Vše, co jste kdy chtěli vědět o filmových tržbách
19:00 | 26.03.2015 |
Pojďte pane, budeme si povídat o tržbách. Nebyla by to správná neděle večer nebo pondělí bez řešení filmových tržeb pod novinkou od nikdy absentujícího Civala. S tržbami je to trochu jako s ženami. Každý si myslí, že jim rozumí, ale ve skutečnosti jim rozumí jenom autor článku. A všiml si toho už i jeho početný fanklub, který s pravidelností ranní cigaretky píše do vzkazníku a ptá se na interpretaci čísel filmu, který je zajímá.
Tržby
51, 39, 25. 51, 39, 25. Pořád si ta tři čísla opakujte a každých dvacet minut je zadejte do stroje, abyste zabránili apokalypse. Co ta magická čísélka vyjadřují? Podle Deadline Hollywood to je procentuální poměr, který studia obdrží vzhledem ke kino-tržbám. 51 procent z USA, 39 procent ze světa, 25 procent z Číny. Právě jsem chtěl napsat, že se začneme pohybovat na tenkém ledě spekulací, ale my tam jsme už od druhého odstavce tohoto článku. Budeme tedy spekulovat ještě víc. Studia si samozřejmě pravá čísla hlídají jako kurové svoje vajíčka. Občas ale unikne nějaká ta účetní zpráva, která umožní sestavit relativně věrný obraz situace. Začít samozřejmě musíme se zemí Vikingy objevenou.
USA
To je těch 51 procent. A mějte prosím na paměti, že je to číslo zjednodušené až na dřeň stylem - červí díra slouží k cestování a černá díra je těleso těžší než Halina Pawlowská. Když šly na začátku 21. století do kin obrovské hity jako Harry Potter, Spider-Man, pokračování Matrixu, Star Wars a další, vyjednala si studia s provozovateli kino řetězců přímo exkluzivní podmínky. Právě z této doby pochází i další (a dnes už neplatící) klišé. Pro účely tohoto článku jsem ho pojmenoval "Výdělky za žrádlo". Právě výše zmíněné filmy dokázaly do kina přivábit tolik lidí, že si studia v těžce konkurenčním prostředí vymohla návratnost až 90 procent tržeb za úvodní víkend s tím, že třeba u Spider-Mana klesla návratnost k 50ti procentům až čtvrtý víkend. Kina to údajně naháněla velkými prodeji předražené coly a popcornu. Údajně. Takové podmínky už totiž dlouho neplatí.
Poté, co zkrachoval druhý největší kino-řetězec v USA Loews Cineplex Entertainment, se strhla lavina. Několik menších řetězců (někdo to nazývá restrukturalizace, ale víte jak) ho následovalo a podmínky se ve druhé polovině prvního desetiletí radikálně změnily. Byly podepsány nové dlouhodobé smlouvy, které u velkých filmů zaručují fifty fifty přístup jakýkoliv víkend. Těch 51 procent se prý nejvíce přibližuje současné realitě. I když je to pořád trochu vychýlené ve prospěch těch nejmocnějších filmů.
Svět
Pokles k 39 procentům neznamená pokles na důležitosti pro filmová studia. Právě naopak. V poslední době je svět stavící nové a nové multiplexy tím, co drží Hollywood nad vodou. Počty prodaných vstupenek v amerických kinech rok od roku klesají a tím, co drží obrat nad 10 miliardami dolarů, je hlavně zdražování vstupenek a až donedávna i nástup 3D. Ve světě se posledních pár let dějí věci. Právě zmíněné 3D a Avatar znamenali živou vodu pro polovinu zeměkoule mající kina, a pokud si dnes můžete být jednou věcí jistí, tak je to ta, že už také mají 3D Imax i na Filipínách.
Právě Avatar v roce 2009 a 2010 odstartoval jasný trend. Bez obrovských zámořských tržeb prostě film nemůže uspět. Zahraniční filmové tržby zachraňují krk třeba Tomu Cruisovi. Průsery se scientologií mu v USA odvály diváky někam k Robertu Downeymu Jr. a kromě Mission: Impossible si za posledních osm let připisuje jedno zklamání za druhým. Valkýra, Zatím spolu, zatím živi, Jack Reacher, Nevědomí a málem i Na hraně zítřka. S tržbami v okolí 80 milionů v USA a s velkým rozpočtem by šlo o průšvihy. Ale jsou tu tržby ze zámoří. V pořadí $117 (milionů), $185, $138, $197 a nádherných $269 umožňují Tomovi pořád točit i jiné fláky než Mission: Impossible. A takových příkladů bych tu mohl vytáhnout řadu. Mimochodem, víte, že to byl právě Tom, kdo v osmdesátých letech zavedl onu praxi letět na jeden den propagovat film do cizí země?
Pokud jsme u 51 amerických procent museli trochu spekulovat, tak u těch 39 světových už budeme vyloženě věštit z křišťálové koule. Je tu totiž nechutné množství proměnných. Má studio v dané zemi svoje zastoupení? Prodalo práva ještě před uvedením filmu v kinech? Má podepsanou smlouvu o distribuci s jiným studiem? Chodí se v dané zemi ještě pořád tolik na 3D? Plno otázek, ještě víc odpovědí. Asi nejjednodušší je situace právě u těch největších filmů. Třeba Harryho Pottera si studio Warner Bros. díky celosvětovému zastoupení distribuovalo všude samo (a tím pádem bralo více procent z tržeb). Na druhou stranu takový Atlas mraků byl předprodán zvlášť do každé země a Warneři distribuovali jenom v USA. No a pak jsou tu samozřejmě bondovky, které mají pravidelně rekordní filmové tržby v Británii a studio tu rozhodně nebere méně než 50 procent z výdělků.
Čína
A konečně těch 25. V současnosti je Čína ten nejvíc hodně moc hodný strýček hollywoodských studií, který každým rokem přispívá víc a víc do kasičky. S filmy v čínských kinech je to ale pořád složité. Na jednu stranu tu máme pořád nízké výnosy ze vstupenek - v nově vyjednaných smlouvách je 25 procent, dlouhou dobu to ale bylo dokonce jenom 17 procent. Na tu stejnou stranu tu máme státem zavedené směrnice, které omezují počet amerických filmů startujících v čínské distribuci. A ta druhá strana? Čtvrtí Transformeři vydělali minulý rok v Číně víc než 300 milionů dolarů. To už trumfuje i Ameriku. Že z toho studio dostalo "jenom" nějakých 75 milionů dolarů? Vem to čert, časy se mění a ten potenciál je naprosto neskutečný.
Co to znamená pro nás? Zamyslete se a vzpomeňte si na velké filmové události poslední doby.
Gravity - Čínská kina tleskají svému vesmírnému programu.
Skyfall - Šanghaj nestačí, muselo se na čtvrt hodiny i do Macaa.
Transformers - Vážně mám vůbec začínat?
Iron Man 3 - Natočena speciální scéna pouze pro čínská kina. Wow.
Pacific Rim - Polovina filmu se odehrává v moři u Hongkongu.
A mohl bych pokračovat dál a dál. Standardní tržby pro tyto filmy se tu pohybují za hranicí 100 milionů dolarů a při klesajícím zájmu diváků v USA a částečně i v Evropě je Čína v současnosti prostě tím nejdůležitějším zahraničním trhem. Piloti soukromých letadel už znají cestu z Los Angeles do Šanghaje nazpaměť, protože filmové hvězdy tam pravidelně míří propagovat svoje fláky. V okamžiku, kdy padne ono omezení počtu amerických filmů směřujících do distribuce a znovu se zvednou procenta z tržeb pro hollywoodská studia, můžeme očekávat velkou čínskou kulturní revoluci. Pomalu se chystám na levné americké romantické komedie, v nichž bude nejlepší kamarád hlavního hrdiny mluvit kantonštinou.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry