Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 10: Nejlepší filmy dekády


ikona
Mr. Hlad
moviezonetop 10
Deset let MovieZone. Deset filmových nářezů. Pod tenhle žebříček se vám bez váhání podepíše celá redakce. 

Deset let je zatraceně dlouhá doba a na internetu to platí obzvlášť. MovieZone si svou první dekádu odškrtne už tuto sobotu v Bio Oko a vy byste u toho měli samozřejmě být, ale tohle výročí pochopitelně nutí i nějakému tomu bilancování, takže jsme se rozhodli vybrat deset nejlepších filmů za posledních deset let. Za tu dobu se objevilo takové množství pecek ,že vybrat z nich jen deset nebyla vůbec žádná sranda. Ale řekl bych, že jsme to vzali hodně poctivě.

2. Temný rytíř
Temný rytíř Christophera Nolana definitivně potvrdil, že comicsový žánr není podívaná pro děti a pro nerdy. A že může superhrdinský film bojovat o Oscary nejen v technických, ale i hereckých kategoriích, být respektovaný fandy i odborníky a jednoduše obstát vedle filmů, které by se papírově měly příběhům o maskovaných hrdinech vysmát. Šlo o regulérní dospělou podívanou, v níž bylo všechno dobře. Přesné herecké výkony, brilantní a drsné akční scény, tempo, hudba, atmosféra i přesah, který donutil člověka zamyslet se.

 

Tohle nebyl Batman, tohle byl Temný rytíř. A to, co Nolanovi nevyšlo u Batman začíná, tu stihl dokonale napravit. Zlepšil se v akčních scénách, přičemž všechno, v čem exceloval už poprvé, podruhé vybrousil do dokonalosti. V Temném rytíři se prostě pořád něco děje. Jde o jeden z těch mála případů, kdy funguje každý moment, každá scéna. Střet řádu a práva s absolutním šílenstvím umí být strhující i děsivý, dojemný i krutý a nakonec z toho vylezl ten typ filmu, o jehož kvalitách se ani nedebatuje. Jednoduše není proč. (Mr. Hlad)

1. Potomci lidí
Clive Owen třímá v náručí čerstvě narozené dítě a probíhá s ním na jeden záběr skrze válečné pole. V očích děs, protože se vůkol pálí do tanků i z nich. Na konci dětský pláč a umlčené hlasy (i zbraně) vojáků. Do kin se za poslední dekádu nedostalo moc intenzivnějších scén. Audiovizuálně absolutně pohlcující moment, kdy můžete glorifikovat záběrování, trikové podání i hereckou přesvědčivost, přitom není jedinou mocnou pasáží z Potomků lidí. Sci-fi z časů, kdy se přestaly lidem rodit děti, a tak musí být pro bezpečnou výchovu toho posledního uděláno vše myslitelné, jich do diváků vpálí hned několik – ale přestože útočí na smysly nečekaně, silně a až nepříjemně fyzicky (viz dechberoucí pasáž s útokem na auto projíždějící lesem, kdy je ke kamerovým prostocvikům přidána i štiplavá zvuková stránka s neurotickým pípáním), nejsou Potomci lidí zaměnitelným cuarónovským roller-coasterem, ale bijákem, co toho má hodně na srdci i na jazyku.

 

Potomci lidí byli trendy, ve svých ideových východiscích i „filozofických“ důsledcích jsou ale zatraceně nadčasoví - tu mediálně propíranou hrozbu terorismu a eskalující imigrantskou krizi dokáže málokterý film reflektovat tak věrně jako Potomci. Motiv záchrany posledního lidského plodu jako vyvolávání toho humánního v nás, tváří v tvář apokalypse, ozbrojeným konfliktům a brutálnímu boji o přežití, to je ten důvod, proč i jinak přímočarý příběh může silně rezonovat i po letech. Videoherní jednoduchost ve vedení vyprávění, akční intenzita, a přesto velmi silný a komplexní zážitek, to se v multiplexech nepovede každý den. A rozhodně ne v takhle působivém podání. (Cival)

Zvláštní "evropská cena": 4 měsíce, 3 týdny, 2 dny
A navrch jednu artovku. Přeci jenom jsme popcornožrouti, to nelze popřít – a pak se ani nelze divit, že když dojde na vybírání pouhé desítky filmů, jež jsou našemu srdci nejbližší, nemají ani jihokorejské pecky a dánská dramata nárok. Ale jeden kousek jsme zařadit chtěli, aspoň jako symbolický projev toho, že nejsme úplní ignoranti. Ten jeden se nestal jasnou televizní klasikou, ani ho většinou nespatříte v elitních výběrech, kam teď padají hlavně Sorrentino, Noé a Trier. Jde ovšem o jeden z nejpůsobivějších evropských filmů vůbec a důkaz, že i v relativně skromných podmínkách lze natočit strhující drama, jež se přitom pídí po těch nejniternějších emocí.

 

Skličující příběh ženy, která neplánovaně otěhotní – přičemž v Rumunsku za tuhého socialismu se takového břímě hodně těžko zbavuje – je precizní dobovou sondou. Dokonalá evokace osmdesátkových reálií a vtahující forma dlouhých záběrů umožňují, aby se komorní příběh o pár postavách a jednom nechtěném plodu proměnil v hluboce procítěný, ve své výpovědi navíc nesmírně silný návrat do studených časů, kdy se svoboda omezovala, i když šlo o mateřství. Soustředěná psychologická sonda do duše a těla jedné ženy je tak ve výsledku přesvědčivějším obrazem doby a tuhého socialistického systému, než všechny českotelevizní inscenace, kde se žoviálně pravdaří o bolševikovi, dohromady. Mistrovské dílo, které avizovalo rumunský zázrak… jenž se tak úplně nerozpoutal, ale my v Česku mu i tak můžeme jenom závidět. (Cival)

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace