Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Hollywoodská studia pod drobnohledem


ikona
TedGeorge
tržby
Všechno, co jste chtěli vědět o Warnerech a spol., a báli jste se zeptat! 

Vrány si ještě pořádně nezačaly pochutnávat na mršině mého posledního článku "Vše co jste kdy chtěli vědět o filmových tržbách" a už jsem tu s pokračováním. Volba padla na hollywoodská studia, která nám každý rok nabízí na stříbrném podnose to nejlepší z jejich dílen.  Asi to poslední, co by popcornu chtiví čtenáři MovieZone na tomto místě chtěli číst, je suchý úvod zaobírající se vděčnými hollywoodskými časy počátku dvacátého století. Slyším vás. Nebojte, k hetero–filmovému spojení Christophera Nolana se studiem Warner Bros. se brzo dostaneme a článek bude především o současné situaci. Na začátek si ale dáme trochu té historie.

Warner Bros.

Dýchající korunovační klenoty – Christopher Nolan, Leonardo DiCaprio, Clint Eastwood, Zack Snyder, George Clooney
Značky vydělávající na nájem – Harry Potter, Středozemě, comicsové adaptace od DC, již mrtvý triptych Vo štvořici po opici (Hangover)
Symbionti – Legendary, New Line Cinema, HBO, DC Entertaiment
Tatínek – Jack Warner
Padlý anděl – Sourozenci Wachovští
Slogan – Velké náklady přinášejí malé zisky.
Ted říká – Už od mládí moje nejoblíbenější studio. Neptejte se.

Vytáhni v hospodě – Clint Eastwood za posledních 45 let figuroval ve 40 filmech tohoto studia. Když už mluvíme o věrnosti...

Když sem před x lety strkal DVDčka do přehrávače a objevilo se logo Warner Home, tak jsem měl pocit, že ten film bude stát za to. Warneři jsou zajímavé studio, které si zaslouží víc odstavců. Jednoduché porovnání nákladů na výrobu a marketing filmu jasně ukazuje, že tady se nešetří. Právě naopak. S přesností kvalitních švýcarských hodinek se můžete spolehnout, že dvojité vé pošle do světových kin největší množství filmů s nejvyšším rozpočtem z velké šestky. To sice přináší skoro až předplacenou první nebo druhou pozici v celosvětovém tržním podílu studií, ale zároveň také obří náklady, které je mnohdy problém splatit. Pomineme-li horory, tak si nevzpomínám na film s rozpočtem menším než 40 milionů dolarů. Porovnání s nejšetrnějším studiem Hollywoodu – Universal – je až směšné.

 

Co se přehnaných nákladů a až legendární nešetrnosti s penězi týče, tak jste možná v minulosti slyšeli o slavné kauze Potter. To bylo totiž tak. Nějaký lajdák nebo agent provokatér nechal uniknout účetní uzávěrku filmu Harry Potter a Fénixův Řád. A ta ukázala, že značka všeobecně vnímaná jako superúspěšná, skončila se svým posledním zástupcem 167 milionů dolarů v mínusu. Je asi zbytečné říkat, že to jsou kecy. Studio musí smluvně vyplácet procenta ze zisku nejenom hlavním hvězdám, ale i scenáristům, autorům hudby a dalším. Když ne nelegálním, tak určitě nemorálním přesunem financí z jedné dceřiné společnosti do druhé, pochybnými splátkami půjček a dalšími triky, se ale Warnerům podařilo dosáhnout toho, že film s rozpočtem 150 milionů dolarů a tržbami 938 milionů dolarů skončil v mínusu. Existuje jedno půvabné anglické slovíčko, které docela přesně popisuje reakci, které se Warnerům dostalo od veřejnosti. Anglicky tu mluvit nechci, a tak to přeložím jako „bouře ho*en“.

Na druhou stranu tu máme jakousi konzistenci, kterou zaručuje právě všemocná značka Time Warner. Možná i kvůli tomu se právě tady dočkáváme nejčastější věrnosti ze strany tvůrců a herců. Christopher Nolan. Koho jiného tu uvést. Warnerovské rodinné zlato, stříbro a bronz. Člověk, který dokázal oživit Batmana a umést cestu k úspěchu Zacku Snyderovi. Fakticky jediný režisér současnosti, který si může říct o jakékoliv peníze na jakýkoliv projekt. Posedlost Nolanem dosáhla maxima v roce 2010 s Počátkem. Aby si Warneři zajistili režiséra závěrečného Temného rytíře, neváhali vysolit na dřevo Leonarda DiCapria a 160 milionů dolarů. K překvapení všech se i z Počátku stal velký hit a Christopher Nolan má od té doby u Warnerů vždy poslední slovo a ráj na zemi. Ať už chce letět na obhlídku lokací nebo jenom k zubaři, během pár hodin má přistavené soukromé letadlo a nikdo se na nic neptá. Co by za to jiní tvůrci dali.

Sony

Dýchající korunovační klenoty – Daniel Craig, Will Smith, Roland Emmerich
Značky vydělávající na nájem – Spider- Man (!), James Bond, Muži v Černém, Robert Langdon
Symbionti – Columbia Tristar, MGM, Screen Gems
Tatínek – Pan Coca Cola
Padlý anděl – Amy Pascal
Slogan – Jsme v řiti.
Ted říká – Za pár let to studio skončí.

Vytáhni v hospodě – 30 287 dokumentů a 173 132 e-mailů. Tím vším se od Vánoc prokousávají novináři, kteří se snaží najít špínu. Sony vykradli hackeři.

 

Studio, které se vám doma každý den připomíná Playstationem, zažívá opravdu hodně těžké časy. Aféra „Sonygate“ pouze potvrdila to, o čem si všichni šeptali už nějaký ten rok. Absence silných značek, jeden neúspěch za druhým, přestřelené rozpočty… Filmové studio má problém. Jednu z posledních velkých značek – Spider-Mana – poslal se svým všelijakým rebootem do neziskových vod Marc Webb. To Sony vedlo k tomu značku prodat zpátky Marvelu. Dlouholetá ředitelka Sony Amy Pascal nejenom za tohle zaplatila svým křeslem v čele společnosti. S penězi za Bondovky to také není žádná sláva. Sony tu značku používá spíš jako maskota a ty největší procenta z tržeb inkasuje někdo jiný. Tristní pohled, že? Ta situace je vzhledem k ostatním studiím tak beznadějná, že se v míře větší než malé objevují zkazky o konci studia.

Nebyla by to žádná unikátní věc. Sama Sony pohltila kdysi obří MGM a reorganizace společností v konglomerátu Sony je (tentokrát v uvozovkách) na denním pořádku. Vzpomínáte si ještě na notebooky Sony Vaio? Nevydělávaly dostatek peněz, tak se značka prostě prodala. Bude to tak i s filmovým studiem? Budoucnost ukáže, ale u Sony to nebudou mít jednoduché. Co se týče samotné aféry s únikem tajných podnikových informací, tady to budu mít jednoduché. V době, kdy díky filmu Interview aféra vrcholila, napsal imf dva tematické články. Klikejte, čtěte (zde první, zde druhý). Sony si takovou péči snad ani nezasloužilo.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace