Téma: Hollywoodská studia pod drobnohledem
19:00 | 29.04.2015 |
Vrány si ještě pořádně nezačaly pochutnávat na mršině mého posledního článku "Vše co jste kdy chtěli vědět o filmových tržbách" a už jsem tu s pokračováním. Volba padla na hollywoodská studia, která nám každý rok nabízí na stříbrném podnose to nejlepší z jejich dílen. Asi to poslední, co by popcornu chtiví čtenáři MovieZone na tomto místě chtěli číst, je suchý úvod zaobírající se vděčnými hollywoodskými časy počátku dvacátého století. Slyším vás. Nebojte, k hetero–filmovému spojení Christophera Nolana se studiem Warner Bros. se brzo dostaneme a článek bude především o současné situaci. Na začátek si ale dáme trochu té historie.
Buena Vista
Dýchající korunovační klenoty – J.J. Abrams koupený v aukci, Robert Downey Jr, princezna Elsa, se skřípěním zubů Johnny Depp
Značky vydělávající na nájem – Piráti z Karibiku, všechny Marvelovky, všechny možné a nemožné disneyovské pohádky, Pixarovky
Symbionti – Marvel, Pixar, Lucasfilm, Dreamworks
Tatínek – Walt Disney
Padlý anděl – Steve Jobs
Slogan – Koupíme si vás všechny.
Ted říká – V současnosti ten nejmocnější z mocných.
Vytáhni v hospodě – Empire vydal naprosto fantastický článek "90 faktů o Disneym, které neznáte" Musím vás na něj odkázat
Tak jak se vám líbili druzí Avengers? Že to byla nastavovaná kaše a těšíte se spíš na Ant–Mana? Aha, už to mám, váš favorit přiletí v Malém sokolovi tyto Vánoce. Pokud je vám deset let, tak se jistě těšíte na pokračování animáku Hledá se Nemo! Společným jmenovatelem výše zmíněných filmů je filmové studio Buena Vista. Porovnání s živořícím studiem Sony jasně naznačuje, že Disneyovci vládnou. Zdrcující animovaná síla Frozen a Pixarů je v kombinaci s Marvelovskou vichřicí doplňovaná menšími projekty, jako jsou další a další pokračování Pirátů z Karibiku a v neposlední řadě Star Wars. To je síla, co? Na temné straně stojí midichloriany opuštěné ultradrahé propadáky Osamělý jezdec a John Carter, které to naprosté kralování alespoň trochu vyvažují.
Jak se k takové dominanci Disney propracoval? Ten šikovný šéf se jmenuje Bob Iger. Mezi lety 2006 a 2012 vynaložil více než 15 miliard dolarů na koupi Pixarů, Marvelu a Lucasfilmu. Někdo by mohl namítnout, že šlo spíše o přesun akcií a Pixar s dalšími teď tak trochu vlastní Buena Vistu, ale to už jsou vážně jenom detaily. Pohled do budoucnosti ukazuje, že Iger udělal obchody desetiletí. Záplava Star Wars, třetí fáze Marvelovek, pořád plodný Pixar, to vše je teprve začátek. Procenta z tržeb budou díky filiálkám možná o něco menší, ta kvanta dolarů ale budou stejně nekonečná. Nadvláda studia tedy bude pokračovat a Walta Disneyho pořád není třeba rozmrazovat.
Universal
Dýchající korunovační klenoty – Vin Diesel, Seth McFarlane, ta tlustá paní co napsala Odstíny
Značky vydělávající na nájem – Rychle a zběsile, Rychle a zběsile, Rychle a zběsile, Odstíny šedé, Jurský park, Ted, Já, padouch
Symbionti – Focus Features, Working Title, Illumination
Tatínek – Jeff Shell
Padlý anděl – Paul Walker
Slogan – Bude dobře.
Ted říká – Poslední roky tak trochu outsider, který si vede čím dál lépe.
Vytáhni v hospodě – Ještě než založil Dreamworks, točil Steven Spielberg skoro výhradně pro Universal. Mimo jiné mu nadělil Čelisti, E.T.ho – Mimozemšťana a Jurský park. Každý z těchto filmů trhnul na dlouhou dobu rekord v amerických tržbách.
Universal to má poslední dobou neskutečně na háku. Ještě před pár lety se mohlo zdát, že se jedná o živořící studio postrádající nějakou silnější značku, ale pak se děly věci. Série Rychle a zběsile začala pátým a šestým dílem vydělávat obří peníze, Seth McFarlane natočil nejúspěšnější eRkovou komedii všech dob a pokračování animovaného Já, padouch atakovalo při rozpočtu menším než 100 milionů dolarů miliardové tržby. Letos už je naprosto jasné, že doba o chlebu a vodě skončila. Naprosto suverénní vstup do kin mělo Padesát odstínů šedi. S rozpočtem 40 milionů v současnosti přepočítává už více než 550 milionů celosvětově, a proto nás čekají další díly. Povedený zbytek roku potom zajistí pokračování medvídka Teda a Jurského parku. Samotnou kapitolou je potom sedmá instance Rychlých a zběsilých. Častka 1,5 miliardy dolarů celosvětově v kinech padne, a to je prostě neuvěřitelný úspěch.
Taková trefa už dokáže ospravedlnit i pro Universal výjimečný rozpočet 200 milionů plus. Studio totiž vedou chytří lidé, kteří drží průměrné rozpočty někdy u 30 milionů dolarů (za rok 2014 při 14 filmech průměrný rozpočet 33 milionů dolarů). Dostáváme tak skoro ideální koktejl, kdy největší vysokorozpočtové značky (Auta, Dinosauři, Bourne) doplňují menší filmy schopné tnout do živého. Právě v roce 2014 to byla černošská Jízda švárů, Sousedi Setha Rogena a Lucy. Při kombinovaném rozpočtu necelých 100 milionů dolarů z toho bylo skoro 900 milionů dolarů ze světových kin. Universal tak představuje tu rozumnou stranu síly, kterou do budoucna není radno podceňovat.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry