Téma: Godzilla slaví 60 let
09:30 | 14.05.2014 |
3. listopadu tomu bude přesně 60 let, co se poprvé rozduněly enormní kroky gigantického ještěra s atomovým dechem. Monstra, jež se stalo vůbec prvním produktem japonské popkultury a rozrůstajícího se zábavního průmyslu, který komerčně uspěl i v zámoří a plnil kinosály po celém světě. Tato globální ikona dnes představuje nejstarší a nejdelší sérii v dějinách kinematografie, která v konečném součtu čítá třiatřicet filmů, z nichž osmadvacet vyprodukovalo japonské studio Toho, dva vznikly v americké produkci a tři představují „poameričtěné“ a „poevropštěné“ verze původních filmů. Premiéra Edwardsova remaku tak nabízí příhodnou příležitost ohlédnout se za historií a oslavit zasloužené šedesátiny krále všech monster.
Ničivé následky 2. světové války a následná americká okupace Japonska trvající dlouhých šest let představovala pro národ upřednostňující smrt před porážkou nepředstavitelný výsledek, kdy se z kolonizující mocnosti stala kolonizovaná země. Fyzická devastace a niterní otřesy zanechaly na národním psyché nesmazatelnou jizvu, která se výraznou měrou promítla také do japonské kinematografie. Celá země čelila rapidní modernizaci, ztrátě třídní identity a neklidu spojenému s měnící se povahou společnosti v době největšího národního rozvratu.
Není proto divu, že po ukončení americké okupace, pod jejíž striktní správou docházelo k pálení nacionalistických filmů a přísné cenzuře uměleckých děl obsahujících témata spojené s feudální loajalitou, heroickým sebeobětováním či motivy pomsty, došlo v první polovině 50. let k popularizaci hororových filmů. Ty poskytovaly příhodný mechanismus, který v čase politické a ekonomické krize umožňoval plně vyjádřit veškerou bezmoc, úzkost i všeobecný chaos. Došlo tak k vyzdvižení raněmoderních přízraků a nadpozemských bytostí z klasické literatury a japonského folklóru, implicitně poukazujících na strach z neodvratné modernizace a nárůst materialistického požitkářství, spjatého se západními vlivy. Naopak na ničivý dopad nukleárních zbraní a zármutek nad ztrátou národních tradic symbolicky upomínal zrod nezastavitelné síly devastující japonské metropole, zrod kultovního jaderného leviathana.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
28 filmů natočilo studio Toho, k tomu vznikly 2 americké remaky. Pak máš dvě poameričtěné verze, kdy v šestapadesátém Morse sestříhal původní Hondův film a dodal tam nově natočený materiál s Burrem. Tahle verze vyšla jako Godzilla, King of the Monsters. Stejná situace nastala u Hashimotovy Gojiry (1984), kterou přestříhal Kizer, doplnil o nové scény s Burrem, aby to navazovalo na King of the Monsters, a vydal pod názvem Godzilla 1985. Původní verze je dostupná pouze v Japonsku. V sedmasedmdesátem Luigi Cozzi sestříhal King of the Monsters (protože nedostal práva na Hondův film) a doplnil o válečné záběry z filmových týdeníků. Film šel do kin jako Italská Godzilla, ale přezdívá se mu Cozzilla. Proto 33, ale to jsem uváděl už v článku, že je to "včetně".
Píšeš, že infantilní byl pouze Son of Godzilla, a co potom All Monsters Attack? Tam podle mě veškerá infantilita dosáhla svého vrcholu, když se z Godzilly stala atrakce pro to nejmladší publikum. Stejného efektu dosáhly i vkládané animované scény z pozdějších filmů. Navíc právě ona zmiňovaná infantilnost, spojená s ochabujícím zájmem diváků, byla důvodem Tanakova rozčarování a vedla k ukončení shôwa série.
A jinak teda promiň mě, a vůbec všem historikům, že nazýváme celou šestiletou, vojenskou správu nad Japonskem "okupací".