Téma: Vizuální efekty včera, dnes a zítra
01:00 | 13.02.2015 |
Proč jsme tenhle článek neschovali do Filmtechu? Protože míchá dohromady hned několik věcí. O tom, že dneska triky najdete i v upovídaných adaptací, kdy se devadesát procent filmu verbálně znásilňují dvě postavy, už jsme psali několikrát. Stejně jako o tom, že tyhle továrny na televizní, filmové a blockbusterové triky jsou moderním otrokářstvím. Když máte štěstí, tak to po pětiletce dvojitých směn dotáhnete na stříbrné plátno, kde bude vaše jméno ukryté v takovém tom zrychleně rolujícím hustě posetém seznamu na konci titulků. Hele, mami. Dělal jsem ten odraz v oku během scény na záchodě a támhle jsem napsanej. Ukážu ti to, až to půjde pauznout na Blu-rayi.
Je to nevděčná práce, ale stejně se do ní hrnou tisíce mladých lidí, protože ji chtějí pošoupnout zase o kus dál. Tenhle článek chci svým způsobem věnovat jim a nahlédnout do pozadí hodnocení jejich práce. Diváky, odbornými porotami i zubem času. Přiznejme si, že vizuální efekty jsou extrémní formou spotřebního zboží. Jen několika filmům celé dekády se podaří zdolat onu propast zapomnění. Na kolik trikových exhibic třeba od Jurského parku z roku 1993 si vzpomenete? Pátý element, protože ho točili ve Francii? Den nezávislosti, protože to byl megaspektákl? Nové Stars Wars se svou nepřehlédnutelnou přeplácaností? Cokoliv od Camerona? Jasně, bude toho víc, ale po první, druhé vlně vzpomínek, si uvědomíte, že stovky ve své době slušně otrikovaných filmů vám prostě vypadly z hlavy tak rychle jako do ní vstoupily.
Je to zcela normální průběh, ovšem ještě nahlodaný tím, že filmy příliš zatížené na CGI velmi rychle zastarají. Je to jako s videohrami. Určitě si vzpomenete na řadu deset let starých klasik, ale půjdete si je dneska zahrát? Nepůjdete, protože ačkoliv se jedná hratelnostně o skvělé tituly, úroveň grafiky je dneska úplně jinde a rozdíl je tak veliký, že mají dnes herní klasiky šanci jen v případě remaku či výraznějšího oprášení.
Na filmy tak jednoduché pravítko uplatnit nejde, ale paralela se jistě najde. Filmy, které přišly s dosud neviděným nebo namíchaly praktické efekty s digitálními, prostě a jednoduše stárnou pomaleji. Stejně tak třeba Cameronův Titanic, který používá CGI kouzla jen aby napodobil co nejrealističtěji věc, jež přestala existovat. Na nové trilogii Star Wars, jakkoliv je technicky povedená, lze krásně demonstrovat, že bude stárnout mnohem rychleji než ta původní, které v mnohém spoléhala na masky, loutky, kreslená pozadí nebo zmenšené modely.
V následujících řádcích si mj. rozebereme nejlepší loňské triky a tzv. oddělíme zrno od plev. Právě na pitvání jednotlivých scén nebo filmů je totiž nejlépe vidět, že hodnocení úrovně vizuálních efektů nelze ohraničit jen samotnou technickou kvalitou. Zasazení triku do scény, kamera, střih, umělecký rozměr. Triková scéna je ve své podstatě samostatným subjektem. Záběrem, který lze hodnotit z tolika úhlů, co samotný film. Pracuje na ní nejen klasický štáb (do jisté míry), ale především onen digitální, který má často mnohem víc členů. Na stovku animátorů připadá deset lidí na fyzickém place. Na postprodukci připadá cca 80% času vymezeného na výrobu celého filmu. Aniž bychom znevažovali práci režiséra, herců, kameramanů a mnoha dalších, u hollywoodských blockbusterů platí, že nejvíc dřiny se odvede nikoliv na place, ale za obrazovkou počítače.
Tak jsme si řekli to, co všichni dávno vědí, protože poznají rozdíl mezi Trávníkářem a Terminátorem 2, a teď si pojďme povědět, jak si takový neúnavný dělník hollywoodského pozlátka může vykoledovat ocenění napříč oborem. Jak asi tušíte, není to žádná legrace. V zásadě může získat Oscara, mohou se o něm zmínit na populárním webu FX Edge, nebo může dostat sošku na prestižních VES Awards (VES = Visual Effect Society). Tam je bezesporu výhoda, že hodnotí profesionálové z oboru a hlavně se nezapomíná ani na televizní, herní a jiné triky. Kategorií je bezpočet.
Na VES Awards jsou na trikaře zdaleka nejhodnější, ale i tady platí, že sošku může dostat maximálně pět lidí, tj. dostane se hlavně na šéfy, ředitele a ty, co to mají všechno pod palcem. Výjimečně může sošku dostat i nějaký extra dříč, který odvedl hodně práce nebo přišel s geniálním nápadem. Berte ale na vědomí, že na velkém hollywoodském blockbusteru jen zřídkakdy pracuje pouze jedno jediné studio, takže je v nominacích docela tlačenice. Zvlášť u Oscarů, kde je limit pouhých čtyř jmen. A vy máte dvousetmilionovou marvelovku, na které dělalo čtrnáct trikových dílen. Good luck.
Ještě než se podíváme na výsledky VES Awards, které proběhly před pár týdny, je docela zajímavé se probrat žebříčkem na FX Guide. Ten vyšel koncem listopadu, takže ignoroval např. posledního Hobita (žádná ztráta). Jakých deset filmů se v přehledu objevilo?
Godzilla, Na hraně zítřka, Interstellar, Strážci Galaxie, Úsvit planety opic, Noe, Transformers 4, Captain America: Návrat prvního Avengera, X-Men: Budoucí minulost, Zloba: Královna černé magie
Pro srovnání přehled širší nominace deseti oscarových adeptů, tak jak ho vybírá komise expertů v oboru:
Godzilla, Hobit: Bitva pěti armád, Interstellar, Strážci Galaxie, Úsvit planety opic, Noc v muzeu 3: Tajemství hrobky, Transformers 4, Captain America: Návrat prvního Avengera, X-Men: Budoucí minulost, Zloba: Královna černé magie
Kdo si nevšimnul, Hobit a Noc v muzeu (filmy, které v době zveřejnění žebříčku na FX Guide ještě neměly premiéru), nahradily Na hraně zítřka a Noea. Jinak jde o identický list, pod který bych se skoro mohl podepsat. Ale než začneme některé z filmů rozebírat, pojďme se ještě podívat na vítěze kategorií VES Awards.
Hlavní cenu za triky v trikově těžkotonážním filmu vyhrál Úsvit planety opic (stál plus mínus proti filmům z předchozích dvou seznamů), cenu za "fotorealistické triky ve vedlejší roli" dostal Birdman, nejlepší triky v animáku si odnesla Velká šestka, v seriálech vyhrála Hra o trůny a nejhezčí videohrou roku 2014 byla Call of Duty: Advanced Warfare. VES Awards ale mají i zajímavé dílčí kategorie. Nejlepší virtuální kamera a nejlepší simulace efektů (dvě ceny) si odnesla kuchyňská scéna s Quicksilverem z nejnovějších X-Menů, Interstellar bral cenu za fotorealistické, věrohodné triky, přičemž televizní obdobu téže ceny bral populární dokumentární cyklus Cosmos. Nejlepším virtuálním hercem se v konkurenci dvou primátů, mývala a otravné víly stal Cézar z Úsvitu planety opic.
Při všem tom vzrušení je ale potřeba si uvědomit, že největší váhu má pořád oscarová nominace a samozřejmě i proměněná soška. O přidělování práce trikovým studiím totiž ještě pořád rozhodují producenti, a tak je důležité portfolio i počet sošek, které máte v kanceláři, když o něčem podobném vyjednáváte. Jak tedy vypadá pětice nominovaných filmů na zlatého plešouna?
Captain America: Návrat prvního Avengera
Interstellar
Strážci Galaxie
Úsvit planety opic
X-Men: Budoucí minulost
Jak jsme k tomu došli? Jednoduše. První desítku nominoval výbor Akademie, ve kterém vlastně sedí jen kapacity z oboru. Hodnotí se technická úroveň, umělecký rozměr a sladění/smontování triků se zbytkem filmu. Těchto deset nominovaných potom dodá tzv. playlist. Několikaminutový sestřih toho nejlepšího z použitých triků. Producenti samozřejmě nejsou hloupí - pokud má film třicet minut trikových záběrů, použijí do svého pětiminutového showreelu jenom ty nejlepší, nejdražší a nejkomplexnější triky. Těchto deset playlistů pak dostanou VŠICHNI akademici a polovinu z nich pro účely finálních nominací musí vyškrtnout. Sami se podívejte, které filmy šly z kola ven.
Vítěze z oněch pěti nominacích (v předešlé dekádě bylo často nominováno filmů méně - tři až čtyři) opět vybírá kompletní Akademie, tj. nějakých šest tisíc lidí. O jejich demografii už jsme psali dříve, stejně jako o tom, že používat při tipování Oscarů selský rozum nebo dokonce vlastní preference je nesmysl. Ti lidé vám nemohou být vzdálenější.
V ostrém kontrastu s touto cenou jsou mimochodem tzv. Sci-Tech Awards, které oceňují technický přínos filmu. Také o nich často a rádi píšeme, protože si je rozdávají profíci navzájem, panuje na nich uvolněnější atmosféra a hlasovací model je mnohem otevřenější. Dokonce připouští i protesty! Jenže kolik majitelů Sci-tech plaket a sošek vlastně znáte? Hm... myslel jsem si to. Jestli jsou trikaři v pozadí, autoři všech těch báječných hraček, které výrobu filmů (a triků) umožňují v první řadě, jsou ještě daleko za nimi.
Ale nebuďme zahořklí, to už bychom zase museli zmínit kaskadéry - dodnes nemají vlastní kategorii a právě kvůli digitálním trikům jim hrozí, že budou brzy stoprocentně nahraditelní. Raději si pojďme rozebrat tu finální nominovanou pětici. Nestává se totiž tak často, že by s ní odborná i laická veřejnost beze zbytku souhlasila.
Captain America: Návrat prvního Avengera
V Avengers byl jeden Helicarrier. Tady jsou hned tři. A padají z oblak, válcují budovy a všechno to působí tak epicky, že bude muset Joss hodně zamakat, aby sólového Kapitána trumfnul. Deformace a vzájemná interakce použitých modelů zjevně v očích profíků z oboru dotáhla Kapitána do širší desítky a dokážu si představit, že sestřih finálních scén, kdy se opravdu na obloze děje páté přes deváté, musel ohromit i laiky z řad Akademie. Těžko ale doufat, že tyhle epické omalovánky mají šanci na sošku. Je to poctivé řemeslo, ale bez přesahu či invence.
Interstellar
Přesně matematicky vymodelovaná červí díra, věrohodné kosmotriky a Nolanova snaha o bezchybné zkombinování praktických a digitálních efektů. Interstellar by mohl být černým koněm téhle kategorie, protože stačí aby se Akademie svezla na nostalgické vlně "old schoolových triků", a je to v kapse, přesně v duchu hesla, že méně je někdy více. Triková kategorie bývá imunní vůči efektu sněhové koule, kdy jeden film začne sbírat většinu kategorií, ale Nolanův trumf se vyloučit nedá. Spíš naopak.
Strážci Galaxie
Veleúspěšná marvelovka má v kapse hodně dobré karty. Trikově spojuje neznámé světy, celodigitální charaktery (Rocket a Groot), vesmírné lodě a stanice, obrovské bitvy i nenápadné make-upy. Je tu prostě všechno, celá šíře trikového řemesla, která do sebe bezchybně zapadá a drží si homogenní úroveň. Díky ní Strážci budou stárnout pomaleji než by se mohlo zdát, díky ní by mohli mít u Akademie šanci, protože nejsou jen dalekohledem do vzdálených světů - především Rocket a Groot by mohli převážit pomyslné misky. Jejich role ve filmu je klíčová, jejich chemie s živými herci naprosto uvěřitelná. Ještě žádná marvelovka neměla k sošce nakročeno tak přesvědčivě (ačkoliv nominovaná jich byla celá řada).
X-Men: Budoucí minulost
Scénu v kuchyni už jsme zmínili a epickou bitku s pokročilými sentinely asi netřeba připomínat, tam bylo tolik nápadů a krásných designů, že je nominace určitě oprávněná. V jiných okamžicích ale podle mého skromného názoru X-Meni trochu vrávorají. Na druhou stranu v krátkém playlistu lze právě tyhle scény snadno obejít a udělat z mutantského eposu trikově bezchybnou jízdu. Přesto jde spíš o chytré a poctivé skloubení již vymyšleného a viděného, než o trikovou revoluci. Proto řadím Budoucí minulost spíš do kategorie druhých houslí.
Úsvit planety opic
Nevyhráli to ty opičáci už jednou? Právě že nevyhráli. Prvně Cézarovi sebral sošku Scorseseho Hugo. Podobných "přehmatů" ostatně v téhle kategorii najdeme hned několik, třeba když vyhrál Zlatý kompas před Transformery. Úsvit má slušnou šanci i proto, že se velká část filmu odehrává v opičím společenství, kdy na sebe hrají dva digitální charaktery a vytvářejí emoce, příběh a kontext. Není náhodou, že na VES Awards startoval v kategorii virtuálních charakterů proti sobě Cézar s Kobou. Už to samo o sobě je pochvala. Lidé jsou v Úsvitu planety opic na vedlejší koleji nejen dějově, ale i herecky. A Akademie ráda servíruje sošky za zásluhy a trpělivost. Pro mne je Úsvit favoritem. Nikoliv za zásluhy nebo přínos kulturnímu fondu. Těch prvních dvacet minut, odehrávajících se mezi opicemi, jsem totiž seděl na kraji sedačky a lidi mi vůbec nechyběli. Nehledě na to, že jsem zas okolosedícím musel vysvětlovat, že to opravdu nejsou cvičené opice, ale jedničky a nuly.
Kdo tedy dostane cenu? A za kým se budeme ohlížet za deset let? Schválně si v hlavě srovnejte filmy, na jejichž trikovou stránku vzpomínáte nejraději, a napište nám o tom do diskuze. Kde začíná nostalgie a končí úcta ke stáří? Kde je to o technické úrovni a kde o fištrónu? Do vzdálené historie zkusíme zabrousit v některém z příštích Filmtechů. A teď nazdar, jdu si vsadit na opičáky. Hail Caesar!
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry