra.
Spielberga mám pořád rád a žádný Obr Dobr na tom nic nezmění. Faktem však je, že si legendární rejža v posledních letech vybírá slabší chvilky čím dál tím častěji. Na každý Most špionů prostě musí připadnout jeden Válečný kůň. Obr Dobr (respektive BFG) jsem dosud neviděl a po pročítání reakcí se to jen tak nezmění. Spielberg natočil svojí oblíbenou pohá-... povíd-... knížku Roalda Dahla a vyžádal si k tomu skoro 140 milionů dolarů. Stihl ho propadák. První důvod? Mark Rylance.
Nic proti němu. Právě ve zmiňovaném Mostu špionů byl výborný, ale retro špionážní drama s rozpočtem 40 milionů dolarů je něco jiného než vysokorozpočtový film, pod kterým je podepsané studio Disney. Do rovnice si přidejme fakt, že tu pohá-... povíd-... oh fuck it, věc dnes už nikdo pořádně nezná, a také to, že děti pořád chodily na pokračování Hledání Nema. To vážně nikdo u Disneyho nečekal, že třetí víkend pixarovky bude za 50 mega a zmíněné filmy se tak budou navzájem požírat? Mně je to vlastně jasné. Zasloužilí producenti letos proměnili ve zlato fakticky všechno, na co sáhli. Za to si zaslouží nějakou dovolenou. Tu si vybrali v době produkce a premiér Alenky 2 s Obrem Dobrem. Tyto filmy musela mít na starosti tzv. záložní posádka.
5. Bohové Egypta
Rozpočet: 140
Tržby v USA: 31,2
Tržby ve světě: 119,5
Tržby v kinech celkem: 150,7
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Ehm, neviděl jsem. Ale ještě pořád to mám v plánu!
Vytáhni v hospodě: Režisér Alex Proyas se narodil v Egyptě. Přesto ve filmu nehraje jediný egyptský herec.
Imf napsal velmi výživný článek, který si všichni povinně přečtěte. Obsahuje totiž mnoho extrémně zajímavých faktů a názorů, na které se alespoň částečně pokusím zareagovat. Zakládající redaktor MovieZone rozvíjí zajímavou hypotézu, ve které představuje unikátní distribuční model studia Lionsgate. Na konci článku potom čtenáři nesměle naznačuje, že zmiňovaný film s rozpočtem 140 milionů dolarů a celosvětovými tržbami lehce přelézajícími 150 mega vlastně nemusí být pro studio zase takový finanční neúspěch. Nepopírám, že je Lionsgate opravdu speciální. Hlavně díky sérii Hunger Games se kdysi malé studio dostalo do první hollywoodské ligy. Byla to taková rychlost, že v Lionsgate neměli pořádně ošéfovanou distribuční síť po světě, a tak se rozhodli předprodávat distribuční práva na uvedení svých filmu mimo Ameriku. Díky tomu (a podle mne jenom na první pohled) minimalizují svůj risk.
Imf se bohužel ve článku opírá o dva údaje, které veřejnosti poskytlo právě studio Lionsgate jako oficiální data. Ten první údaj je, že skoro polovinu rozpočtu mělo studio dostat nazpět na daňových úlevách z Austrálie. No a ten druhý? Lionsgate mělo stačit i prašivých 31 mega z USA, aby pokrylo svoje náklady na americkou kinopremiéru. Ne, nezapomínám na náklady na ultradrahý Super Bowl spot. Údaje jsou možná oficiální, ale vlastně strašně směšné. Svým způsobem jenom znamenají, že ztráty převzaly filiálky spolupracujících společností. Burza totiž nelže. Zatímco na podzim roku 2015 měly akcie Lionsgateu hodnotu 40 dolarů, na jaře 2016 už to byla jenom polovina. Koukněte se na následující odkaz ukazující vývoj akcií Nezapomeňte si přepnout na 2Y, tedy vývoj za poslední dva roky. Vidíte to, co já? A proč se právě cítím jako Sheldon snažící se vysvětlit teorii relativity svým studentům? Ti sice nemají nejmenší tušení, o čem to ten geek před tabulí mluví, ale v hloubi duše je uklidňuje fakt, že si na rozdíl od vyučujícího večer alespoň zasouloží.
4. Jane Got a Gun
Rozpočet: 25
Tržby v USA: 1,5
Tržby ve světě: 1,4
Tržby v kinech celkem: 2,9
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Ono už to má po premiéře? Ale u nás to nakonec zrušili, ne?
Vytáhni v hospodě: Kolem nekonečně odkládaného westernu se jednu dobu motali Michael Fassbender (ten se na film dlouho chystal, ale musel odjel točit X-Meny), Jake Gyllenhaal, Bradley Cooper, Jude Law, Tobey Maguire, Tom Hiddleston, Joseph Gordon-Levitt, Karen Gillan a další.
Natálka je hrdinka srdcí dnešních třicátníků. Můžu k vám promluvit, kamarádi? Vyrůstali jsme u Leona, milovali jsme ji ve Hvězdných válkách, trpěli jsme s ní při sledování Černé labuti a Prince a pruďase… Pak hrála také v Hotelu Chevalier (pozn. autorova autocenzura). Proto je strašná škoda, že jedinou emoci, kterou probudila svojí rolí ve westernu Pistolnice Jane, je nezájem. Přitom mám pocit, že se o tom filmu docela vědělo. Původně ho měla režírovat Natálkou prosazovaná režisérka Lynne Ramsay, ale mnou dopodrobna propíraní Weinsteini jí vystavili stopku. Načež se kormidla ujal výborný Gavin O´Connor.
Ano, také věřím tomu, že ho zařízli Weinsteini a talentovaný Gavin by jinak nemakal na filmu, který má v tuto chvíli na Rotten Tomatoes rating 32%. Snímek za 25 milionů dolarů otevřel v 1200 kinech a bylo z toho naprosto fascinujícím způsobem nízkých 803 000 dolarů. Za víkend! Fakticky to znamená, že kdyby v takovém počtu kin v USA otevřeli Jedlíci aneb Sto kilo lásky režiséra Tomáše Magnuska, omylem na ně zavítá víc zhulených Američanů než na Jane. Já myslím, že ani není co dodat.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry