Přehled: Scenáristé chystaných comicsových blockbusterů
15:00 | 19.12.2013 |
Hollywoodu momentálně vládnou megalomanské comicsové adaptace. Všichni se ale zajímají především o to, kdo je bude režírovat, a jejich scenáristům je jako tradičně věnována malá pozornost. Přitom právě zástupy lehce nahraditelných pisálků, kteří se snaží vyhovět často nesmyslným producentským požadavkům, mohou řádně nakopnout nebo naopak pohřbít vašeho oblíbeného hrdinu. Už proto byste neměli znát jen jméno svého oblíbeného režiséra, který přeci nemůže nést vinu za to, že dostal špatný scénář (oblíbená to fandovská výmluva). Hodí se rozeznat i jména za pomyslným psacím strojem, kterých vlastně není zase tolik.
Studia totiž s oblibou recyklují zkušené psavce, bohužel bez ohledu na to, jestli v minulosti přichystali dobré filmy. Důležité jsou především tržby, takže třeba David Goyer, který bez Nolanovy pomoci seká jednu botu za druhou, z hollywoodského výsluní jen tak nezmizí. Své místo si tam pak bez problému udrží i šikovnější stálice jako Kurtzman a Orci (Abramsova parta), Simon Kinberg (nový dohled nad X-Meny a Fantastickou čtyřkou) nebo Marcus a McFeely (marvelovské jistoty). V minulých dnech ale studia učinila pár zajímavých rozhodnutí, která comicsům vpravila do žil trochu nové a staronové krve.
Ne, nemluvím teď o tom, že David Goyer bohužel napíše adaptaci Gaimanova Sandmana, jíž by mohl režírovat Joseph Gordon-Levitt. Radost nám udělal spíš Bryan Singer, který X-Men: Apocalypse nejspíš vloží do rukou Michaela Doughertyho a Dana Harrise, kteří pro něj napsali druhé X-Meny a Superman se vrací. Úplně nejšťastnější jsme pak z toho, že Warneři vzali Goyerův scénář Batman vs. Superman a předali ho do rukou Affleckova kámoše Chrise Terria.
Terrio totiž letos vyhrál Oscara za Argo, takže je jistá šance, že nejdůležitější warnerácký projekt úplně nepohřbí. Pořád se sice bojíme, že nás přecpaný duel comicsových ikon mine, protože to u Terria zní spíš jako služba studiu a Affleckovi, než vytoužená práce (nemluvě o tom, že se má začít točit už v únoru). Pořád to ale je malá jiskřička naděje, ve kterou v téhle fázi produkce snad nikdo nedoufal.
A co ostatní comicsové blockbustery příštích let? Jejich scenáristy najdete v následujícím přehledu a často je vidět, že si s jejich výběrem nikdo nelámal hlavu. Pro hodně studiových šéfů je značka pořád víc než kvalita, takže nezbývá než doufat, že všichni brzy pochopí, proč je Marvel na špici potravního řetězce. Joss Whedon, James Gunn a Edgar Wright ve víceméně plné autorské kontrole? Snad se jejich novinky vydaří a víra v hlas jednoho tvůrce začne pozvolna přebíjet zkušenostní studiovou mašinérii.
Comicsy totiž pořád mají hodně co nabídnout. Potřebují k tomu ale scénáře, u nichž nebude hlavní požadavek znít: "Napiš to jako ten tvůj výdělečnej biják pár let zpátky, jasný? Jo a ještě jedna důležitá věc... Potřebujeme z toho prodat hodně hraček!"
Nadcházející comicsové blockbustery a jejich scenáristé:
2014
Já, Frankenstein - Stuart Beattie (Colaterall, 30 dní dlouhá noc, G. I. Joe)
300: Vzestup říše - Zack Snyder (300: Bitva u Thermopyl, Sucker Punch), Kurt Johnstad (300: Bitva u Thermopyl, Act of Valor)
Captain America: Návrat prvního Avengera (ehm...) - Christopher Markus & Stephen McFeely (Narnie 1-3, Captain America: První Avenger, Pot a krev, Thor: Temný svět)
Amazing Spider-Man 2 - Alex Kurtzman & Robert Orci (Mission: Impossible III, Transformers, Star Trek, Star Trek: Do temnoty), Jeff Pinkner ("Ztraceni", "Hranice nemožného")
Hercules: The Tracian Wars - Evan Spiliotopoulos (Bitva o planetu Terra 3D, Zvonilka a ztracený poklad)
Sin City 2 - Robert Rodriguez (Desperado, Spy Kids, Machete), Frank Miller (Spirit), William Monahan (Království nebeské, Skrytá identita)
Teenage Mutant Ninja Turtles - Josh Appelbaum & André Nemec (Mission Impossible - Ghost Protocol), Evan Dougherty (Sněhurka a lovec, Divergent)
X-Men: Budoucí minulost - Simon Kinberg (X-Men: Poslední vzdor, Sherlock Holmes, Tohle je válka!)
Strážci Galaxie - James Gunn (Úsvit mrtvých, Slimák, Super)
Velká šestka (Big Hero 6) – Jordan Roberts (Putování tučňáků), Don Hall (Robinsonovi)
2015
The Avengers: Age of Ultron - Joss Whedon (Serenity, Chata v horách, Avengers)
Ant-Man - Edgar Wright (Jednotka příliš rychlého nasazení, Scott Pilgrim proti zbytku světa, Tintinova dobrodružství), Joe Cornish (Tintinova dobrodružství, Útok na věžák)
The Fantastic Four - Michael Green (Green Lantern), Seth Grahame-Smith (Temné stíny, Abraham Lincoln: Lovec upírů), Simon Kinberg (X-Men: Poslední vzdor, Sherlock Holmes, Tohle je válka!)
Batman vs. Superman - David Goyer (Blade 1-3, Batman začíná, Ghost Rider 2, Muž z oceli), Chris Terrio (Argo)
2016
The Amazing Spider-Man 3 - Alex Kurtzman & Robert Orci (Mission: Impossible III, Transformers, Star Trek, Star Trek: Do temnoty), Jeff Pinkner ("Ztraceni", "Hranice nemožného")
X-Men: Apocalypse - Michael Dougherty & Dan Harris (X-Men 2, Superman se vrací), Simon Kinberg (X-Men: Poslední vzdor, Sherlock Holmes, Tohle je válka!)
2018
The Amazing Spider-Man 4 - ???
Rok premiéry neznámý
Venom - Alex Kurtzman & Robert Orci (Mission: Impossible III, Transformers, Star Trek, Star Trek: Do temnoty), Ed Solomon (Muži v černém, Charlieho andílci, Podfukáři)
Sinister Six - Drew Goddard (Cloverfield, Chata v horách, Světová válka Z)
The Adventures of Tintin: Prisoners of the Sun - Anthony Horowitz ("Hercule Poirot", "Vraždy v Midsomeru", desítky knih pro děti)
X-Force - Jeff Wadlow (Kick-Ass 2)
Sandman - David Goyer (Blade 1-3, Batman začíná, Ghost Rider 2, Muž z oceli)
Vrána - Cliff Dorfman (Warrior)
Lobo - Brad Peyton (režisér Cesty na tajuplný ostrov 2 a Jako kočky a psi: Pomsta prohnané Kitty, dosud nenapsal žádný celovečerák)
Na které comicárny se na základě scenáristického zázemí těšíte nejvíc? A které vás naopak začaly děsit? Diskuze je vaše.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Právě ve stylu zpracování je síla DC comicsu, který přichází s zcela inovativním a vizionářským přístupem, který nakopl Christopher Nolan a na něj velice povedeně navázal i Zack Snyder. Oba zmiňovaní režiséři společně se scénáristy vytvořily nový pohled na superhrdiny, tedy jako na osobnosti, které musí řešit spíše psychické problémy než ty fyzické. Nolan to dotáhl na úplný vrchol, když natočil Temného rytíře, kde se hlavním záporákem stal Joker. Ne nijak fyzický zdatný záporák, který nebojoval svaly, ale chaosem. Ovšem mnohem obdivuhodné je udržení této psychické zátěže působící na Bruce Wayna i v "Temný rytíř povstal", kde byl záporákem Bane - člověk, jenž jde v komiksech po Batmanovi pouze silou.
V Nolanových šlépějích šel i Zack Snyder, který Supermana - symbol síly - dokázal polidštit a vložit mu na bedra větší břímě než jen to fyzické.
Za tyto úspěchy jsou ovšem z velké části odpovědní i scénáristé Christopher Nolan (Trilogie o Temném rytíři), jeho bratr Jonathan Nolan (Temný rytíř, Temný rytíř povstal) a v tomto článku kritizovaný David S. Goyer (Batman začíná,Muž z oceli). Souhlasím s tím, že by se měl na scénáristy klást větší zřetel, nesouhlasím již však s režiséry, kteří jsou zde jmenovaní (například Joss Whedon).
Jak píši ve své recenzi na Avangers: "...velká a skvělá akce nad pořádným příběhem. Toto je právě přesný popis Whedonova výplodu - akce je skvěla, ale příběh není skoro žádný. Jde zkrátka o takový „rodinný akčňák“, který nikomu neublíží, nezkazí mu večer, ale taky nepřinese nic nového a superhrdiny stále drží v stereotypním vidění světa - lidé to mohou být jacíkoliv, ale superschopnosti mají, a tak zachraňují svět před mimozemskými nereálnými stvořeními, které jim dají zabrat pouze po fyzické stránce. Je velká škoda, že se takto nadějný autor rozhodl pro tento typ zpracování a vzhlédl se v 'MARVEL stylu', místo v zcela inovativním, vizionářském a kvalitním způsobu vyprávění, který používá Chrisotpher Nolan."
Myslím si, že lepším scénáristou pro superhrdinský svět než Joss Whedon je David S. Goyer, protože se přiklonil na správnou stranu. Na stranu, která udělala ze superhrdinů něco důstojnějšího, něco, kým chce každý být. Ne pro boj, ne pro napětí, ale proto, aby z něj byl jednou hrdina.