Soundtrackové střípky: Spidey, Oscaři a Cronenberg
17:00 | 13.07.2012 |
Letem světem filmové hudby... a nejen o blockbusterech.
Concert for Help 2012
Organizátoři benefiční akce, jejíž výtěžek je věnován na vývoj léku proti rakovině, uvedli jména prvních hostů, kteří by zde mohli prezentovat svou tvorbu. Pokud vše dobře dopadne, diváci spatří Gabriela Yareda, držitele Oscara za hudbu k dramatu Anglický pacient, či britského skladatele Ilana Eshkeriho (Hvězdný prach, Hannibal – Zrození). Na programu jsou skladby z filmů Harry Potter a Princ dvojí krve, Anglický pacient, Hvězdný prach, Valkýra, X-Men 2 a mnoho dalších. Koncert proběhne 18. listopadu 2012 v prostorách Rudolfina. Více informací tady.
Nová pravidla pro udílení Oscarů
Rada předsedů americké Akademie filmových umění a věd schválila nová pravidla pro 85. ročník udílení Oscarů. Ta se kromě kategorií cizojazyčný film, nejlepší masky nebo vizuální efekty dotknou i kategorie původní filmová píseň. Dosud bylo možné, aby se ocenění dočkali pouze dva, výjimečně tři autoři písně. Nově se uznání dočká i čtvrtý umělec, který se výrazněji podílel na vzniku. Nic zásadního vzhledem ke skutečnosti, že autorství řady písní náleží ponejvíce dvojici (textař a komponista).
Nové vydání X-Menů 2 a animovaného Batmana
Vydavatelství La-La Land Records fanoušky pravidelně zásobuje řadou limitovaných a rozšířených soundtracků (vzpomeňme Zimmerovu Operaci: Zlomený šíp, Hooka od Johna Williamse nebo Goldsmithova Prvního rytíře). Nyní se zbrusu nového vydání dočká i soundtrack ke druhému dílu komiksové série X-Men, za nímž stojí komponista John Ottman (Valkýra). Dvoudisková edice obsahuje více než 50 minut doposud nevydané hudby. Kromě X-Menů vychází i doprovod k animovanému seriálu o Batmanovi (Batman: The Animated Series), k němuž napsalo hudbu hned několik autorů v čele s Shirley Walkerovou. Na čtyřech discích posluchači naleznou dříve neuvedenou hudbu a nechybí ani Elfmanův slavný motiv. Vydání budou k dispozici od 19. července 2012. Více informací zde.
Soundtracky ve zkratce
Abraham Lincoln: Lovec upírů
Autor: Henry Jackman
Stopáž: 45:31
Hodnocení: 5/10
Po takřka nesnesitelném Muži na hraně se Henry Jackman alespoň částečně rehabilitoval. Opět se hojně opírá o elektroniku a moderní zvuk orchestru, ale protentokrát nechybí alespoň náznak melodie a několik celkem svěžích nápadů. Ve výsledku je však škoda, že soundtracku dominuje spíše dramatická poloha, jelikož atmosferické a komorní skladby Jackmanovi sluší evidentně víc než „zvětralá“ akce. Příležitostné westernové rytmy (What Do You Hate, Late To The Theatre) jsou zajímavé, ale po hříchu nevyužité. Zbytek pak tvoří „machistické“ melodie, které v lepším případě připomínají X-Meny, v horším se nedají poslouchat. Lépe řečeno, není důvod je poslouchat (The Burning Bridges). Buďme však spravedliví, k Bekmambetovu krajně vyhrocenému stylu Jackmanova hudba přeci jen ladí (The Rampant Hunter). Nic z toho však neulehčuje poslech soundtracku, který dozajista vyvolá střet velmi protichůdných pocitů. Nemůžu si pomoct, ale Jackman opět podává důkaz o skladatelské průměrnosti. Ta je korunována potřebou neustále recyklovat postupy svých vzorů, ale kam se poděla osobitost?
The Amazing Spider-Man
Autor: James Horner
Stopáž: 76:55
Hodnocení: 8/10
James Horner býval skutečnou celebritou mezi filmovými skladateli a jedním z nejžádanějších hollywoodských umělců. Poslední dobou jeho kariéra poněkud stagnuje a neustálé opakování mnohokrát prověřených postupů jaksi pozbývá na půvabu a zajímavosti. Spíše než velkofilmy (Trója, Avatar) se tak poněkud paradoxně osvědčují menší projekty (Nový svět, Missing), v nichž Horner netlačí tak zarputile na pilu a poměrně minimalistickými prostředky se mu daří zachytit a přenést požadované emoce. Amazing Spider-Man by mohl být návratem na pomyslný piedestal slávy. Horner proto neponechal nic náhodě a tradiční zvuk orchestru doplnil o sborový (sólový) zpěv a decentní (pro autora poněkud neobvyklou) elektroniku. Výsledkem je monumentální, byť poněkud staromódní doprovod, který v sobě sice zrcadlí většinu již slyšeného, ale na líbivosti mu to neubírá zhola nic. V duchu poctivé filmové kompozice nabízí nejen okázalé drama a hrdinství, ale i humor a zástup křehkých orchestrálních melodií. Vcelku milé překvapení, škoda jen úmorné stopáže.
Cosmopolis
Autor: Howard Shore & Metric
Stopáž: 40:22
Hodnocení: 9/10
Elektrické kytary, syntezátory a písně indie rockové skupiny Metric. Howard Shore se nebojí experimentovat a nedlouho po klasické kompozici pro Nebezpečnou metodu přichází s temným a „špinavě“ kytarovým soundtrackem. Pochopitelně se najde paralela se starší hudbou pro Crash (1996), která si rovněž zakládala na bizarně znějícím kytarovém základu. Cosmopolis ho však hravě předčí, je rozmanitější a posluchačům daleko přístupnější. I přes „omezený“ rejstřík nástrojů není hudební doprovod jednotvárný, ale naopak výrazově pestrý - sotva se chvějící struny (Asymmetrical) střídají ostré kytarové rify (Benno). Výsledek zní moderně i nadmíru originálně. Pozvolna vygradovaná skladba Benno pak dosahuje obdobně extatických účinků jako melodie Death Is the Road to Awe z filmu Fontána (autor: Clint Mansell) . Cosmopolis znamená svěží vítr v záplavě ryze konfekčních soundtracků. V neposlední řadě je pak dalším důkazem toho, že fúze s nefilmovými hudebníky se opravdu vyplácí. Čistě instrumentální skladby doplňují tři písně a přinejmenším Long to Live od skupiny Metric je vskutku famózní!
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry