Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Pětadvacet let v Pasti


ikona
imf
die hardjohn mcclanetéma
Od zranitelného hrdiny k nahláškované mašině 

Už ve čtvrtek se do kin vrátí John McClane. A poprvé nebude operovat v rodné Americe, ale vydá se spasit pro jistotu celý svět před ruským jaderným stínem. V recenzi už jste se asi dočetli, že nejsme moc spokojení. Naše výtky ale sahají za hranice jednoho filmového díla. Pohlavky si zaslouží nejen John Moore a Skip Woods, i když je bez pochyb, že Johnovu cestu do akčního pekla značně urychlili.

Ručičkové hodinky v digitální době

Celý akční žánr míří do kýblu s vodou, kterou v méně civilizovaných zemích používají místo splachovadla. Tleskáme metrosexuálům v latexech, kterak s pomocí mutagenů, magie a technických hraček zachraňují svět, zatímco hrdinové z masa a kostí si v ústraní lížou rány a znovu a znovu se vrhají hlavou proti zdi diváckého nezájmu. Nemá smysl nad tím brečet, taková je dnešní doba a s ní i blockbusterová poptávka. Vzestup a pád "chytrých" akčňáků ale málokdo personifikuje přesněji než John McClane. A to přesto, že přišel o rok později než Martin s Rogerem ze Smrtonosné zbraně. Ve dvou se to totiž lépe táhne a na rozdíl od Johna to zabalili už po deseti letech. Proč? Protože na to byli příliš staří. To je John taky, ale na předčasný odchod do penze se newyorských policajtů nikdo nikdy neptal.

Je příznačné, že Richard Donner - režisér Smrtonosných zbraní - natočil v roce 2006 snímek 16 bloků (recenze), ve kterém Bruce Willis coby stárnoucí polda musí eskortovat důležitého svědka. Film se odehrává v reálném čase a v reálném New Yorku. Geneticky má s první Smrtonosnou pastí a charakterem Johna McClanea společného víc než poslední dvě Pasti dohromady.

Že mluvím z cesty? No tak si to pojďme rozebrat...

Smrtonosná past 4.0 (2007): Éra plešatých supermanů (recenze)

Statham, Rock, Willis... abyste mohli mlátit sexy kung-fu holky, sestřelovat helikoptéry autem a vyhýbat se obrovským průmyslovým katastrofám pouhým úkrokem, musíte si oholit lebku. Vlasy vám kazí aerodynamiku a o tu jde v okamžicích mezi životem a smrtí především! Mnozí z vás tu teď, po vzoru zhrzení z čtvrtého Indyho, budou prohlašovat, že Smrtonosná past JE trilogie. A možná to tak opravdu je, ale já bych řekl, že tohle snad vyléčí čas. Čtvrtá Past totiž rozhodně není špatný akční film. Jeho parádní řemeslo, v rámci možností i kvalitně nahláškované, je jen dost nevěrné mcclaneovským stavebním prvkům. Willis se snaží tvářit nezaujatě a skoro to vypadá, že mladého hackera vyklopí na nejbližší policejní stanici a půjde si po svých, ale nějaká neviditelná ruka (trhu) ho nutí neustále křížit cestu záporákům, i když se ho jejich digitální kejkle zas tak moc netýkají. Vlastně se dá říct, že si trochu koleduje. Vždyť i na videochatu říká Olyphantovi, že přijde a zarazí mu koule až do krku, místo aby ho nejdřív poprosil, ať si sbalí nádobíčko a táhne k čertu.

Kozáček na stíhačce

Motivace v podobě zajaté dcery přichází příliš pozdě, to už prostě Johna záchranáře nežereme. On prostě uhýbá digitálním troskám proto, že ho to baví. Tahle supermanská žízeň po dobrodružství je ale velmi povrchní. Není tu žádné trauma válečného stroje, který potřebuje naolejovat krví nepřátel (Rambo, Jack Bauer), protože nic jiného pro něj nemá smysl. McClane se prostě vrhá s náklaďákem proti stíhačce, protože se to od něj tak nějak čeká. Dneska to přece dělají všichni a v konkurenci superhrdinů kousnutých pavoukem, vyztužených adamantiem a vyflusnutých vzdálenou planetou na naší hroudu on přece nebude hrát druhé housle. Tenhle předem prohraný závod s komiksáky má pro Johnův charakter zničující následky, tím spíš, že se k němu přidávají uštěpačné poznámky vedlejších postav. Hackerský utřinos kritizuje jeho hudební vkus, dcera zas přístup k výchově a rodičovským povinnostem. John má naštěstí dost energie a intelektu, aby je zfackoval alespoň verbálně, ale na konci filmu máme pocit, že je hrdina unavený spíš dobou kolem něj, než bitkou s bondovským záporákem v sáčku.

V éře po jedenáctém září se totiž musel McClane spokojit s vcelku neškodnými virtuálními teroristy. Kdyby dal nakládačku těm opravdovým, bralo by se to jako laciné vyřizování účtů. Politická korektnost připravila Johna o cíle. Zatímco v televizních dokudramatech smí Jack Bauer chránit Ameriku před radikály všech ras a vyznání, John musí ve své akční fantazii našlapovat opatrně. A vůbec nejlépe v PG-13, protože severoamerické tržby předchozích filmů prý vyšší ratingy brzdily.

Sázka na ušlápnutou cenzuru zmrzačila nejslavnější hlášku celé série a vyšším tržbám stejně nepomohla. V Americe snímek vydělal jen o pár milionů víc než trojka a opět ho musela tahat z průšvihu Evropa. Právě výrazné tržby ze starého kontinentu rozhodly o tom, že čtyřka nebude digitalizací a symbolickou tečkou celé série.

Bohužel...

 

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace