Téma: Kino podle Tarantina
00:30 | 06.09.2014 |
Pokud jste někdy navštívili Los Angeles, těžko jste neslyšeli o New Beverly Cinema. 36 let staré kino patří mezi nejvyhlášenější biografy světa a posledních 7 let jej nevlastní nikdo jiný než Quentin Tarantino. Chloubou New Beverly byly mnoho let projekce z pětatřicetimilimetrového filmu. Vzhledem k tomu, že studia na konci letošního roku plně přecházejí na digitální kinodistribuci, ale programový ředitel (a syn původního majitele) Sherman Torgan nedávno vybavil kino i digitálním projektorem.
V New Beverly se tedy nějaký čas promítalo z obojího. Klasiky jely z pětatřicítky a novinky v digitálu, Quentin ale tenhle kompromis nakonec nepřekousnul. A rozhodl se, že programování kina vezme plně pod svoje křídla.
Co přesně to plánuje? Inu, digitál poletí oknem a New Beverly odteď jako jedno z mála kin na světě promítá výhradně z celuloidu. Ano, znamená to plný přechod od mixu starých a nových filmů (těch bude naprosté minimum) k ohlížení se do minulosti. Vzhledem k tomu, že má Quentin doma obří sbírku pětatřicítkových filmových kopií, by se to ale na programovém záběru nijak podepsat nemělo.
I nadále se budou promítat dvojité dávky francouzských artovek, detektivek z třicátých let, Leoneho westernů... prostě všechno, co Quentinovi přijde pod ruku. Páteční večery nicméně budou patřit jeho tvorbě (bude se točit po měsíci) a v sobotu zůstanou v programu tradiční podivné kousky.
Proč tenhle článek vůbec čtete? Inu, prakticky vám info o stavu New Beverly asi k ničemu nebude. Pointou ale je Quentinův vztyčený prostředníček filmovým studiím za to, že definitivně odstřihnou výrobu celuloidových kopií. Je v tom nostalgie? Zčásti určitě. Quentin ale reaguje především na to, že se v Cannes zúčastnil projekce nového remasteru Pro hrst dolarů. A přišlo mu to jako čučení na DVDčko, které někdo promítnul na zbytečně velké plátno.
TRAILER LETOŠNÍHO DOKUMENTU O NEW BEVERLY CINEMA
Změny v New Beverly tudíž pohání hlavně kvalita obrazu, ve které bude digitál za klasickým filmem ještě dlouho zaostávat (ano, celá jeho existence se nese v duchu dobíhání nedostižného celuloidu). A jelikož si Quentin podobný tah jednoduše může dovolit, jeho filmový palác se na úkor výnosnosti a promítačské pohodlnosti stane velkým pomníkem téměř mrtvé éry.
Přijde vám přechod na digitální projekce jako zlý kinematografický sen? Anebo jste v posledních letech s tím, co vám v kinech pouští, spokojeni? Debata celuloid vs. digitál je samozřejmě dost složitá a zásadní rozdíly panují nejen v distribuci, ale především při samotném natáčení. O tom ale možná někdy příště, teď dejte vědět, jaké projekce byste navštěvovali raději.
---
Vytáhni v hospodě: Quentinův další film, western The Hateful Eight, se začne točit v lednu a premiéra se plánuje na podzim 2015. Tady se můžete mrknout na kinorip první teaserové ochutnávky.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Přepadení bylo extrém, většina kinokopií z NFA, které se objevují na LFŠ, jsou relativně ve slušném stavu, který se dá s malinkým přimhouřením oka bez obav vzít na milost. Akorát je pak bolestivé, když vidíte Přepadení v kvalitě, jakou jsem popisoval, a pak třeba původního Frankensteina a King Konga v remasterované verzi na Blu-rayi.