Téma: Godzilla slaví 60 let
09:30 | 14.05.2014 |
3. listopadu tomu bude přesně 60 let, co se poprvé rozduněly enormní kroky gigantického ještěra s atomovým dechem. Monstra, jež se stalo vůbec prvním produktem japonské popkultury a rozrůstajícího se zábavního průmyslu, který komerčně uspěl i v zámoří a plnil kinosály po celém světě. Tato globální ikona dnes představuje nejstarší a nejdelší sérii v dějinách kinematografie, která v konečném součtu čítá třiatřicet filmů, z nichž osmadvacet vyprodukovalo japonské studio Toho, dva vznikly v americké produkci a tři představují „poameričtěné“ a „poevropštěné“ verze původních filmů. Premiéra Edwardsova remaku tak nabízí příhodnou příležitost ohlédnout se za historií a oslavit zasloužené šedesátiny krále všech monster.
Událostí, která uvedla věci do pohybu, byl nechvalně proslulý incident japonské rybářské lodě Daigo Fukuryû Maru. 1. března 1954 proběhl u atolu Bikini v Tichém oceánu utajený americký test vodíkové bomby s krycím jménem Castle Bravo. Kvůli špatné kalkulaci projektantů zasáhl oblak nebezpečného spadu obydlené oblasti Marshallových ostrovů a radioaktivní fragmenty se snesly přímo na Daigo Fukuryû Maru, která kotvila pětašedesát kilometrů od původně vypočtené hranice nebezpečné zóny. Všech třiadvacet rybářů bylo postiženo akutním radiačním syndromem. Tato událost v Japonsku vyvolala protinukleární hnutí, podnícené obavami z radioaktivity, a způsobila značné vyhrocení diplomatických vztahů.
Na základě tohoto incidentu přišel producent Tomoyuki Tanaka s nápadem vytvořit první japonský monster film, který by vyprávěl o prehistorickém gigantovi, vytrženém z odvěkého spánku testováním nukleárních zbraní. Přestože Tanaka neměl žádnou konkrétnější představu o samotném monstru, ani žádný originální příběh, Iwao Mori, tehdejší generální ředitel studia Toho, jeho ideu podpořil. Mori k projektu přizval Eijiho Tsuburayu, nekonvenčního specialistu na filmové efekty, se kterým paradoxně sdílel totožný osud. Oba byli v průběhu okupace vyloučeni z filmového průmyslu, protože se podíleli na vzniku válečných filmů, které, pro jejich nebývalou autenticitu, americká cenzurní komise milně považovala za nacionalistické filmové týdeníky. Po skončení okupace je však studio Toho znovu najalo.
Protože si byl dobře vědom jeho zálibě ve vědě a zájmu o životní prostředí, Tanaka na post režiséra vybral Ishirô Hondu. Ten, společně s Takeo Muratou, napsal scénář a o pouhé tři měsíce později vznikl film o amfibickém pravěkém monstru, zmutovaném intenzivními testy jaderných zbraní, které neslo jméno Godzilla. Původní japonský termín Gojira z etymologického hlediska představoval sloučeninu slov gorira (gorila) a kujira (velryba), protože v pre-produkční fázi se o monstru mluvilo jako o kříženci gorily s velrybou.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
28 filmů natočilo studio Toho, k tomu vznikly 2 americké remaky. Pak máš dvě poameričtěné verze, kdy v šestapadesátém Morse sestříhal původní Hondův film a dodal tam nově natočený materiál s Burrem. Tahle verze vyšla jako Godzilla, King of the Monsters. Stejná situace nastala u Hashimotovy Gojiry (1984), kterou přestříhal Kizer, doplnil o nové scény s Burrem, aby to navazovalo na King of the Monsters, a vydal pod názvem Godzilla 1985. Původní verze je dostupná pouze v Japonsku. V sedmasedmdesátem Luigi Cozzi sestříhal King of the Monsters (protože nedostal práva na Hondův film) a doplnil o válečné záběry z filmových týdeníků. Film šel do kin jako Italská Godzilla, ale přezdívá se mu Cozzilla. Proto 33, ale to jsem uváděl už v článku, že je to "včetně".
Píšeš, že infantilní byl pouze Son of Godzilla, a co potom All Monsters Attack? Tam podle mě veškerá infantilita dosáhla svého vrcholu, když se z Godzilly stala atrakce pro to nejmladší publikum. Stejného efektu dosáhly i vkládané animované scény z pozdějších filmů. Navíc právě ona zmiňovaná infantilnost, spojená s ochabujícím zájmem diváků, byla důvodem Tanakova rozčarování a vedla k ukončení shôwa série.
A jinak teda promiň mě, a vůbec všem historikům, že nazýváme celou šestiletou, vojenskou správu nad Japonskem "okupací".