Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 11: Filmy, které nejvíc profitovaly na Oscarech


ikona
TedGeorge
Které filmy dokázaly vytěžit maximum z každoročního předávaní prestižních cen? 

Oscaři se blíží. Už za měsíc se otevře opona v legendárním Kodak Theatre a Chris Rock začne házet do placu jeden vtípek za druhým. Zlaté glóby prominou, ale právě na konci února organizuje Hollywood tu nejdůležitější přehlídku top filmů za uplynulý rok. Herci, herečky, režiséři, kameramani, trikaři, skladatelé – ti všichni s napětím vyhlíželi nominace a teď čekají na pozdní únorový večer, který jim může změnit život. Dobře ví, že cejch případného výherce ceny akademie jim do konce života nikdo neodpáře a živobytí mají zajištěné. Výjimky jistě najdeme, ale ono „Academy Award Winner“ na plakátech a v trailerech je pro všechny stejné lákadlo jako handicapovaná žížala pro slepice.

 

Pokud je někdo ještě nervóznější než pěšáci rozestavění na filmovém poli, tak to jsou studia. Před Vánoci nahrnou do kin všechny ty nadějné filmy, které se nemohou opřít o kulervoucí blockbusterovou kampaň a místo toho žebrají o přízeň u kritiků. Studia totiž dobře ví, že šuškanda je mocná a levná. Nalijme si čistého vína (doporučuji kvalitnější Cabernet Sauvignon). Kdo mimo fanouškovskou obec před pár měsíci věděl o existenci nějakého Revenanta? Před Vánoci najednou začal vycházet jeden článek za druhým rozebírající metafyzickou přeměnu Leonarda DiCapria a extremní podmínky při natáčení. Na první pohled „těžký a složitý“ film byl nominován na fakticky každou cenu. Studio si chytře počkalo, až bude hype nesnesitelný a z několika kin se na začátku ledna najednou stala celosvětová premiéra mířící do tisíců sálů.

 

V tomto článku si rozebereme 11 nejúspěšnějších filmů profitujících na oscarové sezóně. Všimněte si, že píšu sezóně, nikoliv noci. V okamžiku, kdy jsou Oscary rozdány, už má většina favoritů dávno vyděláno. Jistě, studia přidají pár stovek kin, ale procentuálně už to jsou pouze příjemné drobné. Důležitá je celá ta sezóna, kterou pokaždé naplno odstartují Zlaté glóby, následované všemi možnými a nemožnými Critics Choice Awards a korunované oscarovými nominacemi. Další Top jedenáctka je tady, jdeme na to.

4. Argo (2012)

Rozpočet: 44.5
Tržby v USA: 136
Tržby celosvětově: 232.3
Vyhrálo to: Nejlepší film, adaptovaný scénář, střih
Zásluha Oscarů na tržbách: 8/10
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Bylo to fajn, ale taky si pamatujete hlavně Arkina s Goodmanem?
Vytáhni v hospodě: Bývalý americký prezident Jimmy Carter se po premiéře filmu nechal překecat k rozhovoru s Piercem Morganem pro CNN. Ve zkratce řekl následující: „Film je skvělé drama a rozhodně si zaslouží Oscara za nejlepší snímek. Vadí mi jediná věc. Film celou akci líčí jako obří úspěch CIA, ale z devadesáti procent by měl být kredit připsán Kanadě. Zejména kanadskému ambasadorovi Kenu Taylorovi. Zapojení CIA nebylo velké.“

Abych řekl pravdu, tak už si Argo moc nepamatuju. Affleckovi jsem to po jeho skvělém Městu žral i s navijákem, jeho báchorka o falešném filmu z Íránu mě ale příliš nestrhla. Těžko říct, co by s tím jistě silným příběhem udělala režie takového Paula Greengrasse, ale to už je dnes jedno. Co se Oscarů týče, tam bylo už od začátku jasné, že takové důležité téma nemůže odejít s prázdnou a také se tak nestalo. Zajímavá je ovšem absence Afflecka v nominovaných režisérech. Vzhledem k výhře v kategorii Nejlepší film jde o docela odvážné (a podle mnohých skandální) opomenutí.

 

S penězi bylo u produkčních Clooneyho a Heslowa veselo. Počínaje listopadem byl film vyslán do tisíců kin a po dvacetimilionovém otvíráku vydržel v kině několik měsíců až do samotného udělování cen akademie. V tu chvíli už měli Affleck s Clooneym na kontě více než 100 milionů dolarů jenom z USA a po účetní uzavírce a stáhnutí filmu z celosvětových kin mohla produkce hrazená hollywoodskými fondy bratrů Warnerů přepočítávat skoro čtvrt miliardy dolarů. Velmi slušný kotel a už třetí finanční úspěch pro režiséra Afflecka v řadě.

 

3. Milionář z chatrče (2008)
Rozpočet: 15
Tržby v USA: 141.3
Tržby celosvětově: 377.9
Vyhrálo to: Nejlepší film, režisér, adaptovaný scénář, střih, kamera, zvuk, hudba, originální píseň
Zásluha Oscarů na tržbách: 9/10
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Jedna z nejříznějších pohádek všech dob.
Vytáhni v hospodě: Jamal na závěr filmu vyhraje 20 milionů rupií. Dal jsem si tu práci, našel si kurzy měn a zjistil, že je to cca 7 milionů korun. Taky jsem se na to mohl vybodnout a prostě jenom napsat, že je to podobná částka jako v naší jazykové mutaci soutěže, že?

Oscary za rok 2008 byly jedním z nejnudnějších udělování cen všech dob. Zapomeňme teď na chvíli na výborného moderátora Hugh Jackmana. Mluvím tu o nominovaných filmech. Dobře si vzpomínám, jak byl každý naštvaný, když Milionář sebral cenu jak pro nejlepšího režiséra, tak pro nejlepší film. Jenomže komu to měla Akademie dát? Televizně působícímu interview Frosta s Nixonem? Důležitému Milkovi? Nejslabšímu filmu Davida Finchera? Nebo snad nahé Kate Winslet? Na své si svým způsobem přišli skoro všichni, ale pravým vítězem byl právě Milionář z chatrče.

 

Lidé si hned po listopadovém otevření v kinech šeptali o milostném vyznání filmařů Indii a krásném romantickém příběhu. Danny Boyle jim opravdu naservíroval řemeslně kvalitní film, který dokázal probudit emoce a v kině nabídnul napínavou podívanou. Svým způsobem také nabídnul náhled za oponu Bollywoodu plného tance a radosti. Takže kde mám schované to ale? O Indii něco málo vím a budu poprvé a naposledy kritizovat film za nedostatek nějakého poselství. Víte o tom, že v zemi plné (pro západ naprosto nepřijatelných) zvyků bují epidemie znásilňování a každý rok tam jsou zneužity desítky tisíc žen? Podle oficiálních čísel. Neoficiální si raději ani nechci představovat. Hlavní zábavou každého chudého Inda je potom chození do kina. V každém filmu tancuje a kroutí zadkem nějaká atraktivní Indická herečka. Indové vyjdou z kina a musí někde upustit páru. Zdá se vám to zjednodušené a neuvěřitelné? Věřte, že není...

 

2. REVENANT Zmrtvýchvstání (2015)
Rozpočet: 135
Tržby v USA: Zatím 97, ale půjdeme daleko za 150
Tržby celosvětově: Zatím 156, ale půjdeme daleko za 300
Vyhrálo to: Zatím nic, ale Leo už to tentokrát dostane. Vsázím se jenom s gentlemany.
Zásluha Oscarů na tržbách: 8/10
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Začátek fenomenální, konec famózní... uprostřed hodina a půl čekání na scény s Hardym.
Vytáhni v hospodě: Tady by to bylo (a dost možná ještě bude) na samostatný článek. Dobrá, následujících pár vět bude dost možná spoiler pro diváky, co film ještě neviděli. Máte šanci je přeskočit. Už jste pryč? Předposlední varování. Poslední varování. Jistě všichni víte, že režisér natáčel jenom nějaké dvě hodiny denně kvůli reálnému kanadskému světlu. Tento způsob natáčení zapříčinil nejenom obří zpoždění produkce, ale i dvojnásobný nárůst rozpočtu. Zároveň také jistě víte, že byl film natáčen kontinuálně podle scénáře. Když se produkce chýlila ke konci a měla se točit závěrečná scéna zúčtování DiCapria s Hardym, filmaři s hrůzou zjistili, že jim roztál veškerý sníh. Rád bych si někdy poslechl ten telefonát naštvaného producenta uvrtaného v Kanadě oznamujícího studiu do Los Angeles, že jediná možnost, jak dokončit natáčení, je přesunout celý štáb do Argentiny. Milion dolarů sem, milion dolarů tam…

 

Vytáhni v hospodě bylo tentokrát hodně dlouhé, tak tu trochu zrychlíme a vezmeme to v jednom odstavci. Jediný film v mém seznamu, který se Oscarů ještě nezúčastnil a nadílka ho teprve čeká. Byť je tento rok konkurence velká, Leonardo a spol. toho jistě poberou hodně. Hlavně ale mají vyděláno. Je to tak trochu zázrak, co se s tím filmem děje. Problémy pronásledovaná produkce navýšila rozpočet na skoro až absurdní částku, lidé přesto chodí a chodit budou. Čím to? Mám dvě teorie. Ta první je Leo. Herec je publikem dychtivě vítán v každém filmu a ani naturalisticky pojatý Revenant jim návštěvu nerozmluvil. Druhá se týká onoho vlivu filmových cen brousícího vkus diváků. O Zmrtvýchvstání se mluví všude. Málokterý „tuctový“ divák ví o nějakém Spotlightu nebo Sázce na nejistotu. Revenanta chce však vidět každý. Najednou a instantně. Teorie byla několikanásobně ověřena v mém okolí a já musím jenom pogratulovat Foxům k zažehnání obřího průšvihu.

 

1. Králova řeč (2010)
Rozpočet: 15
Tržby v USA: 138.8
Tržby celosvětově: 414.2
Vyhrálo to: Nejlepší film, režisér, herec v hlavní roli, scénář
Zásluha Oscarů na tržbách: 9/10
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Slabota, hlavně tváří v tvář geniálnímu Johnu Adamsovi. Snad Hooper zase někdy natočí pecku.
Vytáhni v hospodě: Vnuk „doktora přes Řeč“ Lionela Logua, Mark Logue, objevil 9 týdnů před začátkem natáčení krabici s deníkem svého dědečka. Neprodleně ho poskytnul produkci. Zápisky doktora na poslední chvíli studovali režisér Tom Hooper a Colin Firth. Výsledek? Krom jiného se na konci filmu dočkáte té legendární královské řeči v rádiu. Po ní Logue říká králi: „Pořád se zasekáváte u W.“. Král George mu ve filmu odvětí: „Musel jsem jich tam pár nechat, aby lidé vůbec věděli, že jsem to já.“ Tento rozhovor je slovo od slova přepsán z deníku.

Musíme to stylově ukončit Weinsteiny. Bratři už nějaký ten rok jedou na vlastní triko, bez Miramaxu. Pokud něco symbolizuje úspěch filmu založený na Oscarech a filmových cenách, tak to prostě musí být Králova řeč. Životopisný snímek o britském králi krásně trpícím vadou řeči je fajn podíváná zabydlená skvělým Geoffrey Rushem (už jste viděli výborný film Nejvyšší nabídka?) a snad ještě lepším Colinem Firthem. V kině jsem si film moc užil a pak jenom kroutil hlavou, jaký tyjátr zase dokázali bratři W. rozpoutat.

 

Film sebral hlavní Oscary (Colin zaslouženě), Weinsteinům bylo poctivě poděkováno, bratři chtěli film přestříhat na nižší přístupnost (Král klel) a diváci nepřestávali chodit. Když skončila celá oscarová sezóna, produkční filištíni přepočítávali více než 400 milionů dolarů. Počáteční investice byla 15 milionů dolarů. O jejich taktice si můžeme myslet, co chceme. Faktem ale je, že jim to vychází a ještě dlouho vycházet bude. Já mám totiž pocit, že oni jako jediní znají všech 6 tisíc akademiků jménem.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace