10 důvodů, proč byl Orson Welles bůh
13:27 | 11.05.2015 |
Minulý týden uplynulo 100 let od narození Orsona Wellese, jednoho z nejlepších a nejzásadnějších filmařů všech dob, který ve své osobě ztělesňuje všechno, čím vůbec může chtít režisér být. Mladého rebela, nekompromisního umělce, génia a muže ochotného obětovat pro svoje dílo takřka vše. Díky pražskému Ponrepu jsme si mohli v předchozích týdnech připomenout jeho dokončené produkce, jichž máme vzhledem k Wellesově ambicím poměrně málo (zhruba tucet), ale alespoň se snad podařilo setřepat dojem, že krom legendárního Občana Kanea nenatočil nic dalšího. Připomeňme si dnes důvody, proč ho obdivovat nejen jako režiséra nejvlivnějšího filmu vůbec, ale prostě jako člověka a umělce:
6) Oženil se s Ritou Hayworth... a obarvil ji na blond
Už to, že si prožil čtyři roky manželství s největší hollywoodskou sexbombou té doby, mluví za vše, jeho „práce“ s legendární krasavicí je ale ještě zajímavější. Tuhle slavnou zrzku, kterou si o půl století později lepil na zeď Tim Robbins v Shawshanku, donutil během natáčení Dámy ze Šanghaje radikálně změnit vzhled, konkrétně ostříhat trademarkové vlasy a obarvit se na blond, což fanoušci považovali za svatokrádež. Bylo to jako donutit Marilyn Monroe obarvit se natmavo, nebo přimět Taylorku jít dohola – sáhlo se na vzhled všemi milované ikony a leckdo tu drzost nerozdýchal. Orson později s úsměvem tvrdíval, že nikdy před tím ani po tom mu nepřišlo tolik rozhořčených dopisů. Někteří si myslí, že šlo o jeho škodolibou pomstu Ritě vzhledem k tomu, že vztah se v roce 1947 chýlil ke konci a natáčení bylo poznamenáno jejich konflikty. To už se nedozvíme.
5) Welles vs. Hearst
RKO dostalo na přelomu třicátých a čtyřicátých let hodně producentsky nedomyšlený nápad svěřit tomuhle dvacetiletému egoistickému uchu, zvyklému číst si v novinách palcové titulky o svojí genialitě, smlouvu udělující mu takřka úplnou svobodu k natočení filmu dle uvážení. Fakticky jediná limitace byla délka dvě hodiny a štědrá výše rozpočtu. Welles si vzal na paškál žurnalistického magnáta Williama R. Hearsta, jehož život použil jako primární inspiraci k stvoření Charlese Fostera Kanea (stojí ale za pozornost, že dětství Kanea se mnohem víc podobá tomu samotného Wellese). Starý zhrzený magnát potupu neunesl a je dobře známou historií, že rozjel štvavou kampaň, na jejímž konci máme krom nejvěhlasnějšího filmu všech dob i konec vzestupu Orson Wellese na vrchol. Smlouva byla neprůstřelná, takže se nepodařilo materiál zničit, jak si Hearst přál, už další film Skvělí Ambersonové mu ale studio sebralo, o třetinu sestříhalo a přitočilo jiný konec. A dál už to nebylo lepší.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry