Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Vetřelci i po 30 letech odolávají kyselině času


ikona
imf
alienaliensjames camerontématerminator
Aneb jak kdysi James Cameron při čekání na Arnolda vymyslel nejlepší sequel všech dob. 
Po minulém poněkud nečekaném, ale potřebném ohlížení za Hillem a Spencerem jedeme dál v naší blockbusterové nostalgii. Chtělo by se říct, že se nám tam Bud Spencer se svým nemilým skonem přimotal náhodou, ale není to tak. Tahle tematická rubrika se ohlíží za milníky kinematografie, které i po letech ční natolik vysoko, že je lze bez ostychu vystavit nově narozeným očím další generace filmových diváků. Dnešní film tenhle trend jenom zacementuje a jde nám krásně do rány, protože 18. července oslaví třicáté narozeniny - pokud tedy zrodem počítáme samotnou filmovou premiéru. V takovém případě by se o přípravách a produkci Cameronových Vetřelcích dalo mluvit jako o velmi komplikovaném těhotenství.

Cameron měl k Ridleyho filmu obrovskou úctu. Už proto se hned zkraje rozhodl, že nenatočí přímé pokračování nebo remake, ale posune se v rámci brilantně vymyšleného světa dál a hlouběji. Ellen Ripleyovou posunul o půl století kupředu, eliminoval tak všechny pojítka s prvním dílem, ale zároveň nechal vetřelčí hrozbu potichu vybublat, aby ji mohl na diváka chrstnout v podobě, kterou nikdo neočekával ani v těch nejhorších snech. 

 

Inspirací mu byla válka ve Vietnamu, kdy lépe vyzbrojené a vycvičené jednotky prohrávaly s úskočným nepřítelem na jeho vlastním hřišti plném pastí a terénu, který se vysmíval moderním technologiím. Ve svých analogiích šel Cameron tak daleko, že dokonce i některé vesmírné lodě připomínaly designem ikonické stroje vietnamské války (vrtulníky Cobra a stíhačky F-4 Phantom). Po odevzdání devadesátistránkové verze si Foxové pozvali Camerona na kobereček, aby ho pochválili za skvěle odvedenou práci. Mladý scenárista šel ovšem na schůzku s obavami. O pár dní dříve mu totiž zavolal další producent a objednal si u něj scénář k pokračování Ramba.

Nešlo o nikoho jiného než o Maria Kassara, producenta prvního Ramba a půlku produkční dvojky Kassar/Vajna, majitele slavného Carolca, které mimochodem v roce 1990 koupí práva k Terminátorovi a natočí s Cameronem megalomanskou dvojku, stejně jako např. Pravdivé lži. Svět je holt malý. Mladý scenárista tedy Gilerovi nalil čistého vína a naznačil mu, že se chystá dvojka Ramba, k desátému výročí stažení vojsk z Vietnamu, a také coby podpora Reaganovy mediální války proti Sovětům. Giler mu stejně na rovinu řekl, že s pokračováním Vetřelce to bude na delší lokte, a že se klidně může do Ramba pustit, jestli obojí stihne v rozumném termínu. 

 

Cameronova situace byla patřičně napjatá. Měl rozepsané Vetřelce, chtěl napsat druhého Ramba a k tomu ještě hrozilo, že se Arnold každou chvíli vrátí z Conana a bude chtít natáčet. Nakonec ale Cameron kývl na všechno, protože potřeboval peníze a ve scénáři k Rambovi viděl příležitost - může si při něm totiž vyrešeršovat první a poslední k válce ve Vietnamu, což se mu bude hodit při dopisování Vetřelců. Stallone mu ovšem pak scénář pořádně proškrtal a přepsal. Po premiéře Cameron prohlásil, že z jeho scénáře zbyla jen první půlka. Cameron prý "napsal" akční scény a Stallone k nim dopsal "politiku", která byla v době premiéry patřičně kontroverzní. Cameron se od filmu distancoval, ale knižní verze scénáře vychází právě z jeho varianty. Pokud vás zajímá, co mohlo být a nebylo, zkuste si ji sehnat. 

 

Ke Cameronově smůle se ovšem po odevzdání scénáře k Rambovi vrátil Arnold a práce na Terminátorovi se konečně mohly rozeběhnout. S těžkým srdcem odevzdával Foxům nedokončený scénář k Vetřelcům, a tak trochu se bál, že ho bude dopisovat nebo přepisovat někdo jiný. Giler mu ovšem o pár dní později zavolal a hlásil, jak jsou všichni nadšení. Studio na něj prý počká, aby mohl scénář dopsat, až natočí Terminátora. A to nebylo všechno. Pokud bude mít Terminátor v kinech úspěch, bude si moci Cameron Vetřelce i odrežírovat. 

 

Nadšený Cameron si "odběhnul" natočit Terminátora a sám po letech přiznává, že na některých scénách skoro až trénoval na Vetřelce. Zároveň už si v hlavě kompletoval obsazení mariňáků a dalších postav, takže není žádným překvapením, že se ve Vetřelcích objevilo mnoho známých tváří z Terminátora - např. Michael Biehn, Bill Paxton, ale také Lance Henriksen. Ten měl původně hrát samotného T-800, ale tuhle roli samozřejmě slavně uzmul Arnie a na Henriksena zbyla malá rolička na policejní stanici. Cameron se mu odvděčil ve Vetřelcích podstatně větší roli androida Bishopa. Po obrovském úspěchu Terminátora byla dohoda s 20th Century Fox pouhou formalitou. Studio odkleplo na pokračování 15 milionů dolarů (skoro dvojnásobek rozpočtu jedničky, ale na svou dobu to nebyly bůhvíjak obrovské peníze), odsouhlasilo Cameronovi casting a dokonce i Gale Ann Hurd, tehdy už jeho snoubenku, na postu producentky. Všechno vypadalo růžově, až do prvního dne natáčení. 

 

V rámci studiových dohod a nutných úspor se totiž natáčelo v Anglii, kde měl štáb k dispozici studia Pinewood a opuštěnou elektrárnu, ve které se odehrávalo celé třetí dějství. Cameron musel bohužel pracovat s britským štábem, protože si to tak odbory zařídily. Štáb se skládal z protřelých harcovníků a fanoušků Ridleyho Scotta, kteří amerického zelenáče Camerona neznali a nikdy neviděli jeho Terminátora. Navíc negativně vnímali i fakt, že má Cameron za producentku svou tehdy už manželku. Napětí na place nijak nepomohly ani pravidelné pauzy na čaj o páté, ani vyhazovat hlavního kameramana, který se Cameronovi snažil vnutit svou vizi. 

 

Zarputilý režisér měl naštěstí na place zastání v podobě Sigourney Weaver. Herečka původně nechtěla o pokračování ani slyšet, tím spíš bez Ridleyho Scotta. Cameron ji ovšem nebojácně zavolal a během následné schůzky jí předal svůj scénář. Po přečtení herečka výrazně pookřála a připustila, že role á la Rambo se jí zalíbila. Stejně tak fandila Sarah Connor v Terminátorovi, a silným ženským postavám obecně, takže se nechala snadno přemluvit. Jedinou překážkou byl honorář. Studio rozhodně nechtělo při rozpočtu patnácti milionů dolarů Sigourney nějak přeplácet. Podle nich byl hlavní hvězdou vetřelec, nikoliv samotná herečka - ačkoliv úspěchy v Očitém svědkovi nebo Krotitelích duchů mluvily jinak. Cameron se obával, že na přetahováním o peníze by se natáčení mohlo snadno zaseknout, a tak se uchýlil k malé lsti. Na jednom večírku prohlásil, že musí celý scénář Vetřelců přepsat, aby v něm nebyla Ellen Ripley. Agent Sigourney Weaver se to dozvěděl a okamžitě volal Foxům. Během několika dnů se pak dohodli na milionovém honoráři, přičemž rozpočet filmu byl navýšen na 18 milionů dolarů. S tímhle blafem se samozřejmě Cameron svěřil světu až dlouho po premiéře.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace